Λόγοι εθνικής και θρησκευτικής ταυτότητας των σημαιοφόρων προκαλούν αντιδράσεις γονέων, οι οποίοι βάλλουν κατά της απόφασης του υπουργείου Παιδείας, με την οποία η ανάδειξη σημαιοφόρων στα δημοτικά σχολεία γίνεται από φέτος με κλήρωση.
Πάντως, οι αντιδράσεις στο σύνολο των δημοτικών σχολείων της χώρας είναι λίγες, καταδεικνύοντας ότι ο ιδεολογικός-πολιτικός πόλεμος του καλοκαιριού για το θέμα εξαντλήθηκε σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής σκηνής. Αυτό, βέβαια, δεν διαγράφει ότι κάποια παιδιά-αριστούχοι της φετινής Στ΄ Δημοτικού έμειναν με την πικρία όταν διαπίστωσαν πως η κληρωτίδα δεν έκαναν το χατίρι της… αριστείας.
Ειδικότερα, έως και πέρυσι σημαιοφόροι και παραστάτες αναδεικνύονταν οι μαθητές της Στ΄ Δημοτικού με τους καλύτερους μέσους όρους από την προηγούμενη χρονιά (Ε΄ Δημοτικού). Η απόφαση εν μέσω θέρους του υπουργείου «η επιλογή να πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης, στοχεύοντας στη δημιουργία θετικού παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα και αποφεύγοντας τους ανταγωνισμούς και τις διενέξεις μεταξύ των μαθητών», είχε προκαλέσει οξύτατες αντιδράσεις. Καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο κορυφαίες στιγμές των σημαιοφόρων και παραστατών –στις παρελάσεις στις 28 Οκτωβρίου και 25 Μαρτίου– τα σχολεία έχουν οργανώσει τις κληρώσεις.
Σε Αχαΐα και Κοζάνη
Από το υπουργείο Παιδείας υπολογίζεται ότι οι μαθητές της φετινής Στ΄ Δημοτικού σε όλη τη χώρα είναι χωρισμένοι σε συνολικά περίπου 6.000 τμήματα. Εως τώρα αντιδράσεις για το αποτέλεσμα της κλήρωσης έχουν υπάρξει σε δύο σχολεία, σε Αχαΐα και Κοζάνη, όχι επειδή δεν κληρώθηκε ο μαθητής με τον μεγαλύτερο μέσον όρο στην Ε΄ Δημοτικού, αλλά εξαιτίας της εθνικότητας και του θρησκεύματος του παιδιού. Ενδεικτικά, σε σχολείο της Κοζάνης η κλήρωση (και για την παρέλαση της 11ης Οκτωβρίου, ημερομηνία απελευθέρωση της πόλης) ανάδειξε έναν μαθητή από την Αλβανία και μερίδα γονέων αντέδρασαν για την καταγωγή του, ενώ αναφέρουν πως ο μαθητής έχει μέτριες επιδόσεις στα μαθήματα. Μάλιστα, ορισμένοι λένε ότι δεν θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να συμμετάσχουν στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου. Επίσης, στη Δυτική Αχαΐα υπήρξαν διαμαρτυρίες επειδή σημαιοφόρος αναδείχθηκε μαθήτρια από την Αλβανία, που έχει μεν ελληνική ιθαγένεια αλλά έχει πάρει απαλλαγή από τα Θρησκευτικά. Αυτός ήταν και ο λόγος στον οποίο αποδίδονται οι αντιδράσεις. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σε άλλες, ελάχιστες, περιπτώσεις οι αντιδράσεις εστιάζουν στο θρήσκευμα του παιδιού που κληρώθηκε και όχι στις τυχόν μέτριες επιδόσεις του.
«Οι γονείς έχουν εξοικειωθεί με την απόφαση, και αυτό οδηγεί σε χαλαρή αντιμετώπιση του θέματος», παρατηρεί στην «Κ» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος Θανάσης Κικινής. Ο ίδιος προσθέτει ότι οι λίγες αντιδράσεις μπορούν να εξηγηθούν από το ότι σημαιοφόροι βάσει βαθμολογίας μπορεί να αναδειχθούν ελάχιστοι κάθε τάξης (οι αριστούχοι), ενώ με κλήρωση όλοι οι μαθητές της τάξης. «Δυστυχώς κληρώθηκε μία συμμαθήτριά μου που πέρυσι είχε μέσο όρο γύρω στο 8,5. Εγώ είχα σε όλα τα μαθήματα 10», λέει στην «Κ» η Ελενα από Δημοτικό στο κέντρο της Αθήνας.
«Η σημαία είναι έπαθλο, άρα είναι για λίγους, ή τιμή, και άρα μπορούν να τη φέρουν όλοι οι μαθητές; Νομίζω ότι ισχύει το δεύτερο», λέει στην «Κ» ο Σταύρος Πετράκης, μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ. Και τονίζει: «Το σημαντικό είναι να τελειώνουμε τις στρατιωτικού τύπου παρελάσεις από τους μαθητές».
«Οι Κασσάνδρες έμειναν χωρίς κοινό»
«Για μία ακόμη φορά οι Κασσάνδρες διαψεύστηκαν. Οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αγνόησαν τις αβάσιμες προφητείες και αποδείχθηκαν έτοιμοι να εφαρμόσουν τον νέο τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων στα δημοτικά σχολεία με κλήρωση, που έγινε ομαλά και σύμφωνα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα, δήλωσε στην «Κ» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Το ίδιο, προσθέτει, ότι συνέβη στην περίπτωση της εφαρμογής του νέου νόμου για την εκλογή πρυτάνεων στα ΑΕΙ. «Αντιστοίχως, οι Κασσάνδρες έμειναν χωρίς κοινό. Η διαδικασία γίνεται απρόσκοπτα και το κλίμα διαψεύδει τις κραυγές “μίσους και σπαραγμού”, που κάποιοι προέτρεξαν να προβλέψουν», και τονίζει: «Η πραγματικότητα οφείλει να μας διδάσκει. Για εμάς η διδαχή είναι ότι καλώς λαμβάνουμε αποφάσεις που αντανακλούν την εμπιστοσύνη της πολιτείας στην εκπαιδευτική κοινότητα. Μένει να βγάλουν και τα δικά τους συμπεράσματα οι “μάντεις κακών”».