Χαιρετισμός του Υφυπουργού Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη στο 26o Διεθνές Συνέδριο της EfVET (European Forum of Technical and Vocational Education & Training)
Στο 26ο ετήσιο Διεθνές Συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Επαγγελματικής Ένωσης παρόχων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης EfVET (European Forum of Technical and Vocational Education & Training), το οποίο πραγματοποιείται στις 25-28 Οκτωβρίου 2017 στη Θεσσαλονίκη, χαιρέτισε ο Υφυπουργός Έρευνας & Θρησκευμάτων Δημήτρης Μπαξεβανάκης. Τον Υφυπουργό συνόδευε o ειδικός συνεργάτης του για θέματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Κωνσταντίνος Μελάς.
Ανταποκρινόμενος στο θέμα της συνδιάσκεψης ‘Work & Education aligned to the future’ ο Υφυπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στην ολοκλήρωση του Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και το πρόγραμμα της Μαθητείας με στόχο να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμιση της ΕΕΚ ώστε να συναντά την αποδοχή γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας. Ο σχεδιασμός αυτής της στρατηγικής, όπως επισήμανε, στηρίχθηκε, στον προσδιορισμό των πραγματικών αναγκών της οικονομίας και της κοινωνίας με στόχο τη βελτίωση όλου του συστήματος της ΕΕΚ.
Ο κ. Μπαξεβανάκης τόνισε ότι σε αντίθεση με προηγούμενες κυβερνήσεις, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός βασίστηκε στην ολιστική θεώρηση ολόκληρου του συστήματος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τη σύνδεσή του με τον συνολικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας, στην ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης στους μαθητές που την επιλέγουν, στην ανάγκη παροχής ασφαλών επαγγελματικών διεξόδων στους αποφοίτους της, στην εμπέδωση εργασιακής ασφάλειας και στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού οράματος για τους εκπαιδευτικούς.
ΟΜΙΛΙΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ
Καλημέρα σας και καλώς ήρθατε στην Ελλάδα και στην όμορφη Θεσσαλονίκη!
Αισθάνομαι χαρούμενος που βρίσκομαι ανάμεσά σας στη διεξαγωγή του συνεδρίου για περισσότερους από έναν λόγους. Πριν πω οτιδήποτε άλλο, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον οργανισμό efVET για την πρόσκλησή του και ιδιαίτερα τον πρόεδρο κ. Santiago García και τον εκπρόσωπο στην Ελλάδα κ. Αναστασόπουλο.
Στον Ευρωπαϊκό χώρο, οι δράσεις που πραγματοποιούνται για την ενημέρωση, για την ανταλλαγή απόψεων και τη συμμετοχική λήψη αποφάσεων για την ΕΕΚ πληθαίνουν όλο και περισσότερο. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει τη σημασία που έχει η ΕΕΚ ως μέρος της συνολικής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην Ελλάδα, η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε πριν από ένα χρόνο περίπου, να δημιουργήσει ξεχωριστό υφυπουργείο με αρμοδιότητα αποκλειστικά την ΕΕΚ, την αρμοδιότητα του οποίου είχα την τιμή να αναλάβω. Έτσι, θα ήθελα να πω μερικά λόγια περιγράφοντας τη “μεγάλη εικόνα” των μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιούνται στη χώρα μου.
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας και η προσπάθεια συνολικής αναβάθμισής της στοιχειοθετεί μία από τις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής μας.
Η προτεραιότητα που δίνεται στην ΕΕΚ πηγάζει από το διττό της ρόλο, τον επαγγελματικό και τον κοινωνικό.
Ο επαγγελματικός ρόλος αφορά στην προετοιμασία των αποφοίτων ώστε να είναι ικανοί να εισέλθουν με επιτυχία και αξιώσεις στο επάγγελμα και παράλληλα να συμβάλουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού και εργασιακού περιβάλλοντος και συνδέεται άμεσα με την εθνική προσπάθεια για παραγωγική ανασυγκρότηση, με επίκεντρο τη γνώση και την εργασία.
Ο κοινωνικός ρόλος αφορά την προετοιμασία των αποφοίτων για τη ζωή. Παράλληλα, επιχειρεί να αξιοποιήσει τα χαρακτηριστικά της ΕΕΚ για να περιορίσει το φαινόμενο της μετατροπής των κοινωνικών ανισοτήτων σε εκπαιδευτικές, φαινόμενο το οποίο προέρχεται από αδυναμίες προηγούμενων βαθμίδων της εκπαίδευσης. Ο κοινωνικός ρόλος αποτελεί προϋπόθεση και εξυπηρετεί απόλυτα και τον επαγγελματικό ρόλο καθώς έχει ως στόχο να καταστήσει εφικτή την ενεργό, δημιουργική συμμετοχή όλων των μαθητών/εκπαιδευόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία και να δημιουργήσει ένα ελκυστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον που να ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις της ΕΕΚ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα η αντιμετώπιση της ΕΕΚ ήταν συχνά αποσπασματική, με αποτέλεσμα να τίθεται στο περιθώριο και να θεωρείται από πολλούς επιλογή δεύτερης κατηγορίας. Εντοπίζονται άλλωστε, σημαντικές διαθρωτικές αδυναμίες, η αντιμετώπιση των οποίων συνιστά υψηλή προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση. Ενδεικτικά, αναφέρω α) η χαμηλή ελκυστικότητα της ΕΕΚ, β) η υψηλή μαθητική διαρροή, γ) η πολυνομία, δ) η ασυνέχεια και η έλλειψη εστίασης στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή πολιτικής, ε) το μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών σε ματαίωση και στ) η μειωμένη αποτελεσματικότητα και η χαλαρή/ ασαφής διασύνδεση της ΕΕΚ με την αγορά εργασίας.
Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρετικής σημασίας δυνατά σημεία στα οποία βασίζεται η συντελούμενη προσπάθεια αναβάθμισης της ΕΕΚ, όπως α) οι σημαντικές υλικοτεχνικές υποδομές που διαθέτει, β) οι εκπαιδευτικοί/ εκπαιδευτές με ευρείες γνώσεις που απαρτίζουν το στελεχιακό της δυναμικό και γ) το σημαντικό ποσοστό παιδαγωγικά ευαισθητοποιημένων εκπαιδευτικών.
Στις αρχές του 2016 ολοκληρώθηκε ένας λεπτομερής Στρατηγικός Σχεδιασμός για την ΕΕΚ και τη Μαθητεία, με στόχο να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμιση της ΕΕΚ ώστε να συναντά την αποδοχή γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας. Ο σχεδιασμός αυτής της στρατηγικής στηρίχθηκε, στον προσδιορισμό των πραγματικών αναγκών της οικονομίας και της κοινωνίας με στόχο τη βελτίωση και όχι την αναπαραγωγή των αδυναμιών που υπάρχουν αλλά και στο Ευρωπαϊκό κεκτημένο και τις καλές πρακτικές. Σε αυτή τη διαδικασία, αποτελούν κάθε φορά σημεία αναφοράς τα αποτελέσματα της έρευνας που διαρκώς διεξάγεται για την ΕΕΚ από το Cedefop και λαμβάνω την ευκαιρία να ευχαριστήσω τον οργανισμό για την εξαιρετική δουλειά στην οποία μας έχει πλέον συνηθίσει.
Σε αντίθεση με προηγούμενες κυβερνήσεις, βασιστήκαμε στην ολιστική θεώρηση ολόκληρου του συστήματος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τη σύνδεσή του με τον συνολικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας, στην ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης στους μαθητές που την επιλέγουν, στην ανάγκη παροχής ασφαλών επαγγελματικών διεξόδων στους αποφοίτους της, στην εμπέδωση εργασιακής ασφάλειας και στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικού οράματος για τους εκπαιδευτικούς.
Μέρος του παραπάνω σχεδιασμού είναι η υιοθέτηση ευέλικτης αλλά ολοκληρωμένης δομής διακυβέρνησης με δημοκρατική προσέγγιση στην χάραξη πολιτικής, σαφείς και αυστηρές διαδικασίες στην εφαρμογή της και παραχώρηση περισσότερης αυτονομίας στις δομές εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι βασικοί στόχοι της στρατηγικής μας για την ΕΕΚ είναι οι εξής:
• Στενότερη σύνδεση με την αγορά εργασίας και την οικονομία με στόχο την αμοιβαία βελτίωση,
• Αποκέντρωση και ενίσχυση των πρωτοβουλιών σε επίπεδο εκπαιδευτικής μονάδας, της παιδαγωγικής ελευθερίας και της συλλογικής δράσης των εκπαιδευτικών,
• Ύπαρξη θεσμοθετημένων επαγγελματικών δικαιωμάτων τα οποία να εδράζονται πάνω σε περιγράμματα υπαρκτών επαγγελμάτων που υφίστανται στην αγορά εργασίας,
• Ενίσχυση της ελκυστικότητας της ΕΕΚ στους νέους
• Αναβάθμιση της ΕΕΚ μέσα από την διεύρυνση του θεσμού της Μαθητείας
Να επισημάνω ότι δεν αντιμετωπίζουμε τη μαθητεία ως κάτι ξεχωριστό αλλά ένα πολύ ουσιαστικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής δεν μπορούμε να τη δούμε ανεξάρτητα από όλη αυτή τη στρατηγική. Έτσι, επενδύουμε στην επέκταση του θεσμού της μαθητείας σε ευρύ πεδίο εφαρμογής. Η πρώτη εφαρμογή έλαβε μέρος το Μάρτιο του 17 με πολύ καλά αποτελέσματα ενώ τις αμέσως επόμενες μέρες θα ξεκινήσει η δεύτερη εφαρμογή σε διευρυμένη κλίμακα.
Για όλα αυτά που μόλις ανέφερα, θέλω να τονίσω τη σημασία που έχει η ανταλλαγή εμπειριών, καλών πρακτικών και κριτική πάνω στα ζητήματα της ΕΕΚ.
Κρίνοντας τόσο από τη θεματολογία του συνεδρίου, όσο κι από τους εξαιρετικούς ομιλητές που θα ακολουθήσουν, είμαι σίγουρος για το ωφέλιμο των εργασιών!
Σας ευχαριστώ.