«Δε θα βοηθήσει την εκπαίδευση η μετατροπή των διευθυντών σε εκλεκτορικό σώμα»

Τις προτάσεις του για το θέμα της επιλογής των διευθυντών παρουσίασε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης Ιωάννης Αμανατίδης. Αυτές συνοψίζονται σε τέσσερα σημεία που είναι τα ακόλουθα:

Πρώτον, κάθε υποψήφιος μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε όσες και όποιες θέσεις επιθυμεί του οικείου ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ,

Δεύτερη πρόταση που αναφέρθηκε αναλυτικά είναι ότι κατά τη μυστική ψηφοφορία η οποία πραγματοποιείται για κάθε υποψήφιο ατομικά και όχι συγκριτικά, βαθμολογείται με 2 μονάδες για καθένα από τα παρακάτω κριτήρια:

  • Προσωπικότητα, ήθος, εντιμότητα, αίσθημα δικαιοσύνης.
  • Υπευθυνότητα και συνέπεια.
  • Δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Ικανότητα δημιουργίας κατάλληλου παιδαγωγικού περιβάλλοντος έμπνευσης των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
  • Ικανότητας συνεργασίας και επικοινωνίας.
  • Ικανότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών και επίλυσης προβλημάτων.

Το άθροισμα των μονάδων αποτελεί την βαθμολογία που δίνει κάθε μέλος του συλλόγου διδασκόντων για κάθε ένα υποψήφιο ξεχωριστά. Ο μέσος όρος των βαθμολογιών των μελών του συλλόγου διδασκόντων, εκεί που υπηρετούσε ο υποψήφιος, όχι αλλού, για κάθε έναν υποψήφιο να αποδίδει τη βαθμολογία του κάθε υποψηφίου. Η βαθμολογία των υποψηφίων μαζί με το πρακτικό του συλλόγου των διδασκόντων διαβιβάζονται στο οικείο ΠΥΣΔΕ ή ΠΥΣΠΕ και αθροίζονται με τη βαθμολογία των υποψηφίων από τα υπόλοιπα τυπικά προσόντα.

Πρώτα αναρτώνται οι βαθμολογίες και ύστερα οι προτιμήσεις των σχολείων και έχει δίκιο ο συνάδελφος κ. Στέφος, γιατί γίνονταν συναλλαγές, τι θα δηλώσεις κ.λπ.. Πρώτα οι βαθμολογίες, μετά οι προτιμήσεις τόνισε ο κ. Αμανατίδης.

Ο ίδιος δεν άφησε ασχολίαστα τα όσα είπε η κα Χριστοφιλοπούλου για τη συνέντευξη τονίζοντας ότι την «έφτιαχναν» έτσι ώστε οι διαφορές παιζόντουσαν στα δέκατα και ήταν συγκεκριμένες βαθμολογίες, έτσι ώστε να μην μπορείς να βγεις και να πεις, τι μεγάλη διαφορά είναι αυτή. Ήταν τόσο λεπτομερέστατα σχεδιασμένα και οι εκπαιδευτικοί που με ακούνε αυτή τη στιγμή καταλαβαίνουν τι λέω, γιατί τα έχουν βιώσει. Παλιότερα είχαν κάνει αίτηση για διευθυντές σχολείων 47.000 εκπαιδευτικοί. Δεν μπορούμε να τους υποτιμούμε. Αυτοί που μπορούν να τους κρίνουν είναι ο σύλλογος διδασκόντων, με την συγκεκριμένη όμως ανωτέρω διαδικασία.

Ο κ. Αμανατίδης συνέχισε με την τρίτη πρότασή του σχετικά με την επιλογή των υποψηφίων διευθυντών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προτείνοντας τόσο η επιλογή όσο και η αποτίμηση της προσωπικότητας και της γενικής γνώσης του υποψηφίου να γίνεται με αξιολόγηση κατά την προφορική συνέντευξη ενώπιον του αρμόδιου συμβουλίου επιλογής.

Ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης δήλωσε επίσης πως «δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή, θα βοηθήσει την εκπαίδευση η μετατροπή των διευθυντών σχολείων σε ένα εκλεκτορικό σώμα ή σε ένα σώμα επιλογής. Τους έχω εξηγήσει τους λόγους, λόγοι αποκλεισμού, πόλωσης, συνδιαλλαγής».

Κλείνοντας πρότεινε πως «όταν σχολείο καταργείται και ο διευθυντής φεύγει από τη θέση του, νομίζω ότι εφόσον υπάρχει κενή θέση διευθυντή σε άλλο σχολείο, να πηγαίνει σε εκείνο το σχολείο ή αλλιώς να επιστρέφει στην οργανική του θέση. Δηλαδή, αν υπάρχουν κενές θέσεις, γιατί να μην πάει, όταν το σχολείο του έχει καταργηθεί και είναι διευθυντής και να πάει αποκλειστικά εκπαιδευτικός; Αν βεβαίως δεν υπάρχει κενή θέση, τότε επιστρέφει στην οργανική του θέση.

Καλόγηρος Βασίλειος
newsbeast.gr
ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΕΙΠΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Ποια είναι η υποχρέωση που έχει ένα ευνομούμενο κράτος, ένα κράτος δικαίου, ένα ευρωπαϊκό κράτος; Είναι υποχρέωση της υπεράσπισης του καθολικού δικαιώματος της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.

Τι λένε με τις τοποθετήσεις τους, οι οποίες ουσιαστικά ταυτίζονται, τα δύο κόμματα, Νέας Δημοκρατίας και το ΠΑΣΟΚ; Ότι αυτή τη στιγμή θεσμοθετείται η ήσσονα προσπάθεια, ότι ουσιαστικά πηγαίνουμε σε ισοπέδωση και ότι γίνεται ένα κυνηγητό της αριστείας.

Είναι αυτή η πραγματικότητα;

Είναι αριστεία και υπεράσπιση του δικαιώματος της δημόσιας και δωρεάν παιδείας η δημιουργία δέκα, δεκαπέντε, είκοσι, τριάντα, ας πούμε και πενήντα σχολικών μονάδων, οι οποίες θα έχουν όλους τους καθηγητές, τα βιβλία, θα εφαρμόζουν καινοτόμες δράσεις σε όλη την Ελλάδα και θα προβάλλονται αυτές συνέχεια, προσπαθώντας έτσι να κρύψουν τη γύμνια μιας πολιτικής, η οποία καταδίκασε τα δημόσια σχολεία σε ελλείψεις εκπαιδευτικών, σε ελλείψεις ακόμη και πετρελαίου, είχαμε και σχολεία χωρίς θέρμανση τους προηγούμενους χειμώνες, σε μαθητές που είναι υποσιτιζόμενοι, σε ελλείψεις σχολικών βιβλιοθηκών, υποστηρικτικών δομών, σε ελλείψεις ενισχυτικής διδασκαλίας, σε ελλείψεις από ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας, με τις οποίες πρέπει να ενισχυθούν ειδικές περιοχές; Μπορούν όλα αυτά να κρυφτούν πίσω από την ύπαρξη, την επέκταση των 10 – 15 πρότυπων σχολείων ακόμα κι αν γίνουν και 50; Μπορεί να κρυφτεί αυτή η πολιτική; Προφανώς και όχι.

Σε σχέση με τις εξετάσεις στα πρότυπα άκουσα την άποψη ότι μαθητές δεν έγραψαν καλά και δεν πέρασαν, αν γράψουν καλύτερα θα περάσουν. Δηλαδή, εάν έχουμε σαν βάση το πέντε και περάσουν 500 μαθητές, θα πάνε όλοι σε αυτό το πρότυπο; Όχι, υπάρχουν συγκεκριμένες θέσεις. Την αξιολόγηση αυτή προσπάθησαν να την περάσουν τόσο στη δημόσια διοίκηση όσο και στο δημόσιο σχολείο. Άρα, λοιπόν, παίρνεις αυτούς που έγραψαν καλύτερα, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που έχεις.

Γιατί λοιπόν, εάν καταφέρουμε σαν κυβέρνηση, σαν πολιτεία, να έχουμε τους εκπαιδευτικούς στην ώρα τους στα σχολεία, τα βιβλία στα σχολεία, τη μείωση των μαθητών ή τον απαραίτητο αριθμό μαθητών στη σχολική τάξη, τις αναγκαίες υποδομές, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, καινοτόμες δράσεις, γιατί αυτά δεν είναι πρότυπα σχολεία; Αυτά δεν είναι τα πρότυπα σχολεία; Γι’ αυτά ακριβώς παλεύουμε σαν κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αυτά θα τα καταφέρουμε, αυτή είναι η προσπάθειά μας, όχι η προβολή 50 για να κρύψω τη γύμνια των άλλων 2500 σχολικών μονάδων.

Όσον αφορά τα άρθρα, κ. Υπουργέ σας τα έχουμε πει, ωστόσο αποκλειστικά και μόνο για τα πρακτικά θα τα αναφέρω, έτσι ώστε να καταγραφούν. Ξέρω ότι τα γνωρίζετε, πιστεύω ότι η όλη συζήτηση η οποία γίνεται δεν είναι προσχηματική και ξέρω ότι και σαν πανεπιστημιακός που είστε και εσείς και οι υπόλοιποι συνάδελφοι, μπορείτε να δείτε τις κατάλληλες αλλαγές που μπορούν να γίνουν.

Οι προτάσεις, τις οποίες σας έχω καταθέσει, είναι ανά άρθρο και δεν θα τις επαναλάβω, ουσιαστικά όμως συνοψίζονται σε τέσσερα σημεία.

Πρώτη πρόταση, κάθε υποψήφιος μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε όσες και όποιες θέσεις επιθυμεί του οικείου ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ.

Δεύτερη πρόταση και αυτή θα την αναφέρω αναλυτικά, κατά τη μυστική ψηφοφορία η οποία πραγματοποιείται για κάθε υποψήφιο ατομικά και όχι συγκριτικά, βαθμολογείται με 2 μονάδες για καθένα από τα παρακάτω κριτήρια:

Πρώτο κριτήριο, προσωπικότητα, ήθος, εντιμότητα, αίσθημα δικαιοσύνης.

