Εκείνον που μας έμαθε να μην υποτιμούμε τα απλά πράγματα, γιατί σε αυτά βρίσκεται η σοφία, τον Χρίστο Τσολάκη, τίμησε το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 80 χρόνια λειτουργίας του ΠΠΣΠΘ.
Μιρκά & ανέκδοτα σπαράγματα της σκέψης του … (Από συνάντηση που είχα μαζί του μια μέρα του 2002):
Για το παιδί
Το κεφάλι του παιδιού δεν είναι δοχείο να το γεμίσουμε, είναι σπίρτο και φωτιά για να το ανάψουμε!
Καλός δάσκαλος και δασκάλα
Κάποτε πίστευα πως καλός δάσκαλος είναι αυτός που τα λέει καλά, που ξέρει να γοητεύει με την ακρίβεια και τη σαφήνεια του λόγου και της σκέψης του. Η αλήθεια είναι πως παρασύρθηκα και εγώ από τη σαγήνη αυτής της άποψης.
Και είμαι μεγάλος πια για να αλλάξω …! Εσύ που είσαι νεότερος (sic) ίσως να έχεις την ευκαιρία να αλλάξεις και, …να βοηθήσεις και τους άλλους να αλλάξουν. Να λοιπόν, τι συνειδητοποίησα με τα χρόνια: πως καλός δάσκαλος και δασκάλα … είναι αυτός και αυτή … που προετοιμάζουν μεθοδικά το σκηνικό της διδασκαλίας … και … μετά… αποτραβιούνται!
Όμως, δεν αποτραβιούνται, γιατί είναι αργόσχολοι. Όχι!!! Αποτραβιούνται για να επιτρέψουν να βγουν στη σκηνή για να πρωταγωνιστήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες! Γιατί, πρέπει να ξέρουμε ότι αυτοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες, είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της διδασκαλίας!
Οι δάσκαλοι και οι δασκάλες είμαστε οι βοηθοί, οι ενορχηστρωτές της διδασκαλίας. Να, λοιπόν: ο καλός δάσκαλος & δασκάλα είναι αυτός και αυτή .. που βοηθούν τους μαθητές να βγουν στη σκηνή για να αναδείξουν όλα τους τα ταλέντα και όλες τους τις δημιουργικές ικανότητες!
Και πρέπει να ξέρουμε πως όλα τα παιδιά έχουν και ταλέντα και ικανότητες. Αυτό μου δίδαξε εντέλει η ζωή και η παιδεία τόσων χρόνων…!
Σκοπός της Παιδείας
Ο σκοπός της Παιδείας είναι να μάθουν οι μαθητές και οι μαθήτριες να δημιουργούν μαζί με τους άλλους και είναι ευτυχισμένοι μέσα σ’ αυτή τη δημιουργία! Όμως πρόσεξε … η δημιουργία αυτή δε πρέπει να είναι εγωκεντρική ούτε αυτάρεσκη.
Όχιιιιιιι! Πρέπει να είναι προσγειωμένη … να σέβεται και να αξιοποιεί την παράδοση του τόπου, την ιστορία του πολιτισμού & τη σοφία της φύσης!
Γλώσσα και Κοινωνία
Οι γλώσσες γενικά ακολουθούν τις κοινωνίες … και, όταν χειροτερεύει η κοινωνία, χειροτερεύει και η γλώσσα. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν πλουτίζει η γλώσσα. Προστίθενται (στη γλώσσα) νέες έννοιες που εκφράζουν, ακριβώς, την ευτέλεια που χαρακτηρίζει την κοινωνία …!