ΟΙΕΛΕ – ΣΙΕΛ: “Ο κλάδος των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δε δέχεται καμία τροποποίηση”

Χθες, όπως είχαμε ενημερώσει, πραγματοποιήθηκε έκτακτη, κοινή συνεδρίαση των ΔΣ ΟΙΕΛΕ και ΣΙΕΛ. Η συνεδρίαση διεξήχθη αμέσως μετά τη συνάντηση που είχαν στο Υπουργείο Παιδείας εκπρόσωποι του Προεδρείου της ΟΙΕΛΕ με τον Υπουργό κ. Γαβρόγλου. Ο Υπουργός ενημέρωσε τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας για τις εξελίξεις σχετικά με τη διαπραγμάτευση για το θέμα του νόμου Φίλη και δεσμεύτηκε ότι η θέση του Υπουργείου δεν έχει αλλάξει. Τα μέλη του Προεδρείου της ΟΙΕΛΕ τόνισαν την αναγκαιότητα σταθερής εφαρμογής του Ν. 4415/2016 και έκαναν ειδική αναφορά στο κρίσιμο ζήτημα της επιλογής Διευθυντών των ιδιωτικών σχολικών μονάδων.Η απόφαση της κοινής συνεδρίασης που πάρθηκε κατά πλειοψηφία είναι η ακόλουθη:Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί ότι αποτελεί μείζον πολιτικό και ηθικό ζήτημα για την κυβέρνηση η εφαρμογή ως έχει, χωρίς καμία αλλαγή, του Ν. 4415/2016, ενός νόμου που αποκατέστησε τη συνταγματική νομιμότητα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας, που επανέφερε την εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο Παιδείας και που επέβαλε ρυθμίσεις εργασιακής ομαλότητας και διαφάνειας στο χώρο των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών, όπου για πολλά χρόνια επικρατούσαν μεσαιωνικές συνθήκες μαύρης εργασίας, εργασιακής υπερεκμετάλλευσης και φοροδιαφυγής. Η ψήφιση του νόμου αυτού ήταν προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού. Αποτελεί κοινή παραδοχή, δε, ότι ο Ν. 4415/2016 είναι ο μόνος ξεκάθαρα φιλεργατικός νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση την τελευταία διετία κόντρα σε κατεστημένα και παρασιτικά πολιτικοοικονομικά συμφέροντα. Δηλώνουμε ότι οποιαδήποτε υποχώρηση της κυβέρνησης από τις διατάξεις του νόμου Φίλη θα αποτελεί χάρισμα στα εργοδοτικά συμφέροντα και θα βρει απέναντί της δεκάδες χιλιάδες ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Θεωρούμε αδιανόητο να υπάρξει κυβερνητική απόφαση που θα «ευλογήσει» τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που κέρδιζαν από το 2012 οι σχολάρχες ετησίως εις βάρος των εργαζόμενων και των ταμείων του κράτους, που θα «εξαγνίσει» τους παράνομους τίτλους σπουδών που εκδίδουν ιδιωτικά σχολεία, που θα επαναφέρει το όργιο αυθαιρεσίας, αδήλωτης εργασίας, φοροδιαφυγής και αμοιβών γαλέρας στα Φροντιστήρια και στα ΚΞΓ.Θεωρούμε ότι, σε περίπτωση που υπάρξει αλλοίωση της φιλοσοφίας του Ν. 4415/2016, θα προβούμε σε κάθε πολιτικό και ένδικο μέσο, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ώστε να εξεταστεί, εάν τα ιδιωτικά σχολεία θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα έκδοσης ισότιμων με τα δημόσια τίτλων σπουδών.Η ΟΙΕΛΕ άνοιξε σήμερα τη συζήτηση στο Υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα της δυνατότητας έκδοσης ισότιμων τίτλων σπουδών από τα ιδιωτικά σχολεία και θεωρεί πως αποτελεί πλέον ώριμο αίτημα ο διαχωρισμός των ιδιωτικών σχολείων σε δύο κατηγορίες, των μη κρατικών-εποπτευόμενων από την πολιτεία και των «ανεξάρτητων» σχολείων που αποτελούν αμιγείς επιχειρήσεις και δεν μπορούν να εκδίδουν ισότιμους με τα δημόσια τίτλους σπουδών, όπως ακριβώς ισχύει σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Προνοιακά επιδόματα 2017: Πληρωμές ανά δήμο

ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ: Τις επόμενες ημέρες καταβάλλονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων τα προνοιακά επιδόματα του διμήνου Μαρτίου- Απριλίου 2017 από τους δήμους της χώρας. Πιο αναλυτικά, αυτήν την εβδομάδα δύο δήμοι...

