Ερώτηση από τους βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και με πρωτοβουλία της , κατατέθηκε στην υπουργό Παιδείας σχετικά με την άμεση ανάγκη κάλυψης των θέσεων (Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού) στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.

Προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως

Θέμα: «Άμεση ανάγκη κάλυψης θέσεων ΔΕΠ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας»

Η έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς στα πανεπιστήμια ήταν τραγική σε ό,τι αφορά την αναλογία φοιτητών-καθηγητών, καθώς ο αριθμός των εισακτέων παραμένει σταθερός ενώ των διδασκόντων μειώνεται κάθε χρόνο ραγδαία, χωρίς να αναπληρώνονται. Από την έναρξη της κρίσης το 2010 μέχρι το 2015 σταμάτησαν οι προκηρύξεις νέων θέσεων ΔΕΠ και δεν αναπληρώνονταν ούτε οι συνταξιοδοτούμενοι διδάσκοντες, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τεράστιες ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και γνωστικά αντικείμενα που αφορά βασικά και προχωρημένα μαθήματα στα ΑΕΙ.

Με ανοικτή επιστολή στις 15 Οκτωβρίου, η Σύγκλητος του ΕΜΠ απευθύνεται στην Κυβέρνηση και σε όλους τους πολίτες, ξεκινώντας από τον Πρωθυπουργό και ζητά την άμεση αναπλήρωση των κενών τα οποία προκύπτουν από τη συνεχή αφυπηρέτηση μελών ΔΕΠ και άλλων εργαζόμενων στο Ίδρυμα.

Παρομοίως, με δελτίο τύπου την 1η Αυγούστου 2020, η 94η Σύνοδος των Πρυτάνεων και Προέδρων των Δ.Ε. των Ελληνικών Πανεπιστημίων αποτιμώντας την εκπαιδευτική διαδικασία και τη διενέργεια εξετάσεων από απόσταση με ψηφιακά μέσα, είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν ότι το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό των Πανεπιστημίων, με αίσθημα ευθύνης και προσφοράς απέναντι στους φοιτητές, τις φοιτήτριες και την κοινωνία, ανασυντάχθηκε ταχύτατα στο περιβάλλον κρίσης που η πανδημία επέβαλε.

Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια οργάνωσαν και υποστήριξαν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα έναν απαιτητικό μηχανισμό εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αποδεικνύοντας το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας, ετοιμότητας και ανταπόκρισης σε συνθήκες κρίσης, εξασφαλίζοντας τη διεξαγωγή και ολοκλήρωση του διδακτικού, ερευνητικού και παιδαγωγικού τους έργου με όρους ποιότητας.

Η περίοδος αυτή ωστόσο ανέδειξε την ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη πολλαπλής στήριξης των Πανεπιστημίων με την ενίσχυση του Τακτικού τους Προϋπολογισμού, την άμεση προκήρυξη θέσεων μελών ΔΕΠ που κενώνονται για οποιοδήποτε λόγο αλλά και νέων θέσεων ΔΕΠ που απαιτούνται για να καλυφθούν οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια από την αύξηση του αριθμού των φοιτητών/τριών και από την ανάπτυξη νέων Τμημάτων.

Η σχέση του αριθμού των φοιτητών προς εκείνον των καθηγητών είναι εκ των πραγμάτων καθοριστικής σημασίας και βασική προϋπόθεση για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη και αξιολόγηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων σε σχέση με τα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια.

Στην πενταετία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δόθηκε ένας αριθμός νέων θέσεων αλλά βεβαίως δεν επαρκούσαν για να αναπληρωθούν οι κενές θέσεις όσων είχαν συνταξιοδοτηθεί στο ίδιο διάστημα.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε μετά την άκριτη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ και την δημιουργία πολλών νέων Τμημάτων από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ χωρίς να προικιστούν με τον υπεσχημένο και απαραίτητο αριθμό διδασκόντων. Λίγο πριν τις εκλογές όμως, τον Μάιο του 2019, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ νομοθέτησε για την επόμενη κυβέρνηση την υποχρέωση επαναπροκήρυξης κάθε θέσης ΔΕΠ που κενώνεται λόγω συνταξιοδότησης, επαναφέροντας την προ κρίσης πρακτική «1-προς-1». Την διάταξη αυτή δεν έχει εφαρμόσει έως σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ επί δύο ακαδημαϊκά έτη.

Αντ’ αυτού, οι προκηρύξεις για θέσεις ΔΕΠ του ΥΠΑΙΘ μπορούν να καλύψουν κατά προτεραιότητα μόνο ένα μέρος των αναγκών των νέων Τμημάτων που δημιουργήθηκαν επί υπουργίας κου Κ. Γαβρόγλου και βεβαίως υπολείπονται όλες οι νέες κενές θέσεις από τις συνταξιοδοτήσεις. Όλα τα Τμήματα λόγω έλλειψης προσωπικού αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας που εντείνεται με τον χρόνο και βεβαίως η εκπαίδευση ως μοχλός ανάπτυξης θυσιάζεται παντελώς.

Τα δημόσια Πανεπιστήμια ανήκουν στην ελληνική κοινωνία και η Πολιτεία πρέπει να ανταποκριθεί άμεσα και να αναλάβει όλες τις αναγκαίες ενέργειες που είναι απαραίτητες για την επίλυση των οξύτατων προβλημάτων τους.

Ερωτάται λοιπόν η κα Υπουργός:

1) Σε κάθε ακαδημαϊκό έτος από το 2010-11 μέχρι 2019-20, α) πόσες θέσεις ΔΕΠ ΑΕΙ κενώθηκαν για οποιοδήποτε λόγο; β) πόσες πιστώσεις για θέσεις ΔΕΠ διατέθηκαν; γ) πόσες θέσεις ΔΕΠ προκηρύχθηκαν; και δ) πόσες ορκωμοσίες νέων μελών ΔΕΠ πραγματοποιήθηκαν;
2) Το ΥΠΑΙΘ θεωρεί ότι εφαρμόζει το άρθρο 65 του Ν.4610/2019, ΦΕΚ Α’ 70/7-5-2019, ) για αναπλήρωση των θέσεων ΔΕΠ που κενώνονται και, αν όχι, γιατί δεν το εφαρμόζει;
3) Με πόσες πρόσθετες νέες θέσεις έχει πρόθεση το Υπουργείο να ενισχύσει τα πανεπιστήμια για την αναπλήρωση των συσσωρευμένων διδακτικών κενών;

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025