Το άνεργο επιστημονικό προλεταριάτο

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ: Η πρώτη μείωση του αριθμού των εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια αποφασίσθηκε επί υπουργίας Γεωργίου Παπανδρέου, στην κυβέρνηση Ελευθέριου Βενιζέλου, την περίοδο 1930-1932. Η αιτία ήταν ο περιορισμός του...

Η εγκύκλιος αποσπάσεων Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε και ΚΕ.Δ.Δ.Υ. 2017-2018

19-05-17 Η εγκύκλιος αποσπάσεων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε και ΚΕ.Δ.Δ.Υ. για το σχολικό έτος 2017-2018 Από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνονται η εγκύκλιος Αποσπάσεων Ειδικού Εκπαιδευτικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε για το διδακτικό έτος 2017-2018 και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) σε ΚΕ.Δ.Δ.Υ. για το σχολικό έτος 2017-2018. Η εγκύκλιος αποσπάσεων σε μορφή pdf

ΕΦΚΑ: Έρχονται εισφορές – “φωτιά” για όλους – Τί αλλάζει

Εκτοξεύονται έως το 45% και το 49% του εισοδήματος οι ασφαλιστικές εισφορές στη διετία 2018-2019 για ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες. Τα νέα χαράτσια του ΕΦΚΑ θα επιβάλλονται από το 2018 στο μικτό εισόδημα της προηγούμενης χρονιάς, χωρίς να αφαιρούνται οι εισφορές που κατέβαλαν οι ασφαλισμένοι. Η νέα αύξηση ανεβάζει την ασφαλιστική επιβάρυνση ως 27% ακόμη και για όσους δεν θα έχουν καμία μεταβολή στο εισόδημά τους από το 2016 και για τα επόμενα δύο χρόνια. Από το νέο σύστημα αποκαλύπτεται ότι πλέον οι εισφορές (χωρίς τους φόρους) θα φτάνουν το 2018 να αντιστοιχούν στο 33% του εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών ενώ το 2019 θα αναλογούν στο 38% του πραγματικούς τους εισοδήματος. Σήμερα οι εισφορές αναλογούν στο 26,95% του καθαρού εισοδήματος, που σημαίνει ότι μέσα στη διετία θα έχουμε μια καθαρή αύξηση εισφορών της τάξης των 12 ποσοστιαίων μονάδων επί του εισοδήματος. Για τους επιστήμονες το νέο σύστημα σημαίνει ότι οι εισφορές θα φτάσουν να αναλογούν στο 49% του εισοδήματός τους χωρίς να υπολογιστούν οι φορολογικές επιβαρύνσεις. Τι αλλάζει Με τις αλλαγές που περιλαμβάνει το τέταρτο μνημόνιο, το 2018 οι εισφορές θα υπολογιστούν με το εισόδημα του 2017 μειωμένο κατά 15% αλλά χωρίς την αφαίρεση των εισφορών. Οι εισφορές του 2019 θα υπολογιστούν με το εισόδημα του 2018 χωρίς να ισχύει όμως η μείωση 15% και φυσικά χωρίς να αφαιρούνται οι εισφορές που θα είναι αυξημένες έναντι του 2017 για χιλιάδες επαγγελματίες ακόμη και αν έχουν εισοδήματα των 5.000 ευρώ και άνω. Μάλιστα με το νεό τρόπο υπολογισμού χιλιάδες είναι οι γιατροί, δικηγόροι και μηχανικοί που θα χάσουν και τις εκπτώσεις που έχουν σήμερα καθώς από τη στιγμή που οι εισφορές δεν θα αφαιρούνται από το εισόδημα θα υπερβούν το όριο των 58.000 ευρώ όπου ισχύει η έκπτωση εισφορών και ξαφνικά θα βρεθούν να πληρώνουν πολλαπλάσια εισφορά. Στην πράξη με τον υπολογισμό εισφορών στα μικτά αντί στα καθαρά «τρώνε» ή μειώνουν και την έκπτωση που είχαν οι επιστήμονες στα χαράτσια του ΕΦΚΑ. Για παράδειγμα μηχανικός με εισόδημα 45.000 ευρώ πληρώνει εισφορά 37,95% +10 για ανεργία ήτοι περίπου 1.026 ευρώ το μήνα ή 12.132 ευρώ το χρόνο μαζί με τις εκπτώσεις που δικαιούται. Οι εισφορές των 1.026 ευρώ δεν θα αφαιρούνται όμως από το εισόδημα του 2017 που σημαίνει ότι το εισόδημα που θα ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό των εισφορών του 2018 θα είναι 45.000 ευρώ με έκπτωση 15% ήτοι εισόδημα 38.250 ευρώ αλλά σε αυτό θα προστεθούν και τα 12.312 ευρώ από τις εισφορές του 2017. Το εισόδημα υπολογισμού εισφορών θα είναι 50.526 ευρώ. Η εισφορά που πληρώνει το μήνα είναι 1.162 ευρώ δηλαδή 13.944 ευρώ με αύξηση 13%. Το 2019 όμως το εισόδημα δεν θα έχει τη μείωση του 15% ενώ θα υπολογιστούν σε αυτό οι αυξημένες εισφορές του 2018. Έτσι ο αυτοαπασχολούμενος θα πληρώσει εισφορά το 2019 σε εισόδημα 45.000 ευρώ + 13.944 ευρώ δηλαδή επί του εισοδήματος 58.944 ευρώ. Το ποσό των εισφοράς εκτινάσσεται στα 1.366 ευρώ το μήνα ήτοι αύξηση κατά 15%. Στη διετία οι εισφορές θα έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 30%.