Δεύτερο κριτήριο, υπευθυνότητα και συνέπεια.

Τρίτο κριτήριο, δημοκρατική συμπεριφορά.

Τέταρτο κριτήριο, ικανότητα δημιουργίας κατάλληλου παιδαγωγικού περιβάλλοντος έμπνευσης των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Πέμπτο κριτήριο, ικανότητας συνεργασίας και επικοινωνίας.

Έκτο κριτήριο, ικανότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών και επίλυσης προβλημάτων.

Το άθροισμα των μονάδων αποτελεί την βαθμολογία που δίνει κάθε μέλος του συλλόγου διδασκόντων για κάθε ένα υποψήφιο ξεχωριστά. Ο μέσος όρος των βαθμολογιών των μελών του συλλόγου διδασκόντων, εκεί που υπηρετούσε ο υποψήφιος, όχι αλλού, για κάθε έναν υποψήφιο να αποδίδει τη βαθμολογία του κάθε υποψηφίου. Η βαθμολογία των υποψηφίων μαζί με το πρακτικό του συλλόγου των διδασκόντων διαβιβάζονται στο οικείο ΠΥΣΔΕ ή ΠΥΣΠΕ και αθροίζονται με τη βαθμολογία των υποψηφίων από τα υπόλοιπα τυπικά προσόντα. Πρώτα αναρτώνται οι βαθμολογίες και ύστερα οι προτιμήσεις των σχολείων και έχει δίκιο ο συνάδελφος, γιατί γίνονταν συναλλαγές τι θα δηλώσεις κ.λπ.. Πρώτα οι βαθμολογίες, μετά οι δηλώσεις προτίμησης και ένα σημείο για τη συνέντευξη, για να απαντήσω στην κυρία Χριστοφιλοπούλου. Τη βαθμολογία στη συνέντευξη την προσάρμοζαν έτσι, ώστε οι διαφορές παιζόντουσαν στα δέκατα και ήταν συγκεκριμένες οι βαθμολογίες – έχω εμπειρία προσωπική – έτσι ώστε να μην μπορείς να βγεις και να πεις, τι μεγάλη διαφορά είναι αυτή, οι εκπαιδευτικοί που με ακούνε αυτή τη στιγμή τα έχουν βιώσει. Παλιότερα είχαν κάνει αίτηση για διευθυντές σχολείων 47.000 εκπαιδευτικοί. Δεν μπορούμε να τους υποτιμούμε. Αυτοί που μπορούν να τους κρίνουν είναι οι σύλλογοι διδασκόντων, νομίζω όμως με τη διαδικασία αυτή.

Τρίτη πρόταση, η επιλογή υποψηφίων διευθυντών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η αποτίμηση της προσωπικότητας και της γενικής γνώσης του υποψηφίου να γίνεται με αξιολόγηση κατά την προφορική συνέντευξη ενώπιον του αρμόδιου συμβούλιου επιλογής. Δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή, θα βοηθήσει την εκπαίδευση η μετατροπή των διευθυντών σχολείων σε ένα εκλεκτορικό σώμα ή σε ένα σώμα επιλογής. Τους έχω εξηγήσει τους λόγους, λόγους αποκλεισμού, πόλωσης, συνδιαλλαγής. Από την άλλη μεριά, στα σχολεία υπάρχει ο κίνδυνος σε κάποια να αποκλειστούν άξιοι συνάδερφοι εάν πολλοί έχουν υψηλή βαθμολογία, ή σε κάποια άλλα να επιλεγούν ανεπαρκείς, ελλείψει υποψηφίων. Επίσης, πολλοί ικανοί και άξιοι εκπαιδευτικοί που θα επιθυμούσαν να θέσουν υποψηφιότητα δεν θα το κάνουν, επειδή δεν επιθυμούν να έρθουν σε αντιπαράθεση με τον τωρινό διευθυντή ή με άλλους συναδέρφους τους συνυποψήφιους. Υπάρχουν προβλήματα τα οποία νομίζω ότι είναι σε γνώση του Υπουργείου και θα κάνει ό, τι καλύτερο μπορεί.

Θα πρέπει επίσης να δούμε τη δυνατότητα εξεταστικής του Ιουνίου για όλα τα μαθήματα στους φοιτητές, όπως έχουμε τοποθετηθεί στο θέμα αυτό.

Νομίζω ακόμα ότι είναι δίκαιο να δίνεται η δυνατότητα φοίτησης στα πειραματικά και στα παιδιά που έχουν αδέλφια που ήδη φοιτούν σε αυτά με τις απαραίτητες ρυθμίσεις.

Επίσης, στο θέμα της μοριοδότησης των στελεχών φαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα σε σχέση με τα μόρια των πτυχίων και να το δούμε αυτό. Επίσης όταν σχολείο καταργείται και ο διευθυντής φεύγει από τη θέση του, νομίζω ότι εφόσον υπάρχει σε άλλο σχολείο κενή θέση διευθυντή θα έπρεπε να τοποθετείται εκεί, εάν όχι, να επιστρέφει στην οργανική του θέση.