Επίτιμος διδάκτορας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου ο Μ. Θεοδωράκης

ΚΥΠΡΟΣ: Αναγόρευση του Μίκη Θεοδωράκη σε επίτιμο διδάκτορα μουσικής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Στο σπίτι του μεγάλου συνθέτη έγινε η αναγόρευση , όπου του επιδόθηκε και το σχετικό ψήφισμα τόσο...

Ξεκινα η πώληση του 17% της ΔΕΗ

Χωρίς καθυστέρηση σε ό,τι αφορά την υλοποίηση των προαπαιτουμένων του νέου επικαιροποιημένου Μνημονίου, η κυβέρνηση προκήρυξε την πρόσληψη συμβούλου για την πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ, το οποίο ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ. Μια από τις πιο καυτές ιδιωτικοποιήσεις του ελληνικού προγράμματος, την αποφυγή της οποίας είχε κάνει λάβαρο ο ΣΥΡΙΖΑ, παίρνει τον δρόμο της μετά τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές. Με την πώληση του 17% - όταν αυτό επιτευχθεί - το Δημόσιο θα απομείνει με το μάνατζμεντ και με το 34% του μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης (η οποία θα ενταχθεί στο Υπερταμείο), βάσει του οποίου θα έχει την καταστατική πλειοψηφία. Με την προκήρυξη για την πρόσληψη συμβούλου ικανοποιείται ακόμη ένα προαπαιτούμενο, αλλά για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός πρέπει πρώτα η κυβέρνηση να ξεμπλέξει το κουβάρι της ΔΕΗ, που είναι από τα πιο σύνθετα του προγράμματος. Αφενός λόγω της αναγκαστικής μείωσης των μεριδίων λιανικής της ΔΕΗ μέσω των δημοπρασιών ΝΟΜΕ που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, αφετέρου λόγω της πώλησης περίπου 40% του λιγνιτικού δυναμικού της, η οποία ορίζεται στο Μνημόνιο πρόκειται να αρχίσει τον Ιούνιο του 2018.Ως αποτέλεσμα, το χρονοδιάγραμμα που θα εισηγηθεί ο σύμβουλος για την έναρξη του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του 17% της ΔΕΗ τοποθετείται, στην καλύτερη περίπτωση, εντός του 2018. Υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι στα τέλη του 2017 θα έχει οριστικοποιηθεί από το market test το ποιες μονάδες ακριβώς θα πουληθούν, προκειμένου αυτές να αποτιμηθούν και εν συνεχεία να αφαιρεθεί η αξία τους από την περιουσιακή βάση της ΔΕΗ. Τότε μόνο θα μπορεί να αποτιμήσει το ΤΑΙΠΕΔ το προς πώληση 17% και να προκηρυχθεί διαγωνισμός το 2018, διαφορετικά, και εφόσον υπάρξουν εμπλοκές, η διαδικασία μετατίθεται για τη διετία 2019-2020. Σύμφωνα πάντως με την προκήρυξη, οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο να καταθέσουν τους φακέλους τους έως τις 9 Ιουνίου, ενώ ο σύμβουλος που θα επιλεγεί πρέπει να υποβάλει την πρότασή του για τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης του 17% της ΔΕΗ εντός τριών μηνών. ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ. Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι οι μνημονιακές εξελίξεις γύρω από το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού επηρεάζουν το όποιο τίμημα για το 17%, αφού όταν έρθει η ώρα της πώλησης η ΔΕΗ θα είναι πολύ μικρότερη από τη σημερινή. Το τελευταίο πάντως εξάμηνο και με οδηγό το επικείμενο κλείσιμο της πώλησης του ΑΔΜΗΕ, τη συμφωνία για διάθεση μονάδων και την πρόσφατη αποπληρωμή του ομολογιακού της δανείου, η κεφαλαιοποίηση της ΔΕΗ εκτινάχθηκε χθες σε 921 εκατ. ευρώ, από 694 εκατ. ευρώ τον Νοέμβριο 2016. Τις εξελίξεις στην ενεργειακή αγορά κλήθηκε χθες να σχολιάσει και η ηγεσία των ΕΛΠΕ, στο περιθώριο εκδήλωσης για την παρουσίαση των νέων καυσίμων της εταιρείας ΒΡ. Στελέχη των ΕΛΠΕ αναγνώρισαν ότι ενδιαφέρονται για την επικείμενη πώληση μονάδων της ΔΕΗ, δεν έκρυψαν όμως τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσον μπορεί να είναι ελκυστικό το προφίλ του μείγματος που θα διατεθεί.