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τα αντίμετρα

Ακορντεόν έγιναν στην Βουλή τα αντίμετρα ύψους 7,6 δισ. ευρώ (και κυρίως τα μη κατανεμημένα ύψους 3,5 δις ευρώ) από βουλευτές και αρχηγούς κομμάτων συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης οι οποίοι έδειχναν να μπερδεύουν τα αντίμετρα της συμφωνίας με την διανομή μερίσματος. Είναι σαφές ότι από τα 7,5 δισ. ευρώ των αντίμετρων όπως αναφέρονται και στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής 2018 -2021 είναι σαφώς ποσοστικοποιημένα και προσδιορισμένα μόνο τα 4,2 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 3,5 δισ. ευρώ είναι μέρισμα η διανομή του οποίου είναι υπό διπλή αίρεση. Για να υπάρξει δημοσιονομικό περιθώριο για την διανομή μερίσματος θα πρέπει η Ελλάδα όχι μόνο να πετύχει την υπέρβαση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος αλλά η υπέρβαση να πιστοποιηθεί και από την Eurostat. Ανάλογη διαδικασία θα έπρεπε να ακολουθήσει τη ελληνική Κυβέρνηση και στο τέλος του 2016 όταν μοίρασε χωρίς να ενημερώσει τους εταίρους για το επίδομα των 617 εκ ευρώ σε συνταξιούχους. Η παράβαση τη διαδικασίας τον περασμένο Δεκέμβριο είχε ως αποτέλεσμα το πάγωμα των βραχυπρόθεσμών μέτρων για το χρέος για ένα μήνα. Το ποσό των 3,5 δις προκύπτει από την πορεία των πρωτογενών πλεονασμάτων για την τριετία 2019 -2020. Οι προβλέψεις του ΥΠΟΙΚ είναι ότι το 2019 θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους μνημονίου 4% του ΑΕΠ το 2020 4,2 % του ΑΕΠ και το 2021 4,3% του ΑΕΠ. Με δεδομένο οι στόχος του προγράμματος είναι 3,5% του ΑΕΠ και για τα τρία χρόνια υπάρχει υπέρβαση του πλεονάσματος 0,5% του ΑΕΠ το 2019 0,7% του ΑΕΠ το 2020 και 0,8% του ΑΕΠ το2021 Συνολικά δηλαδή ΑΕΠ 2% του ΑΕΠ ή 4,5 δισ. ευρώ (με βάση το ΑΕΠ των συγκεκριμένων ετών). Από αυτά έχει υπολογιστεί ότι αν αφαιρεθούν έκτακτα μέτρα υπάρχει περιθώριο 3,5 δις ευρώ για την κάλυψη μόνιμων μέτρων όπως είναι οι φοροαπαλλαγές. Η υπέρβαση του πρωτογενούς του 2019 θα πιστοποιηθεί το 2020 του 2020 το 2021 και του 2021 το 2022 . Η διανομή μερίσματος με βάση το μεσοπρόθεσμο θα είναι 1,5 δις ευρώ το 2020 και 2 δις ευρώ το 2021. Εν την ρύμη του λόγου του ο Πρωθυπουργός μιλώντας για τα αντίμετρα παραδέχθηκε ότι αυτά που είναι ποσοτικοποιημένα στο νομοσχέδιο είναι 4,2 δισ. ευρώ. Αναφερόμενος όμως στις φορολογικές ελαφρύνσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ που αναμένεται να υλοποιηθούν το 2020 και το 2021 σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο μίλησε για δημοσιονομικό χώρο 600 εκ ευρώ το 2019 1,5 δισ. ευρώ το 2020 και 3,5 δισ. ευρώ το 2021. Τα ποσά αυτά όπως είναι φανερό δεν είναι αθροιστικά αλλά σωρευτικά. Στην αντίθετη ακριβώς πλευρά ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε μια άλλη ερμηνεία του κόστους των περικοπών στις συντάξεις αλλά και αντίμετρων και ειδικά των 3,5 δις ευρώ που δεν είναι σαφώς ποσοστικοποιημένα στο πολυνομοσχέδιο. Αναφέρθηκε στην προέλευση του εν λόγω δημοσιονομικού χώρου και αναφερόμενος σε μια ανάλυση του “Protagon” μίλησε για κρυφή περικοπή συντάξεων 3,3 δισεκατομμυρίων, γιατί καταργείται η διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου που προβλέπει αύξηση των συντάξεων ίση με το μισό της αύξησης του ΑΕΠ και με το μισό του πληθωρισμού από το 2018 και μετά. Αυτό καταργείται τώρα και αυτό σημαίνει ότι 3,3 δισεκατομμύρια που προσδοκούσαν οι συνταξιούχοι ως μέρισμα ανάπτυξης, ως κοινωνικό μέρισμα, από αυτό που η χώρα προσδοκά, δεν θα το πάρουν. Από την κρυφή αυτή περικοπή προέρχεται σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο το δημοσιονομικό περιθώριο για μη κατανεμημένα μέτρα 3,5 δις ευρώ. enikonomia

