Μια συνολική μεταρρύθμιση στην Εκπαίδευση οραματίζεται ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, αλλά γνωρίζει, όπως ο ίδιος λέει, ότι ένα τέτοιο μεταρρυθμιστικό έργο μακράς πνοής δεν εξαντλείται στα όρια μίας τετραετίας.

Για τον λόγο θα αναζητήσει -όπως υποστηρίζει- τη μεγαλύτερη δυνατή πολιτική και κοινωνική συναίνεση, ώστε η Εκπαίδευση να αποδειχθεί οργανικό στοιχείο της ανάπτυξης και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών. Αναφερόμενος στο θέμα του προσωπικού της Εκπαίδευσης ο υπουργός, μεταξύ άλλων, τονίζει: «Η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό, στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση γίνεται εδώ και χρόνια με τις προσλήψεις αναπληρωτών μέσω ΕΣΠΑ. Στο καθεστώς των αναπληρωτών στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά οι διορισμοί πολλών ειδικοτήτων.

Η έλλειψη μόνιμου προσωπικού δυσχεραίνει τον προγραμματισμό, προκειμένου τα σχολεία να αρχίζουν στην ώρα τους. Η καταχρηστική προσφυγή στα ΕΣΠΑ για προσωρινούς διορισμούς προκαλεί και άλλες στρεβλώσεις, καθώς η κοινοτική χρηματοδότηση αφορά αναπτυξιακές δράσεις και όχι την υποκατάσταση του τακτικού προϋπολογισμού».

Το υπουργείο Παιδείας έχει δεσμευθεί ότι φέτος τα σχολεία θα λειτουργήσουν κανονικά από την πρώτη μέρα. Πώς θα γίνει αυτό; Οπως λέει ο κ. Φίλης, «ήδη προχωρούμε στο αναγκαίο σχέδιο υπηρεσιακών μεταβολών, ώστε τον Ιούνιο να γνωρίζουμε σε ποιες οργανικές θέσεις θα υπηρετήσουν οι εκπαιδευτικοί του μόνιμου προσωπικού. Επίσης προχωρούμε στον αναγκαίο διοικητικό εξορθολογισμό, ώστε να μην εμφανίζεται το παράδοξο φαινόμενο να συνυπάρχουν ελλείψεις και πλεονάσματα προσωπικού σε διπλανές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Τέλος εκπονούμε ειδική μελέτη για τη νησιωτική και δυσπρόσιτη ορεινή Ελλάδα, προκειμένου η διάρθρωση του προσωπικού να ανταποκρίνεται στο ιδιόρρυθμο γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας». Για τις προσλήψεις ο υπουργός, μεταξύ άλλων, αναφέρει:

• Η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό προϋποθέτει ότι από το 2016 θα επανέλθουν σταδιακά οι μόνιμοι διορισμοί σε όλες τις βαθμίδες. Το υπουργείο έχει εκπονήσει μελέτη για τον διορισμό 20.000 εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία, αναλόγως της εξέλιξης των δημόσιων οικονομικών.

Η κίνηση αυτή ανταποκρίνεται στην ανάγκη υποστήριξης της αξιοπιστίας της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά συνιστά και έμπρακτο δείγμα μιας στρατηγικής για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και την ανάσχεση της αιμορραγίας με τους νέους επιστήμονες (drain brain). Ειδικότερα προβλέπονται, αρχής γενομένης από το 2016, προσλήψεις χιλιάδων μεταδιδακτορούχων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την έρευνα.

• Η στελέχωση της Εκπαίδευσης προϋποθέτει σταδιακή αύξηση των δημοσίων κονδυλίων, που την τελευταία πενταετία έχουν μειωθεί κατά 35%. Η αύξηση θα έχει ως στόχο τη μεσοπρόθεσμη σύγκλιση των δημοσίων δαπανών με τον μέσο όρο της ΕΕ.

• Η χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης θα εξυπηρετήσει μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες, που συζητούνται και θα αποφασιστούν στο πλαίσιο του πραγματοποιούμενου εθνικού-κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία. Η δημοκρατική ρύθμιση μεγάλων θεμάτων, όπως οι μεταπτυχιακές σπουδές, η τεχνική εκπαίδευση, ο αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του λυκείου και η αναμόρφωση-επέκταση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού, όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις που σε βάθος χρόνου θα δώσουν σάρκα και οστά στη δημοκρατική αξίωση για 14χρονη Υποχρεωτική Εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της προσχολικής.

ΕΘΝΟΣ