Αγίου Πνεύματος 2017: Για ποιούς είναι αργία

ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ 2017: Λιγότερο από ένας μήνας μας χωρίζει από το επόμενο τριήμερο αυτό του Αγίου Πνεύματος αφού πέφτει την Δευτέρα 5 Ιουνίου 2017. Η Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος δεν...

ΚΕΑ: Δωρεάν τρόφιμα στους δικαιούχους

ΚΕΑ: Οι δικαιούχοι του προγράμματος Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (υπουργική απόφαση με ΦΕΚ 1474/28-4-17) εντάσσονται αυτοδίκαια στις παροχές του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής για το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας...

Πανελλήνιες 2017: Πώς βαθμολογούνται οι επιδόσεις στις πρακτικές δοκιμασίες για τα ΤΕΦΑΑ

Η βαθμολόγηση των υποψηφίων που λαμβάνουν μέρος στις πρακτικές δοκιμασίες για τα ΤΕΦΑΑ (Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού) γίνεται ανά αγώνισμα και επίδοση σύμφωνα με όσα προβλέπει η Υ.Α Φ.251/66296/Α5/19-4-2016 (ΦΕΚ 1236/Β/27-4-2016) του Υπουργείου Παιδείας. Θυμίζουμε ότι οι υποψήφιοι/ες επιλέγουν 3 από τα 4 αγωνίσματα. Τα παραπάνω αγωνίσματα διεξάγονται σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς. Στο άλμα σε μήκος και στη σφαιροβολία οι υποψήφιοι δικαιούνται τρεις (3) προσπάθειες, από τις οποίες βαθμολογείται η καλύτερη. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας των αγωνισμάτων αποτελεί το βαθμό των πρακτικών δοκιμασιών που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό των μορίων. Βαθμός επίδοσης του υποψηφίου στις πρακτικές δοκιμασίες είναι ο μέσος όρος των βαθμών στα τρία αγωνίσματα που διαγωνίστηκε και ο οποίος εκφράζεται με προσέγγιση δεκάτου. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση δεκάτου, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα του ενός δεκαδικά ψηφία, αν το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5) το πρώτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του πρώτου δεκαδικά ψηφία. (ΦΕΚ 1538/2002 – Αριθ.Φ.253/128314/Β6) Μόρια Αγωνισμάτων = Βαθμός επίδοσης (μέσος όρος αγωνισμάτων) Χ 2 Χ 100. τα οποία προστίθενται στα μόρια που προκύπτουν από τις επιδόσεις στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των υποψηφίων. Ο μέγιστος αριθμός μορίων που μπορεί να λαβει ο υποψήφιος από τα αθλήματα είναι: 4.000 (μόρια) – Δεν υπάρχει απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός μορίων από τα αθλήματα. compass | Σπύρος Παπαχαρίσης

Από σήμερα οι αιτήσεις μετεγγραφής για τους Κύπριους φοιτητές

Από σήμερα, Πέμπτη 11 Μαΐου έως και την Πέμπτη 18 Μαΐου θα μπορούν οι φοιτητές κυπριακής καταγωγής να υποβάλουν αίτηση μετεγγραφής, στην ειδική εφαρμογή του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Οι φοιτητές που μπορούν να υποβάλουν την ηλεκτρονική αίτηση (στον ιστότοπο https://transfer4.it.minedu.gov.gr), είναι οι φοιτητές των ημεδαπών ΑΕΙ και ΑΕΑ, που έχουν κυπριακή καταγωγή και εισήχθησαν σε αυτά, σε ποσοστό καθ' υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ΄ αρ. Φ.151/20049/Β6/2007 (Β΄272) υπουργική απόφαση.

Ωρολόγια Προγράμματα Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων

11-05-17 Ωρολόγια Προγράμματα Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων Δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η Υπουργική Απόφαση καθορισμού των ωρολογίων προγραμμάτων των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων, που θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2017-18. Το Υπουργείο Παιδείας ενημερώνει ότι αναμένεται η γενίκευση της λειτουργίας αυτού του νέου τύπου σχολείου που δημιουργήθηκε με το άρθρο 48 του ν. 4415/2016, με την έκδοση υπουργικής απόφασης μετατροπής όλων των λειτουργούντων πρώην ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α και Β κύκλου και των Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων και Ειδικών Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς και ο καθορισμός Τομέων και Ειδικοτήτων των σχολείων αυτών. Η γενίκευση λειτουργίας των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων καθώς και η αναμενόμενη ίδρυση νέων σχολείων θέτει σε νέες βάσεις και αναβαθμίζει τη Δευτεροβάθμια Ειδική Επαγγελματικής Εκπαίδευση. Το ΦΕΚ με το ωρολόγιο πρόγραμμα σε μορφή pdf.