ΠΟΕ- ΟΤΑ: Επιστολή προς τους γονείς νηπίων για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση

ΠΟΕ- ΟΤΑ: Ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς των παιδιών των δημοτικών παιδικών σταθμών απευθύνει η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΕ- ΟΤΑ, με αφορμή την πρόθεση του υπουργού Παιδείας να θεσπίσει δίχρονη...

“Μπλε φάλαινα”: Ερωτήματα για το δεύτερο «κρούσμα»

Δεν επιβεβαιώνονται από πλευράς της ΕΛ.ΑΣ. τα περί δεύτερου θύματος του «παιχνιδιού» της «μπλε φάλαινας» στη Θεσσαλονίκη με αστυνομικές πηγές να εμφανίζονται επιφυλακτικές για την ύπαρξη ή μη του περιστατικού....

Μισθοί σε ιδιωτικό τομέα: Μόνο μέσω τράπεζας οι πληρωμές

Υποχρεωτικά μέσω τραπεζικού λογαριασμού θα γίνεται η πληρωμή των αποδοχών των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό προβλέπει υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης με τίτλο: «Καθιέρωση της υποχρεωτικής καταβολής από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, μέσω τραπεζικού λογαριασμού. Οπως αναφέρεται αναλυτικά: Άρθρο 1 Καταβολή αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα μέσω τραπεζικού λογαριασμού Καθιερώνεται εφεξής η υποχρεωτική καταβολή από τους εργοδότες των αποδοχών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αποκλειστικά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών. Η καταβολή των αποδοχών στους λογαριασμούς των δικαιούχων μισθωτών γίνεται με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής ή παρόχων υπηρεσιών πληρωμών. Άρθρο 2 Κυρώσεις Στον εργοδότη που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου 1 επιβάλλονται κυρώσεις από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 23 και 24 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170). Ως ημερομηνία έναρξης ισχύος ορίζεται η 1.6.2017.

ΣΑΝ: «Οι συντεχνιακές διεκδικήσεις καταστρατηγούν το δικαίωμα των παιδιών στην εκπαίδευση»

Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών: Τις τελευταίες μέρες , ο πολύπαθος κλάδος των Νηπιαγωγών βάλλεται από όλες τις μεριές, καθιστώντας την αδιαμφισβήτητη προσφορά του βορά συντεχνιακών συμφερόντων. Παράλληλα, τίθεται εν αμφιβόλω η...

