Στα τυφλά προχωρεί τον προγραμματισμό του για το επόμενο σχολικό έτος το υπουργείο Παιδείας, ενώ αναμένονται χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών λόγω μειωμένων προσλήψεων και αυξημένων συνταξιοδοτήσεων. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο καλεί αιφνιδιαστικά τους χιλιάδες μαθητές λυκείου να δηλώσουν τα σχέδιά τους για την επόμενη σχολική χρονιά, χωρίς να έχει ανακοινώσει βασικές παραμέτρους του νέου εξεταστικού συστήματος, το οποίο θα εφαρμοστεί από τις πανελλαδικές του 2016.
Ειδικότερα, χθες ολοκληρώθηκε τυπικά η προθεσμία που είχαν οι μαθητές λυκείου για να δηλώσουν τα σχέδιά τους για την επόμενη χρονιά, ώστε να γίνουν οι μεταθέσεις (ο αιρετός στο ΚΥΣΠΕ Δημήτρης Μπράτης κατήγγειλε χθες ότι η διαδικασία έχει καθυστερήσει) και να υπολογιστούν τα κενά καθηγητών για το σχολικό έτος 2015-16. Παρότι δεν πρόκειται για αποκλειστική προθεσμία, ο προγραμματισμός του υπουργείου υποδηλώνει απειρία. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τα λύκεια, μέσα στην περίοδο των πανελληνίων και ενδοσχολικών εξετάσεων, να συντάξουν πίνακες με τον προσανατολισμό σπουδών (θεωρητικές, τεχνολογικές, θετικές) που θα επιλέξουν οι μαθητές των νυν Α΄ και Β΄ Λυκείου και από τα γυμνάσια πίνακες με τα μαθήματα επιλογής για την επόμενη Α΄ Λυκείου. Επίσης, τους ζητήθηκε να κατανείμουν τους μαθητές σε τμήματα.
Με τη σειρά τους, οι μαθητές Β΄ προς Γ΄ Λυκείου εκλήθησαν να δηλώσουν αιφνιδιαστικά τις επιλογές τους, ενώ δεν έχουν διευκρινιστεί βασικά ζητήματα του νέου εξεταστικού συστήματος, όπως τα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας για κάθε επιστημονικό πεδίο, οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα και ποιες σχολές συμπεριλαμβάνει κάθε πεδίο. «Χωρίς τα στοιχειωδώς αυτονόητα κριτήρια επιλογής, οι επιλογές των μαθητών είναι πρόχειρες, άρα αναξιόπιστες», λέει ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου, μέλος της ΟΛΜΕ.
Η προσπάθεια κάλυψης των κενών θα είναι φέτος ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς το υπουργείο Παιδείας έχει «πάρει» συνολικά 4.000 προσλήψεις για όλες τις βαθμίδες. Εξ αυτών οι 1.500 θα δοθούν στους διαθέσιμους καθηγητές και διοικητικούς που θα επιστρέψουν στις θέσεις τους. Απομένουν περί τις 2.500 θέσεις, εκ των οποίων 2.000 θα δοθούν σε πρωτοβάθμια-δευτεροβάθμια. Την ίδια στιγμή, έχουν υποβληθεί 5.238 αιτήσεις συνταξιοδότησης (1.543 σε πρωτοβάθμια και 3.695 σε δευτεροβάθμια), καθώς πολλοί εκπαιδευτικοί φοβούνται αλλαγές στα όρια συνταξιοδότησης. Πέρυσι τον Σεπτέμβριο η σχολική χρονιά ξεκίνησε με 22.000 κενά, πολλά εκ των οποίων καλύφθηκαν από το ΕΣΠΑ, το οποίο τώρα βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο έως ότου γίνει ο προγραμματισμός του επόμενου.