«Προβλήματα άμεσης επίλυσης στην επαγγελματική εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση. Τα μέτρα αντιμετώπιση της πανδημίας της νόσου COVID-19 έχουν δημιουργήσει μια σειρά από προβλήματα ή συνέβαλαν στην όξυνση ζητημάτων που προϋπήρχαν στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της δια βίου μάθησης.
Όσον αφορά τη επαγγελματική εκπαίδευση, η 4η φάση του «Μεταλυκειακού έτους – τάξη μαθητείας» των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) κινδυνεύει να μην ολοκληρωθεί ομαλά, λόγω της διακοπής του προγράμματος σε σχολικές μονάδες και χώρους εργασίας. Ανησυχία καταγράφεται και για την έγκαιρη έναρξη του προγράμματος κατά το επόμενο σχολικό έτος.
Επίσης, κανένας προγραμματισμός και καμία προετοιμασία δεν υπάρχει από το υπουργείο Παιδείας για τις εξετάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Σημειώνεται πως οι εξετάσεις για τους απόφοιτους του σχολικού έτους 2019-2020 έπρεπε να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από το Φεβρουάριο του 2020.
Επιπλέον, η αποζημίωση που λαμβάνουν οι μαθητευόμενοι από τον εργοδότη και την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων έχει διακοπεί, δυσχεραίνοντας την οικονομική κατάσταση χιλιάδων νέων εν μέσω της υγειονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα.
Όσον αφορά την κατάρτιση, κύρια προβλήματα είναι η μη-καταβολή της αμοιβής και των ασφαλιστικών εισφορών των εκπαιδευτών ΔΙΕΚ, οι οποίοι δίδαξαν στο πρώτο εξάμηνο της φετινής σπουδαστικής περιόδου (2019Β). Καθυστερήσεις υπάρχουν και στην υπογραφή των νέων συμβάσεων για το τρέχον εξάμηνο (2020Α), αν και ζητείται από τους εκπαιδευτές να συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Παράλληλα, άμεση αντιμετώπιση χρήζει το ζήτημα που έχει ανακύψει με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτές, οι οποίοι απασχολούνται ταυτόχρονα σε περισσότερους εργοδότες (ιδιωτικά ή/και δημόσια ΙΕΚ), και που αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα εισόδου στη σχετική πλατφόρμα για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης που τους αντιστοιχεί.
Σε αντιστοιχία με τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι καταρτιζόμενοι στα ΙΕΚ. Ο ΕΟΠΠΕΠ, με ανακοίνωσή του στις 27 Φεβρουαρίου 2020, αν και καλεί τους υποψήφιους να υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής, δεν προσδιορίζει την ημερομηνία των εξετάσεων.
Όσον αφορά τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), έως και σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί καμία διαδικασία για τη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης και η εκπαιδευτική καθημερινότητα στηρίζεται αποκλειστικά στην αυτενέργεια των εκπαιδευτικών. Σημειώνεται πως στα ΣΔΕ που λειτουργούν εντός καταστημάτων κράτησης δεν υπάρχει καν σύνδεση στο internet.
Ζήτημα υπάρχει και με την καταβολή των δεδουλευμένων και ασφαλιστικών εισφορών στους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς και τους συμβούλους που εργάζονται στα ΣΔΕ, με την οικονομική κατάσταση του προσωπικού να είναι εξαιρετικά δυσχερής αφού παραμένουν απλήρωτοι από του Νοέμβριο του 2019, ενώ καμία πρόνοια δεν έχει υπάρξει ώστε να λάβουν την έκτακτη αποζημίωση των 800 €.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Υπάρχει σχεδιασμός για αναπλήρωση των ημερών της 4ης φάσης υλοποίησης της μαθητείας και για αξιοποίηση των εργαλείων της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα τμήματα μαθητείας; Πότε θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων του «Μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας» των ΕΠΑΛ σχολικού έτους 2018-2019; Είναι στα σχέδια της κυβέρνησης, η έκτακτη επιδότηση των μαθητευομένων κατά την περίοδο της πανδημίας;
Πότε θα ολοκληρωθούν οι πληρωμές ωρομισθίων στα ΔΙΕΚ και η υπογραφή των νέων συμβάσεων των εκπαιδευτικών για το τρέχον εξάμηνο; Τι προγραμματίζει ο ΕΟΠΠΕΠ για τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων ΙΕΚ έτους 2019-2020; Τι σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας για την επιτυχή ολοκλήρωση του εαρινού εξαμήνου 2020 στα ΔΙΕΚ και πως προγραμματίζει την αναπλήρωση των διδακτικών ωρών και των εργαστηριακών μαθημάτων; Εξετάζει η κυβέρνηση να εντάξει το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΔΙΕΚ στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης, ώστε να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 800 €; Πως θα επιλυθεί το πρόβλημα εισόδου στη σχετική πλατφόρμα των εκπαιδευτών ΙΕΚ, που απασχολούνται σε περισσότερες δομές, προκειμένου να λαμβάνουν τη σχετική οικονομική ενίσχυση;
Αντίστοιχα, πότε θα ολοκληρωθούν οι πληρωμές ωρομισθίων εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ; Εξετάζεται η συμπερίληψη των εν λόγω εκπαιδευτικών στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης λόγω της πανδημίας; Υπάρχει σχεδιασμός για τη αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα ΣΔΕ;
Οι ερωτώντες Βουλευτές