10.000 ακίνητα στο σφυρί από τις τράπεζες

Στην πώληση τουλάχιστον 10.000 ακινήτων προχωρούν οι τράπεζες οι οποίες αναλαμβάνουν πλέον ρόλο μεσίτη και πωλητή ταυτόχρονα. Ακίνητα που κατά κύριο λόγο βρίσκονται σε νησιά και ακριβές περιοχές και έχουν μπει σε λίστα με στόχο την πώληση ή τη διαχείρισή τους. Ήδη, σύμφωνα με την “Καθημερινή” έχουν επιλεγεί 10.000 ακίνητα τα οποία θα περάσουν υπό τον έλεγχο των τραπεζών είτε με αναγκαστικά μέτρα είτε με τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών τους με στόχο τη διαγραφή χρεών. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα μέρος του σχεδίου αντιμετώπισης των “κόκκινων δανείων” μέσω διαχείρισης ακινήτων τα οποία μπορούν να αποφέρουν κέρδη στις τράπεζες. Μάλιστα φαίνεται ότι οι εκτιμήσεις της αγοράς είναι πως η πτώση των τιμών των ακινήτων έχει ολοκληρωθεί και έτσι από εδώ και στο εξής μόνο ανοδική μπορεί να είναι η πορεία Η θεσμοθέτηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών θα δώσει την ευκαιρία στις τράπεζες να προχωρήσουν στο σχέδιό τους. Με ένα... κλικ, έως και τρεις φορές την εβδομάδα θα μπορούν να παρακάμψουν τα δικαστήρια ή τις αποχές των συμβολαιογράφων. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κόκκινα δάνεια αυξάνονται με επικίνδυνους ρυθμούς καθώς υπολογίζεται ότι από την αρχή του έτους έχουν προστεθεί άλλα 2.8 δισ. ευρώ

ΕΕΤΑΑ Παιδικοί Σταθμοί ΕΣΠΑ: Ενημέρωση του Δήμου Αγίας Παρασκευής

Παιδικοί Σταθμοί EΣΠΑ – Αγία Παρασκευή: Όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης –ΕΕΤΑΑ, φέτος η διαδικασία υλοποίησης της Δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής ζωής» για το έτος...

Πανελλήνιες 2017 – Στρατιωτικές σχολές: Λήγει η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017: Λήγει σήμερα 19 Μαΐου η προθεσμία για την υποβολής δικαιολογητικών για τη συμμετοχή υποψηφίων στις προκαταρκτικές εξετάσεις των Στρατιωτικών Σχολών ακαδημαϊκού έτους 2017- 2018, εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας,...

Αργεί η άρση των capital controls – Tί εκτιμούν οι τράπεζες

Μικρό καλάθι κρατούν οι τράπεζες για τη χαλάρωση των κεφαλαιακών περιορισμών. Μπορεί η συμφωνία να αλλάζει άρδην τα δεδομένα και να βελτιώνει δραστικά της προοπτικές, ωστόσο όπως σημειώνουν οι τράπεζες, θα πρέπει να ακολουθήσουν αρκετοί μήνες θετικών ειδήσεων και υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων προκειμένου να παγιωθεί η αίσθηση ότι τα χειρότερα είναι πίσω και να ενισχυθεί η πεποίθηση ότι η χώρα μπαίνει σε τροχιά ανάπτυξης. Σε ό,τι αφορά τις καταθέσεις περιμένουν βελτίωση αλλά όχι θεαματικές αλλαγές, καθώς η εμπιστοσύνη των πολιτών έχει δεχθεί ισχυρά πλήγματα και θα απαιτηθεί χρόνος για να επουλωθούν οι πληγές. Επιπλέον, είναι δύσκολο να δούμε σοβαρές εισροές καταθέσεων όσο τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν σε τόσο υψηλά επίπεδα, δημιουργώντας αμφιβολίες για την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Μόνο όταν τα «κόκκινα» δάνεια μειωθούν ουσιαστικά και φύγει από τον ορίζοντα το φάσμα μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για σημαντική επιστροφή καταθέσεων. Ολα αυτά απαιτούν χρόνο και ακριβώς γι’ αυτό η Τράπεζα της Ελλάδος επέμεινε σε μια συντηρητική προσέγγιση, ζητώντας ο οδικός χάρτης για τη σταδιακή χαλάρωση και άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων να μην περιλαμβάνει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Υπενθυμίζεται ότι ο οδικός χάρτης, που αποτελούσε προαπαιτούμενο, περιλαμβάνει μία σειρά προϋποθέσεων, που ουσιαστικά παραπέμπουν στο τέλος της κρίσης και στην πλήρη αποκατάσταση της εμπιστοσύνης. Στην πράξη, τονίζουν στελέχη τραπεζών, η άρση των capital controls θα εξαρτηθεί από τη συνέπεια εφαρμογής του νέου προγράμματος, των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων για τα οποία έχει δεσμευθεί η ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον οδικό χάρτη, σε πρώτο χρόνο στόχος είναι η άρση της απαγόρευσης ανοίγματος τραπεζικών λογαριασμών από επιχειρήσεις και νοικοκυριά αλλά και η σταδιακή αύξηση των σωρευτικών αναλήψεων μετρητών. Σε επόμενο στάδιο στόχος είναι η πλήρης απελευθέρωση των αναλήψεων μετρητών και η αύξηση των ορίων για τη μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό. kathimerini

