«Βασικός πυλώνας κοινωνικής ένταξης και αποτελεσματικής διαχείρισης του “προσφυγικού”, είναι η ίδια η Παιδεία και η Εκπαίδευση, ιδίως όσον αφορά στα προσφυγόπουλα τα οποία συμμετέχοντας στο δημόσιο σχολείο έρχονται σε επαφή με την ελληνική παιδεία και την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία»


Το προσφυγικό-μεταναστευτικό είναι ένα από τα πιο κρίσιμα γεωπολιτικά και συνάμα κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα της εποχής μας. Μέσα σε δύσκολες και επείγουσες συνθήκες, η Ελληνική Κυβέρνηση -τουλάχιστον από το 2015 και έπειτα- προσπάθησε να εργαστεί για το ζήτημα στη βάση των αρχών της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς και της ένταξης με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο» σημειώνεουν 33 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι ίδιοι προσθέτουν ότι «στην κατεύθυνση αυτή, βασικός πυλώνας κοινωνικής ένταξης και αποτελεσματικής διαχείρισης του «προσφυγικού», είναι η ίδια η Παιδεία και η Εκπαίδευση, ιδίως όσον αφορά στα ανήλικα προσφυγόπουλα. Σύμφωνα με έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ, 2018), η πρόσβαση στο σχολείο αφενός αποτρέπει την απομόνωση και περιθωριοποίηση των μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα (καταστάσεις που τελικά οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε «γκετοποίηση» και σε ό,τι αυτή συνεπάγεται), αφετέρου ενισχύει την κοινωνική ενσωμάτωσή τους, πράγμα που αποτελεί και το βασικό ζητούμενο από κάθε σύγχρονη και ευνομούμενη Πολιτεία».

Παράλληλα τονίζεται ότι «τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων συμμετέχοντας στο δημόσιο σχολείο έρχονται σε επαφή με την ελληνική παιδεία και την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, γνωρίζουν τα ήθη και τα έθιμα της χώρας μας, μαθαίνουν να τα σέβονται και να τα αγαπούν, ικανοποιώντας ταυτόχρονα και τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες τους για γνώση, επικοινωνία και δημιουργία δεσμών και σχέσεων. Προετοιμάζονται όχι μόνο για την ζωή τους στην Ελλάδα αλλά και για άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες αρκετά από αυτά θα βρεθούν βάσει των προγραμμάτων οικογενειακής επανένωσης».

«Εξάλλου, το Άρθρο 28 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ του 1989 για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που κυρώθηκε από την Ελλάδα με τον Νόμο 2101/1992, ορίζει την υποχρεωτική και δωρεάν στοιχειώδη εκπαίδευση για όλα τα παιδιά.

» Σημειώνεται επίσης, ότι το υπουργείο Παιδείας είχε εκπονήσει από το 2016 πρόγραμμα για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) και Τάξεις Υποδοχής στα δημόσια σχολεία με ιδιαίτερη επιτυχία. Μάλιστα, την προηγούμενη σχολική χρονιά, περισσότερα από 12.500 παιδιάεντάχθηκαν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα«» ,τνίζουν οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ακόμη, σημειώνουν ότι «σε αντίθεση με τα παραπάνω, στις 11 Ιουλίου 2019, ο υπουργός Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων ανακάλεσε την εκδοθείσα από την προηγούμενη κυβέρνηση εγκύκλιο υπ. αρ. Φ80320/οικ.28107/1857/20-6-2019, με την οποία απλοποιούνταν οι διαδικασίες απόδοσης ΑΜΚΑ, μεταξύ άλλων, σε μετανάστες, αιτούντες διεθνούς προστασίας και ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Η ανάκληση και η μη έκδοση νέας σχετικής εγκυκλίου, δημιουργεί μια σειρά δυσεπίλυτων προβλημάτων στους συνανθρώπους μας, μεταξύ των οποίων και μεγάλη δυσχέρεια όσον αφορά τη διαδικασία συνέχισης σπουδών και την εγγραφή σε δημόσια ελληνικά σχολεία των προσφυγόπουλων.

» Επιπλέον, δεν έχει εκδοθεί ακόμη σχετική Υπουργική Απόφαση που αφορά στην ίδρυση ΔΥΕΠ, με αποτέλεσμα οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι πρόσφυγες γονείς και μαθητές, να μη γνωρίζουν με ακρίβεια σε πόσα και σε ποια σχολεία της ελληνικής επικράτειας θα λειτουργήσουν την τρέχουσα σχολική χρονιά οι συγκεκριμένες Δομές. Θυμίζουμε ότι η αντίστοιχη εγκύκλιος είχε εκδοθεί πέρυσι στις 22 Αυγούστου 2018. Αυτό δημιουργεί με τη σειρά του εύλογες απορίες και ανησυχίες για την ετοιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και την επάρκεια του αριθμού των σχολικών αιθουσών και του εκπαιδευτικού προσωπικού».

«Τέλος, προβλήματα παρουσιάζονται και με τη μετακίνηση των προσφυγόπουλων μαθητών από τις ανοιχτές δομές φιλοξενίας προς και από τα σχολεία όλων των βαθμίδων και τις ΔΥΕΠ. Κατά το προηγούμενο σχολικό έτος, ο ΔΟΜ είχε αναλάβει με επιτυχία τη μεταφορά των μαθητών, ωστόσο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει ξεκινήσει φέτος παρά το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά. Παρότι αρκετές Περιφέρειες της χώρας προσπαθούν να καλύψουν το κενό μετακίνησης των μαθητών, δεν υπάρχει ακόμα πρόβλεψη για αρκετά παιδιά που διαμένουν σε ορισμένα Κέντρα Φιλοξενίας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Δράμα, Στερεά Ελλάδα, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος).

» Είναι προφανές πως οι επιλογές και οι παραλείψεις της Κυβέρνησης δημιουργούν μια σειρά από προβλήματα όσον αφορά την εκπαίδευση προσφύγων. Είναι εξίσου προφανές ότι η μη φοίτηση των προσφυγόπουλων αντίκεινται σε δεσμεύσεις που προκύπτουν από το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συνθήκες που δεσμεύουν την χώρα μας.

Σε συνέχεια των παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:

1. Πώς θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση για τα προσφυγόπουλα και η εγγραφή τους χωρίς προβλήματα στα δημόσια ελληνικά σχολεία;

2. Πότε θα εκδοθεί το ΦΕΚ ίδρυσης των ΔΥΕΠ;

3. Πώς θα εξασφαλιστεί την τρέχουσα σχολική περίοδο η ασφαλής και δωρεάν μετακίνηση όλων των προσφυγόπουλων μαθητών και μαθητριώνστα σχολεία τους;

4. Πως θα διασφαλιστεί ο ιατρικός έλεγχος και οι εμβολιασμοί των μαθητών προσφύγων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την εγγραφή των παιδιών προσφύγων στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, με δεδομένη την κατάργηση του ΑΜΚΑ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές