Στη μία άκρη του νήματος βρίσκεται το υπουργείο Παιδείας και το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ). Στην άλλη, 22 σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, του δήμου Μαραθώνα. Στη μέση η σχολική επιτροπή και τα κονδύλια των σχολείων.

Αυτό το κουβάρι επιχείρησε να ξεμπλέξει η «Ε» ερευνώντας το ζήτημα που έχει προκύψει στον Μαραθώνα και αφορά στη διαφάνεια της σχολικής επιτροπής του δήμου, η οποία έχει διαχειριστεί εκατομμύρια ευρώ, τα τελευταία χρόνια.

Πρόκειται για την επιτροπή που υπάρχει σε κάθε δήμο, και έργο της είναι η διαχείριση των πιστώσεων που της διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης, τηλεφώνου, αποχέτευσης, αγοράς αναλώσιμων υλικών κ.λπ.), για την αμοιβή καθαριστριών, την εκτέλεση έργων για την επισκευή και συντήρηση των αντίστοιχων σχολείων και του κάθε είδους εξοπλισμού. Ο ρόλος της ακόμα πιο σημαντικός σε μια περίοδο που οι μειωμένες δαπάνες για τα λειτουργικά έξοδα δεν διασφαλίζουν πλέον ούτε στοιχειωδώς την αξιοπρεπή λειτουργία των σχολικών μονάδων.

Το πρόβλημα είναι ότι στην εν λόγω σχολική επιτροπή, του Μαραθώνα, «δεν υπάρχει καμία απόφαση της σχολικής επιτροπής, μέχρι και σήμερα, που να αφορά κατανομή σε σχολείο που ανήκει στη σχολική επιτροπή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αν και πολλές φορές οι διευθυντές με επιστολές τους ζητούσαν την κατανομή όπως ο νόμος ορίζει, τη διαχείριση έκανε μόνος του ο πρόεδρος».

Αυτή είναι η απάντηση που έλαβε πριν από μερικές ημέρες ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης «Αλέξανδρος Δελμούζος», ο οποίος στις αρχές του έτους έκανε αίτηση στη σχολική επιτροπή του δήμου Μαραθώνα ζητώντας έγγραφα κατανομής πιστώσεων που έχουν γίνει στα δημοτικά σχολεία της περιοχής.

Η ύπαρξη εγγράφων τεκμηριώνει ένα ρεπορτάζ. Μερικές φορές όμως, η απουσία τους είναι αυτή που το πυροδοτεί. Πώς πιστοποιείται η κατανομή των χρημάτων αν όχι με επίσημα έγγραφα, τα οποία ο αρμόδιος εκπαιδευτικός σύλλογος και οι διευθυντές των σχολείων επίμονα ζητούν από τη σχολική επιτροπή αλλά ποτέ δεν βλέπουν;

Η επιτροπή «καλύπτεται από ένα πέπλο μυστηρίου». Αυτό υποστηρίζει η πλειοψηφία των διευθυντών σε δημοτικά σχολεία του Μαραθώνα, οι οποίοι έμειναν εμβρόντητοι από τον τρόπο λειτουργίας της. Πολλοί αποφάσισαν να παραιτηθούν. Ενας από αυτούς, ο Σπύρος Στάμος, δ/ντής του 2ου Δημοτικού Ν. Μάκρης, λέει: «Εφυγα γιατί ήθελα να προστατεύσω τον εαυτό μου. Οταν διαχειρίζεσαι δημόσιο χρήμα, πρέπει να υπάρχει διαφάνεια. Εμείς οι διευθυντές έχουμε ευθύνη για τα πάντα. Στην επιτροπή αυτή δεν υπήρχε υπογεγραμμένο πρακτικό συνεδρίασης, συνεδριάζαμε σπάνια, δύο φορές το χρόνο. Λίγο πριν παραιτηθώ, τέθηκε μείζον ζήτημα που αφορούσε στον τρόπο κατανομής κονδυλίων. Αποφάσισα να παραιτηθώ, γιατί δεν ήθελα να μπω φυλακή».

«Υπάρχει ένας κεντρικός λογαριασμός στην Τράπεζα Πειραιώς, τον οποίο διαχειρίζεται μόνο ο πρόεδρος της σχολικής επιτροπής. Από εκεί δίνονται χρήματα σε 22 διαφορετικούς λογαριασμούς, όσοι και οι διευθυντές. Εμείς οι διευθυντές δεν γνωρίζουμε ούτε πόσα χρήματα έχει αυτός ο λογαριασμός και πόσα μας αντιστοιχούν», λέει ο Σωτήρης Βασιλόπουλος, διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Γραμματικού. Ο συγκεκριμένος ήταν ο πρώτος που παραιτήθηκε από την επιτροπή.

«Η επιτροπή δεν λειτουργεί νομότυπα. Ζητάμε επίσημα έγγραφα και δεν μας δίνει κανείς», υποστηρίζει ο διευθυντής του Δημοτικού στη Νέα Μάκρη. Ερωτήματα προκύπτουν σχετικά με τον απολογισμό που όφειλε να κάνει η επιτροπή.

«Ο τελευταίος έγινε το 2010-11», τονίζουν οι διευθυντές. Ο πρόεδρος της σχολικής επιτροπής Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Μαραθώνα, Χαράλαμπος Εμμεής, παραδέχτηκε ότι «απολογισμός δεν έγινε το 2012» και δήλωσε στην «Ε»: «Επρεπε να έχει γίνει. Είχαν γίνει λάθη, γι’ αυτο δεν τον ολοκληρώσαμε. Μια δημοτική υπάλληλος πήρε ένα ποσό από τον ένα λογαριασμό και τον έβαλε στον άλλον και φαινόταν σαν επιχορήγηση από το υπουργείο. Δεν θα τη σταυρώσουμε για ένα λάθος!».

«Από το ΕΙΝ και από το υπουργείο έχουμε πάρει τα τελευταία τρία χρόνια 500.000 ευρώ. Εχει γίνει κατανομή. Μέσα στις επόμενες 15 ημέρες, θα βγει ο απολογισμός για κάθε σχολείο», λέει ο ίδιος.

Κάτι ακόμα που απασχολεί τους διευθυντές των σχολείων αλλά και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, είναι πού πήγε το αποθεματικό. Σύμφωνα με τους ίδιους, την εποχή των παχιών αγελάδων «κάθε σχολείο είχε τη δική του σχολική επιτροπή και το δικό της Ταμείο. Υπήρχε υπόλοιπο στους λογαριασμούς αυτούς. Οταν ο δήμος έγινε “καλλικρατικός”, τότε συστάθηκε μία σχολική επιτροπή και τα χρήματα από όλες τις σχολικές μονάδες μεταφέρθηκαν στην επιτροπή αυτή. Τι έκανε τα χρήματα που βρήκε στο λογαριασμό;».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025