Ειδικά μισθολόγια: Αυξήσεις επιδομάτων – Ποιοί κερδίζουν και πόσα χρήματα

Οι ανατροπές που έφεραν τα νέα μέτρα στα ειδικά μισθολόγια άναψαν φωτιές και έτσι η κυβέρνηση με πυροσβεστικά μέτρα της τελευταίας, κυριολεκτικά, στιγμής προσπαθεί να μειώσει κάπως τις απώλειες. Στα ειδικά μισθολόγια με τροπολογία διατηρούνται σε ισχύ και αυξάνονται μια σειρά από επιδόματα. Σε ό,τι αφορά στους άνδρες και τις γυναίκες των Ενόπλων Δυνάμεων επεκτείνεται η πρόβλεψη για ειδική αποζημίωσης νυχτερινής απασχόλησης, που ίσχυε μόνο για όσους υπηρετούν στα Σώματα Ασφαλείας. Η αποζημίωση ανέρχεται στα 2,77 ευρώ ανά ώρα. Για τους άνδρες και τις γυναίκες των Σωμάτων Ασφαλείας προβλέπεται χορήγηση επιδόματος παραμεθορίου της τάξης των 100 ευρώ το οποίο δεν περιλαμβάνεται στον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς. Στον χώρο της Υγείας το επίδομα νοσοκομειακής απασχόλησης αυξάνεται. Τα νέα ποσά διαμορφώνονται ως εξής: Βαθμός Ποσό επιδόματος Συντονιστής διευθυντής και διευθυντής 340 από 250 ευρώ Επιμελητής Α 295 από 210 ευρώ Επιμελητής Β 280 από 200 ευρώ Ειδικευόμενος 230 από 180 ευρώ Σε ό,τι αφορά στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εφημεριών, αυτή θα ισχύσει από την 1η Ιουνίου κι όχι από τη δημοσίευση του νόμου. Σημαντικές είναι οι αυξήσεις και στο ειδικό επίδομα έρευνας για τους ερευνητές το οποίο διαμορφώνεται ως εξής: Βαθμός Ποσό επιδόματος Γενικός διευθυντής ή διευθυντής Ερευνητικού Κέντρου500 από 300 ευρώ Ερευνητής Α 500 από 280 ευρώ. Ερευνητής Β 450 από 250 ευρώ. Ερευνητής Γ 400 από 180 ευρώ. Ερευνητής Δ 250 από 160 ευρώ. ΕΛΕ Α 350 από 200 ευρώ. ΕΛΕ Β 320 από 170 ευρώ. ΕΛΕ Γ 290 από 150 ευρώ. ΕΛΕ Δ 270 από 120 ευρώ. Σύμφωνα με την “Καθημερινή” γίνονται βελτιώσεις και στα επιδόματα ειδικών καθηκόντων των διπλωματών, καθώς αυτά θα καταβάλλονται χωρίς προϋποθέσεις, ενώ το επίδομα υπηρεσίας στην αλλοδαπή απαλλάσσεται και από τον φόρο. Αυξήσεις έγιναν και στα επιδόματα διδασκαλίας και έρευνας των πανεπιστημιακών.