ΕΕΤΑΑ Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Το χρονοδιάγραμμα

ΕΕΤΑΑ Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: 100.000 δωρεάν θέσεις (μέσω voucher) θα υπάρχουν φέτος στους παιδικούς σταθμούς  ΕΣΠΑ όλης της χώρας, έναντι 92.000 πέρυσι. Οι θέσεις αυτές αφορούν παιδιά ηλικίας έως 4...

Ενημερωτική Ημερίδα για την ίδρυση και λειτουργία Γραφείου ESERO στην Ελλάδα

11-05-17 Ενημερωτική Ημερίδα για την ίδρυση και λειτουργία Γραφείου ESERO στην Ελλάδα Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (European Space Agency - ESA) αναζητούν φορείς με δραστηριότητα στα αντικείμενα της παιδαγωγικής μεθόδου STEM (Science Technology Engineering and Mathematics) και του Διαστήματος που επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ίδρυση και λειτουργία Γραφείου ESERO στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο προετοιμασίας του ελληνικού Γραφείου ESERO, η ΓΓΕΤ και η ESA συνδιοργανώνουν ενημερωτική ημερίδα για δημόσιους και ιδιωτικούς μη-κερδοσκοπικούς φορείς της χώρας ενεργούς στον παιδαγωγικό τομέα. Η εκδήλωση θα λάβει χώρα την Παρασκευή 19 Μαΐου 2017 στο αμφιθέατρο Ε.Ι. Παστέρ, Βασ. Σοφίας 127, Αθήνα Οι ενδιαφερόμενοι φορείς μπορούν να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής συμπληρώνοντας την επισυναπτόμενη φόρμα, στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: [email protected] και [email protected] έως την Τρίτη 16 Μαΐου 2017 ώρα 11:00 π.μ. ESERO Το ESERO (European Space Education Resource Office) είναι ένα συνεργατικό έργο μεταξύ της ESA και των κρατών-μελών, το οποίο με όχημα το ελκυστικό αντικείμενο του Διαστήματος, αποσκοπεί: α) στην ενσωμάτωση/ενίσχυση της διδασκαλίας STEM στη βασική εκπαίδευση, β) στην άρση της αντίληψης ότι «η επιστήμη αφορά μόνο τις ιδιοφυΐες» και στην παροχή κινήτρων στους μαθητές πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στην επιστήμη και τεχνολογία και γ) στην ανάδειξη της σημασίας του Διαστήματος στη σύγχρονη κοινωνία και οικονομία. Για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων αξιοποιείται το υφιστάμενο υλικό του Γραφείου ESERO/ESA, προσαρμοσμένο όμως στα δεδομένα, τους στόχους και τις απαιτήσεις του εθνικού εκπαιδευτικού συστήματος του εκάστοτε κράτους-μέλους. Αρμοδιότητες του εθνικού Γραφείου ESERO Πρωτεύων στόχος της δραστηριότητας του Γραφείου ESERO είναι οι δάσκαλοι και καθηγητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι λειτουργούν ως «πολλαπλασιαστές» σε εκατομμύρια μαθητές στην Ευρώπη. Το Γραφείο ESERO πραγματοποιεί, σε όλη την επικράτεια της χώρας, περιοδικά εκπαιδευτικά σεμινάρια σε δάσκαλους και καθηγητές στα οποία παρέχονται οι σχετικές μεθοδολογίες και το κατάλληλο παιδαγωγικό υλικό για την υποστήριξη του διδακτικού τους έργου. Επιπρόσθετα, για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού σχεδιασμού του ESERO γίνεται χρήση πραγματικών δεδομένων και εφαρμογών σχετικών με την επιστήμη του διαστήματος με την ενεργό συμμετοχή επιστημόνων με ειδίκευση στο Διάστημα , και ακόμα και αστροναύτες. Το προς ίδρυση Γραφείο ESERO στην Ελλάδα θα αποτελέσει μέλος του δικτύου ESERO [www.esa.int/esero], το οποίο μέχρι σήμερα αριθμεί 10 Γραφεία που καλύπτουν 13 κράτη-μέλη της ESA. Η φόρμα για εκδήλωση ενδιαφέροντος σε μορφή doc.

Ψήφισμα για την επιλογή β’ ξένης γλώσσας και το ωρολόγιο πρόγραμμα ολοήμερου

Ψήφισμα εξέδωσαν τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης ΤΓΓΦ του ΑΠΘ με θέμα τις Υπουργικές Αποφάσεις για τη διδασκαλία της Β΄ Ξένης γλώσσας στα Γυμνάσια και τα Δημοτικά. Στο ψήφισμα αναφέρεται...

Από το 2020 οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών

ΜΟΝΙΜΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΤΡΙΕΤΙΑΣ – ΟΛΑ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΟΝ ΤΡΙΤΟ ΧΡΟΝΟ  ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ 2020 του Δ. Μπράτη 21000 προσλήψεις στην παιδεία εξήγγειλε ο πρωθυπουργός , κατά την επίσκεψή...

Αύξηση εισφορών έως 28% στους ελεύθερους επαγγελματίες

Θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει η νέα αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών από το 2018 για 1,4 εκατομμύρια ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες, η οποία προβλέπεται στο κείμενο του τελικού μνημονίου της κυβέρνησης με τους δανειστές. Το νέο «καπέλο», φτάνει έως το 28%, όπως προκύπτει από συγκεκριμένα παραδείγματα, ανάλογα με το εισόδημα, αλλά μπορεί να φτάσει και το 61% σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εκτιμούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των ελεύθερων επαγγελματιών. Επισημαίνεται ότι στα υψηλότερα εισοδήματα η επιβάρυνση θα κυμαίνεται από 110 έως και 170 ευρώ μηνιαίως. Η αύξηση θα αγγίξει ακόμα και τους ασφαλισμένους που δηλώνουν εισόδημα 6.000 ευρώ, οι οποίοι θα πληρώσουν επιπλέον 270 ευρώ ετησίως.

Συντονιστικό Νηπιαγωγών: “Πλειστηριασμός της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής”

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ: “ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΧΡΟΝΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ- Τριτοκοσμικές καταστάσεις στο Υπουργείο Παιδείας!” Αναλυτικά: 10/5/2017 Απίστευτες καταστάσεις συνέβησαν στο Υπουργείο Παιδείας κατά τη συνάντηση με τη ΔΟΕ σήμερα....

Ελληνικό χρέος: Τι θα συνέβαινε εάν μας το διέγραφαν;