Μνημόνιο: Οι αλλαγές σε επιδόματα, μισθούς, συντάξεις, φόρους, εισφορές

Ένα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου 4387/2016 (γνωστού και ως νόμου Κατρούγκαλου) τον δρόμο προς το Εθνικό Τυπογραφείο παίρνει ένας ακόμα εφαρμοστικός νόμος που ψηφίστηκε τα μεσάνυχτα και ανατρέπει τις ζωές εκατομμυρίων πολιτών.Με τα νέα μέτρα ως το 2021, επιβάλλονται πρόσθετα μέτρα λιτότητας 5,396 δισ. ευρώ. Στην πραγματικότητα, στο βωμό τουπρωτογενούς πλεονάσματος, από φέτος έως και το 2021 θα «θυσιαστούν» πάνω από 41 δισ. ευρώ, με βάση τις προβλέψεις στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που ψηφίστηκε χθες, Πέμπτη. Και αυτό γιατί προβλέπονται συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα 3,8 δισ. για το 2017, άλλα 7,4 δισ. για το 2018, για το 2019 8,5 δισ. ευρώ, 9,7 δισ. για το 2020 και 11,8 δισ. για το 2021.Από πού θα βγουν τέτοια θηριώδη πλεονάσματα; Από την Ανάπτυξη, υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών. Για να προκύψουν τα πλεονάσματα, η κυβέρνηση προβλέπει -και παρά τη σκληρή λιτότητα- ρυθμούς ανάπτυξης πάνω 2% κάθε χρόνο.Έτσι υπολογίζει ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 5,3 δισ.ευρώ μέσα στο 2017, άλλα 6,5 δισ. το 2018, επιπλέον 7,6 δισ. το 2019, το 2020 7,8 δισ. και 8,1 δισ. το 2021. Δηλαδή το ΑΕΠ θα αυξηθεί μεν σωρευτικά στην προσεχή πενταετία 35,3 δισ. ευρώ, αλλά 5,9 δισ. λιγότερο από όσο θα αυξηθούν τα πλεονάσματα. Ουσιαστικά προεξοφλεί πως η αύξηση του ΑΕΠ που μπορεί να υπάρξει ως το 2021, θα καταλήγει σαν πλεόνασμα στα κρατικά ταμεία. Αλλά επειδή και αυτή δεν αρκεί, θα πρέπει το δημόσιο να (εξ-) αντλήσει και άλλα 6 δισ. επιπλέον (ή 3% του ΑΕΠ) από τον εναπομείναντα πλούτο της χώρας. Κερδισμένοι και χαμένοι Χαμένοι βγαίνουν άμεσα σχεδόν όλοι, αν και ίσως κάπως λιγότερο ορισμένοι εργαζόμενοι στο Δημόσιο.Είναι ενδεικτικό ότι: -οι δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης αυξάνονται από 78,9 δισ. το 2016, σε 83,3 δις. το 2017 και σε 84 δισ. ως το 2021 (+5 δισ. ευρώ σε 5 χρόνια)-οι κοινωνικές παροχές, από 38,7 δισ. το 2016 και 39 δισ. το 2017, μειώνονται σταδιακά σε 37,1 δισ. το 2021 (-1,6 δισ. ευρώ σε 5 χρόνια) -ειδικά το κονδύλι για συντάξεις, που από 23,4 δισ. το 2016 αυξάνεται σε 29,9 δισ. το 2017, μετά συνεχώς μειώνεται και φτάνει στα 27 δισ. το έτος 2021 (-2,9 δισ. ευρώ από το 2017 ως το 2021).-οι αμοιβές προσωπικού στο Δημόσιο, όμως, αυξάνονται συνεχώς από 15,8 δισ. το 2016 σε 16,3 δισ. το 2017 και στα 17,3 δισ. το 2021 (+1,5 δισ. σε 5 χρόνια). Ειδικότερα:-Φόροι: Άμεσα από φέτος καταργείται για τις ιατρικές δαπάνες (άρθρο 69 του νομοσχεδίου). Άρα οι αποδείξεις από γιατρούς και φάρμακα δεν έχουν καμία φορολογική ωφέλεια για τους φορολογουμένους. Από την 1.1.2018, στους μισθούς και τις συντάξεις καταργείται η έκπτωση 1,5% στην παρακράτηση φόρου. Από 1.1.2020 (ή 2019 αν το ζητήσει το ΔΝΤ) προβλέπεται μείωση της έκπτωσης φόρου, για έσοδα 2 δισ. ευρώ το χρόνο. Χάνουν έως και 650 ευρώ όλοι όσοι ζουν με 5.700 ως 21.500 ευρώ το χρόνο -ή από τις 6.250 ευρώ αν και εφόσον εφαρμοστούν αντίμετρα. Ωστόσο ωφελούνται όσοι έχουν υψηλότερα εισοδήματα. Στα «αντισταθμιστικά» προβλέπεται και πιθανή μείωση του ΕΝΦΙΑ 10%-30% για όσους πληρώνουν έως 700 ευρώ, με πλαφόν έκπτωσης στα 70 ευρώ.-Συντάξεις: Η μεγάλη αφαίμαξη προβλέπεται το 2019 με τη μείωση έως 18% (στα ποσά σύνταξης του 2016) λόγω κατάργησης της προσωπικής διαφοράς. Επιπλέον, όπως προβλέπει και το αναθεωρημένο Μνημόνιο, το ΕΚΑΣ θα περικοπεί το 2018 κατά 238 εκατ. ευρώ και το 2019 θα καταργηθεί. Σε αντιστάθμισμα, υπό όρους, μπορεί να μειωθεί ή να καταργηθεί το 2019 η συμμετοχή σε γιατρούς και φάρμακα. -Ελεύθεροι επαγγελματίες: Θα χάσουν από 1.1.2018 με την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών 59 εκατ. ευρώ. Οι επιβαρύνσεις, παρά την έκπτωση, είναι σημαντικές. Ωστόσο, επειδή δεν επέρχεται καμία μεταβολή σε όσους δηλώνουν εισοδήματα έως και 7.000 ευρώ τον χρόνο. Το 2019 η επιβάρυνση θα υπερδιπλασιαστεί στα 138 εκατ. ευρώ. Από τα 19,9 δισ. το 2017 θα αυξηθούν σταδιακά στα 21.9 δισ. το χρόνο. Και σε αυτά, όπως αναγράφεται σε υποσημείωση στη σελίδα 259 του σχεδίου νόμου, «δεν περιλαμβάνονται κοινωνικές τεκμαρτές εισφορές», εννοώντας προφανώς ότι δεν θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί το άρθρο 46 του νόμου Κατρούγκαλου (που προβλέπει Αντικειμενικό Σύστημα Τεκμαρτού Υπολογισμού Εισφορών) για να καλύψει «τρύπες» του ΕΦΚΑ. -Εργαζόμενοι ιδιωτικού τομέα: Με αλλαγές της τελευταίας στιγμής επί του πολυνομοσχεδίου, «θολώνει» η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων από το 2018. Η αρχική διατύπωση ήταν πως αυτές αναστέλλονται ως την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος, αλλά η νέα διατύπωση αναφέρει ότι επανέρχονται υπό την προϋπόθεση «επιτυχούς ολοκλήρωσης του προγράμματος», αν και εφόσον δηλαδή συμφωνήσουν οι δανειστές. Αντιθέτως, για τις ομαδικές απολύσεις, ξεκαθαρίζεται ότι σε περίπτωση προσφυγής κατά του κύρους τους, «αρνητική απόφαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας μπορεί να ληφθεί υπόψη από το δικαστήριο». Δηλαδή η απόφαση του ΑΣΕ δεν είναι δεσμευτική, ενώ η αρχική διατύπωση που αντικαταστάθηκε όριζε πως «αρνητική απόφαση του ΑΣΕ, λόγω μη πλήρωσης των σχετικών προϋποθέσεων, συνιστά τεκμήριο ακυρότητας των απολύσεων».-Φτωχά νοικοκυριά: Ο προϋπολογισμός του επιδόματος θέρμανσης θα «κουρευτεί» κατά 58 εκατ. ευρώ, κάτι που πρακτικά σημαίνει και μείωση 50%. Η μείωση θα αφορά τη χειμερινή σεζόν 2017-2018, που σημαίνει ότι το επίδομα του Ιανουαρίου ή θα δοθεί σε πολύ λιγότερους ή θα κοπεί κατά 50% (από τα 25 λεπτά ανά λίτρο στα 12 λεπτά). Το πώς θα γίνει η μείωση θα προσδιοριστεί με υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί στο τέλος του χρόνου. Επίσης καταργούνται τέσσερα κοινωνικά επιδόματα: α) Οικονομική ενίσχυση οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα, που έχουν παιδιά σχολικής ηλικίας. β) Επιδότηση νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας από τον ΟΑΕΔ (καταβαλλόταν για 5 μήνες σε ανέργους νέους μέχρι και 29 ετών οι οποίοι παραμένουν στα μητρώα ανέργων για ένα χρόνο). γ) Προνοιακό επίδομα απροστάτευτων τέκνων που είχε στόχο να μη διαλυθούν οικογένεια και τα παιδιά να καταλήξουν σε ιδρύματα. δ) Επίδομα ένδειας (ΝΔ 57/1973). Όλα ενσωματώνονται στο Κ.Ε.Α. των έως 200 ευρώ το μήνα και, όπως τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση, «δεν υπάρχει πλέον λόγος στόχευσης των συγκεκριμένων αναγκών».