Αποτελεί «απαγορευμένη» λέξη για τους Γερμανούς εταίρους μας, καθώς και την ελπίδα πολλών να μπει η χώρα και πάλι σε ρυθμό ανάπτυξης, βγαίνοντας από το αυστηρό πρόγραμμα λιτότητας. Ο λόγος για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, στο όνομα της οποίας έχουν συμφωνηθεί μια σειρά από δημοσιονομικά μέτρα μεταξύ του επιτελείου της ελληνικής κυβέρνησης και των δανειστών της. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν ότι ακόμα και μια ελάφρυνση χρέους δεν θα ήταν αρκετή για να βγει η χώρα από την κρίση, ζητώντας να ασκηθούν πιέσεις για πλήρη διαγραφή του. Αν και το τελευταίο σενάριο θεωρείται μη ρεαλιστικό και το πιθανότερο είναι ότι κανένας πολιτικός δεν θα αναλάβει το πολιτικό κόστος να προχωρήσει σε μια τέτοια ενέργεια, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τι θα συνέβαινε εάν αυτό γινόταν πραγματικότητα. Ποια θα ήταν η επόμενη ημέρα για μια μη χρεοκοπημένη Ελλάδα; Τι θα συνέβαινε εάν ξυπνούσαμε και το χρέος, ως δια μαγείας, είχε... εξαφανιστεί; Θα μπαίναμε σε ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης ή μέσα σε λίγα χρόνια, συνεχίζοντας την ίδια πορεία, θα είχαμε συσσωρεύσει και άλλο χρέος; Δύο οικονομολόγοι, ο κ. Θανάσης Μανιάτης και ο κ. Μιχάλης Αργυρού, εξηγούν στην HuffPost Greece. «Τι θα συνέβαινε εάν ξυπνούσαμε και το χρέος, ως δια μαγείας, είχε... εξαφανιστεί;» Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα ποια θα ήταν η επόμενη ημέρα για την Ελλάδα, θα ήταν σημαντικό να εξετάσουμε την ίδια την φύση της κρίσης. Σύμφωνα με τον καθηγητή Θανάση Μανιάτη από το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, η ελληνική κρίση έχει τρεις κύριες διαστάσεις που αλληλοτροφοδοτούνται. Η πρώτη σχετίζεται με την ανεπαρκή κερδοφορία της παγκόσμιας καπιταλιστικής οικονομίας, η δεύτερη με την κρίσης υπερσυσσώρευσης και κερδοφορίας του κεφαλαίου της ελληνικής οικονομίας και η τρίτη με την δημοσιονομική κρίση του ελληνικού κράτους. « Η πρώτη, που εκδηλώθηκε το 2007 έχει να κάνει με την κρίση υπερσυσσώρευσης κεφαλαίου και ανεπαρκούς κερδοφορίας στον πυρήνα της παγκόσμιας καπιταλιστικής οικονομίας (ΗΠΑ, ΕΕ, Ιαπωνία) που προκλήθηκε μέσω του μηχανισμού του μαρξικού νόμου της πτωτικής τάσης του ποσοστού κέρδους και διατηρεί την παγκόσμια οικονομία και ιδίως την Ευρωζώνη σε πλήρη στασιμότητα, η δεύτερη με την κρίση υπερσυσσώρευσης και κερδοφορίας του κεφαλαίου της ελληνικής οικονομίας που οφείλεται στον ίδιο μηχανισμό/νόμο. Η τρίτη και πιο ορατή διάσταση έχει να κάνει με τη δημοσιονομική κρίση του ελληνικού κράτους που σοβούσε για κάποια χρόνια (το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ κυμαίνονταν γύρω στο 100% από τις αρχές της δεκαετίας του 1990) και οξύνθηκε ιδιαίτερα από την επίδραση που είχαν οι δύο προηγούμενες πτυχές της κρίσης», εξηγεί. Ο τρίτος και τελευταίος παράγοντας, αυτός των δημοσιονομικών, είναι εκείνος που ίσως μπορεί να εξηγήσει γιατί η πλήρης διαγραφή του χρέους είναι ένα μη ρεαλιστικό σενάριο και γιατί ένα νέο χρέος θα επιβάρυνε την χώρα λίγα χρόνια μετά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μη φορολόγηση των ισχυρών και η επιβάρυνση της εργατικής τάξης στην Ελλάδα. Με λίγα λόγια, οι οικονομικά ισχυροί δεν πληρώνουν τους φόρους τους και, εάν αυτό συνεχιζοτάν, η χώρα θα συνεχίσει να έχει δημοσιονομικά ελλείμματα, ακόμα και εάν αύριο, ως δια μαγείας, το χρέος εξαφανιστεί. Όπως εξηγεί ο κ. Μανιάτης, τα πρώτα έτη της κρίσης (1995-2011), το ελληνικό κράτος «κάθε άλλο παρά σπάταλο μπορεί να χαρακτηριστεί». Οι δημόσιες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ ήταν 46.6% έναντι 48.0% του μέσου όρου των χωρών της ΕΕ-15. Οι μισθοί των ΔΥ ως ποσοστό του ΑΕΠ ήταν σχεδόν ίσοι με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 11%, ενώ οι δαπάνες στα παραδοσιακά πεδία του κράτους πρόνοιας υστερούσαν του ευρωπαϊκού μέσου όρου κατά 1.7% του ΑΕΠ στην εκπαίδευση, 1.2% στην υγεία και 2.7% στην κοινωνική πρόνοια και προστασία. Αντίθετα, σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, οι δαπάνες για τόκους δημοσίου χρέους στην Ελλάδα ήταν 6.7% του ΑΕΠ κατά 3.2% υψηλότερες του ευρωπαϊκού μέσου όρου ενώ οι στρατιωτικές δαπάνες ήταν 1.2% του ΑΕΠ μεγαλύτερες αντίστοιχα. Ο καθηγητής σημειώνει ότι οι τόκοι δημοσίου χρέους είναι σχεδόν ίσοι με το δημόσιο έλλειμμα της περιόδου (6.9% του ΑΕΠ), υποδηλώνοντας ότι ο πρωτογενής προϋπολογισμός ήταν ισοσκελισμένος για τα δεκαέξι αυτά χρόνια. Και τότε, γιατί παρατηρείται μεγάλη διαφορά της ελληνικής δημοσιονομικής δομής από την αντίστοιχη ευρωπαϊκή, θα ρωτούσε κανείς. Την ίδια περίοδο το σύνολο φόρων και εισφορών στην κοινωνική ασφάλιση στην Ελλάδα υστερεί σημαντικά, κατά 7.2% του ΑΕΠ, του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Για την διαφορά αυτή, ο κ. Μανιάτης δίνει την εξής εξήγηση: «Η διαφορά αυτή οφείλεται κυρίως (5.8 ποσοστιαίες μονάδες από τις 7.2 συνολικά) στην εντυπωσιακά χαμηλή φορολόγηση εισοδήματος και πλούτου των μη μισθωτών δηλαδή εκείνου του συνασπισμού κοινωνικών στρωμάτων που στήριξε το κυρίαρχο πολιτικό μπλοκ εξουσίας σε όλη σχεδόν την περίοδο της μεταπολίτευσης». Και συνεχίζει: « Καθώς οι έμμεσοι φόροι στην Ελλάδα είναι σχεδόν ίσοι με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και οι εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση υστερούν μόνο κατά 1.5% του ΑΕΠ του ευρωπαϊκού μέσου όρου είναι σαφές ότι η σημαντική απόκλιση προς τα πάνω του δημοσίου χρέους στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη οφείλεται στην επιτυχία των κυρίαρχων τάξεων να αποποιηθούν τα φορολογικά βάρη που τους αντιστοιχούν». Ο καθηγητής τονίζει ότι σημαντικό ρόλο σε αυτήν την καθαρά ταξική επιτυχία έπαιξε «η εμπέδωση και κυριαρχία της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας με την αποστροφή της για τους φόρους αλλά και οτιδήποτε συλλογικό», με τη διαφορά βέβαια ότι η ιδιαίτερα χαμηλή φορολόγηση «αφορούσε μόνο συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες ισχυρών και σε καμία περίπτωση την εργατική τάξη». «Το τραγικό στην όλη υπόθεση είναι ότι η προσπάθεια των μνημονιακών κυβερνήσεων, της τωρινής συμπεριλαμβανομένης, να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα έχει αφήσει έξω τα ήδη ευνοημένα στρώματα και απλώς επιδείνωσε τη φορολογική επιβάρυνση των υποτελών τάξεων», λέει χαρακτηριστικά. Βέβαια, δεν έχουν όλοι αυτή την άποψη, καθώς συχνά διαβάζουμε απόψεις σαν κι αυτές: «… η Ελλάδα εμφανίζει μονίμως ένα δημοσιονομικό έλλειμμα της τάξης του 6% (του ΑΕΠ) το οποίο οφείλεται αποκλειστικά στην υστέρηση των εσόδων έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Η αδυναμία διόρθωσης των δημόσιων οικονομικών εδράζεται στο γεγονός της μη φορολόγησης των ατομικών εισοδημάτων και των επιχειρηματικών κερδών. Συνεπώς η ιδέα της φοροδιαφυγής είναι απόλυτα παραπλανητική. Το πρωταρχικό φαινόμενο της μεταπολιτευτικής περιόδου είναι η κατασκευή ενός σύνθετου συστήματος νόμιμης φοροασυλίας», Σταθάκης (2011, σελ. 199-200). Ο κ. Μανιάτης καταλήγει επισημαίνοντας ότι, στον βαθμό που οι κυρίαρχες τάξεις θα συνεχίσουν να απαλλάσσονται από φορολογικά βάρη, «η συσσώρευση νέων ελλειμμάτων και χρεών είναι κάτι παραπάνω από σίγουρη». Ο Μιχάλης Αργυρού, Reader in Economics στο Cardiff Business School, μας μεταφέρει ένα επίσης δυσάρεστο σενάριο για την επόμενη ημέρα μιας υποτιθέμενης διαγραφής του ελληνικού χρέους: οι προοπτικές του ελληνικού δημοσίου χρέους παραμένουν αβέβαιες. Ωστόσο, ο ίδιος δίνει μια άλλη εξήγηση για τους λόγους που θα ίσχυε κάτι τέτοιο. Ο κ. Αργυρού εξηγεί ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι μη βιώσιμο - εφόσον αυτό βρίσκεται σε πορεία σύγκλισης προς μια σταθερή τιμή και όχι σε τροχιά αύξησης προς το άπειρο- και μια τυχόν απομείωσή του χρέους «θα αποτελέσει σημαντική παρέμβαση προς αποκατάσταση της διατηρησιμότητας της δυναμικής του και, υπό προϋποθέσεις, θα αποτελέσει σημαντική εξέλιξη στην προσπάθεια της Ελλάδας να επιτύχει οικονομική ανάκαμψη». Ωστόσο, η απομείωση, όσο μεγάλη και να είναι, ακόμα και η διαγραφή του, δεν αρκούν. Όπως εξηγεί ο κ. Αργυρού, πρέπει να τηρούνται τρεις προϋποθέσεις: υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, χωρίς επιστροφή σε καθεστώς ελλειμμάτων που θα επαναφέρουν το χρέος στο προ της απομείωσης του ύψους, εισαγωγή ενός νέου διατηρήσιμου