-Δημόσιοι υπάλληλοι: Από τους «τυχερούς» (;) των νέων διατάξεων αφού, στο όνομα του «εξορθολογισμού» του Δημοσίου, προβλέπεται ότι:α) αύξηση μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο από 15,8 δισ. το 2016 σε 17,3 δισ. ως το 2021β) στο στενό Δημόσιο τομέα το 2020 και 2021 θα προσλαμβάνονται περισσότεροι υπάλληλοι (9.000 και 8.500 αντίστοιχα) από όσοι φεύγουν (8.200 και 7.500 αντίστοιχα)γ) στα ειδικά μισθολόγια, αυξάνονται όσα επιδόματα δεν καταργούνται.Συγκεκριμένα προβλέπεται:-Σε κάθε περίπτωση διατηρείται τουλάχιστον ένα επίδομα.-Στην περίπτωση που από την εφαρμογή του νέου συστήματος αμοιβών προκύψει αύξηση των αποδοχών των λειτουργών ή υπαλλήλων, αυτή χορηγείται σε χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών.-Στην περίπτωση που από την εφαρμογή του νέου συστήματος αμοιβών προκύψει μείωση αποδοχών, η διαφορά θα διατηρείται ως «προσωπική» και δεν κόβεται, προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε μείωση στις αποδοχές των λειτουργών ή υπαλλήλων. Προβλέπεται ότι, απλά, δεν θα παίρνουν αυξήσεις μελλοντικά, μέχρι να καλυφθεί -εκτός εάν συμβεί μελλοντικά ό,τι συνέβη και με την προσωπική διαφορά στις συντάξεις. Επιδόματα - «σωσίβιο» Έτσι, το ειδικό επίδομα έρευνας για τους Ερευνητές αυξάνεται ως εξής: -Γενικός Διευθυντής ή Διευθυντής Ερευνητικού Κέντρου, Ινστιτούτου και αυτοτελούς Ερευνητικού Ινστιτούτου, Πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (Ε.Ε.Α.Ε.): 500 αντί 300 ευρώ-Ερευνητής Α: 500 αντί 280 ευρώ -Ερευνητής Β': 450 αντί 250 ευρώ -Ερευνητής Γ: 400 αντί 180 ευρώ -Ερευνητής Δ': 250 αντί 160 ευρώ -Ε.Λ.Ε. Α': 350 αντί 200 ευρώ-Ε.Λ.Ε. Β: 320 αντί 170 ευρώ -Ε.Λ.Ε. Γ΄: 290 αντί 150 ευρώ -Ε.Λ.Ε. Δ': 270 αντί 120 ευρώ Για στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, επεκτείνεται η πρόβλεψη για ειδική αποζημίωσης νυχτερινής απασχόλησης, που ίσχυε μόνο στα Σώματα Ασφαλείας. Η αποζημίωση ανέρχεται στα 2,77 ευρώ ανά ώρα. Στους Ιατρούς και Οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), στους έμμισθους ειδικευόμενους ιατρούς και στους Επικουρικούς Ιατρούς, το επίδομα νοσοκομειακής απασχόλησης, αλλάζει ως εξής:-Συντονιστής Διευθυντής και Διευθυντής: 340 αντί 250ευρώ-Επιμελητής Α': 295 αντί 210 ευρώ-Επιμελητής Β': 280 αντί 200 ευρώ-Ειδικευόμενος: 230 αντί 180 ευρώΟι Ιατροί της Δημόσιας Υγείας του ΕΣΥ εξαιρούνταν από το επίδομα νοσοκομειακής απασχόλησης, με αλλαγή της τελευταίας στιγμής μπορούν να το εισπράττουν αρκεί να υπηρετούν στη Διεύθυνση ΚΕΔΥ του υπουργείου Υγείας ή στις Διευθύνσεις Υγείας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ή Περιφερειών. Όσον αφορά στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εφημεριών, αυτή θα ισχύσει από την 1η Ιουνίου κι όχι από τη δημοσίευση του νόμου.Στα επιδόματα διδασκαλίας και έρευνας των Πανεπιστημιακών:-Καθηγητής: 500 αντί 400 ευρώ-Αναπληρωτής Καθηγητής: 450 αντί 400 ευρώ-Επίκουρος Καθηγητής: 400 αντί 350 ευρώ-Λέκτορας: 250 ευρώ (αμετάβλητο)Αντιστοίχως για Μέλη Ε.Π. των Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Τ.Ε.Ι.), μέλη Δ.Ε.Π. των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.), κ.λ.π.:-Καθηγητής: 500 αντί 250 ευρώ-Αναπληρωτής Καθηγητής: 450 αντί 200 ευρώ-Επίκουρος Καθηγητής: 400 αντί 180 ευρώ-Λέκτορας: 250 αντί 150 ευρώΒελτιώσεις προβλέπονται και στα επιδόματα ειδικών καθηκόντων των διπλωματών, καθώς αυτά θα καταβάλλονται χωρίς προϋποθέσεις, ενώ το επίδομα υπηρεσίας στην αλλοδαπή απαλλάσσεται και από το φόρο.