υποδείγματος οικονομικής ανάπτυξης, που θα εξασφαλίζει την παραγωγή πλούτου ικανού να εξασφαλίσει τις δαπάνες εξυπηρέτησης του απομειωμένου χρέους και αξιοπιστία αναφορικά με την εφαρμογή της υπεύθυνης δημοσιονομικής πολιτικής και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. «Κατά τα χρόνια της κρίσης η Ελλάδα έχει αναμφίβολα πετύχει πολύ μεγάλη προσαρμογή στον τομέα των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Όμως, με εξαίρεση την περίοδο 2012-14, αυτή επιτεύχθηκε κυρίως μέσα από υπερβολικές αυξήσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής που στηρίζονται κυρίως στην πλευρά των δαπανών έχουν μικρότερα σε διάρκεια και ένταση υφεσιακά αποτελέσματα και είναι φιλικότερα προς τη μακροχρόνια ανάπτυξη, αφού διατηρούν κίνητρα για εργασία και επενδύσεις. Αντίθετα, προγράμματα που στηρίζονται κυρίως σε αύξηση φόρων, όπως αυτό που εφαρμόζεται σήμερα στην Ελλάδα, δημιουργούν βλαπτικές για την οικονομική ανάπτυξη στρεβλώσεις και ενθαρρύνουν την φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή», εξηγεί ο κ. Αργυρού, αναφερόμενος στον πρώτο παράγοντα, ο οποίος είναι αυτός της φοροαποφυγής, τον οποίο είχε αναφέρει και ο κ. Μανιάτης. Όσον αφορά την « την εισαγωγή ενός νέου διατηρήσιμου υποδείγματος οικονομικής ανάπτυξης», ο οικονομολόγος τονίζει ότι θα προϋποθέτει μεταρρυθμίσεις: «Κομβικό, αν και όχι αποκλειστικό, ρόλο στην αναβάθμιση της πλευράς της προσφοράς της ελληνικής οικονομίας κατέχει η προσέλκυση επενδύσεων από εγχώριους και ξένους επενδυτές. Παρά την πρόοδο που σημειώθηκε κατά την περίοδο 2012-2014, η σημερινή εικόνα της πλευράς προσφοράς της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά, όπως καταδεικνύεται από πλήθος σχετικών δεικτών, της επίδοση του μέσου όρου των χωρών της ευρωζώνης – τα δε τελευταία δύο χρόνια αντί βελτιώσεως σε ορισμένους κρίσιμους τομείς, όπως π.χ. στους δείκτες διαφάνειας/διαφθοράς, παρατηρείται οπισθοδρόμηση». Το τρίτο στοιχείο, σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, εκείνο δηλαδή της αξιοπιστίας, είναι σημαντικό γιατί « θα κρατήσει την αμοιβή κινδύνου που ενσωματώνεται στα ονομαστικά επιτόκια δανεισμού του ελληνικού κράτους χαμηλά, κάτι που θα συμβάλει στη διατηρησιμότητα του χρέους με άμεσο τρόπο». «Ταυτόχρονα, θα μειώσει την αμοιβή κινδύνου που ενσωματώνεται στην εκτίμηση της παρούσας αξίας άμεσων επενδύσεων στην Ελλάδα, αυξάνοντας την αναμενόμενη κερδοφορία τους και ενθαρρύνοντας την πραγματοποίησή τους. (...) Προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για το κτίσιμο της αξιοπιστίας είναι η ανάληψη της ιδιοκτησίας της υπεύθυνης δημοσιονομικής πολιτικής (προσανατολισμένης στη πλευρά των δαπανών) και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Σήμερα, η ιδιοκτησία αυτή απουσιάζει», επισημαίνει. Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Μανιάτη, η κυβέρνηση πρέπει να θέσει ως στόχο την απομείωση του χρέους, όμως αυτή «δεν μπορεί από μόνη της να εγγυηθεί το οριστικό τέλος των δημοσιονομικών περιπετειών της Ελλάδας». Είναι λοιπόν προφανές ότι για να μπορέσει η χώρα να ξεπεράσει την κρίση, θα πρέπει πρώτα να αναζητήσει τις αιτίες της και να βρει λύσεις στα προβλήματα που οδηγούν στην συσσώρευση χρέους. Ακόμα και εάν με ένα κούνημα των δαχτύλων ένας μάγος έβγαζε από πάνω μας το φορτίο των 326 δισ. ευρώ, η Ελλάδα, πιθανότατα θα ερχόταν αντιμέτωπη με ένα νέο χρέος. Την ίδια στιγμή, το παρόν κείμενο συνιστά απόδειξη ότι κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να πει ποια είναι η μαγική συνταγή που θα λύσει όλα τα οικονομικά μας προβλήματα. Οι οικονομολόγοι συμφωνούν ότι υπάρχει μια πάθηση, γνωρίζουν ότι μια απομείωση ή μια (μη ρεαλιστική) διαγραφή χρέους αποτελεί παυσίπονο και όχι φάρμακο, όμως διαφωνούν στο τι προκάλεσε την ασθένεια. Φταίει το παράσιτο της φοροαποφυγής των πλουσίων ή ο ιός της απουσίας διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων; Έχουμε συννοσυρότητα; Καθώς η οικονομία παίρνει πολλές φορές και πολιτικό πρόσημο, είναι δύσκολο να απαντήσουμε. Ούτε ο δόκτωρ Χάουζ των Οικονομολόγων ίσως να μην είναι σε θέση να απαντήσει... Πηγή κειμένου: huffingtonpost