ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Βασικές ελλείψεις στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα προσφυγόπουλα

Βασικές ελλείψεις και ακαταλληλότητα συνθηκών ως προς τις υποδομές για την εκπόνηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στους προσφυγικούς καταυλισμούς εντόπισαν 50 εθελοντές εκπαιδευτικοί σε 40 δομές φιλοξενίας σε όλη την Ελλάδα, εθελοντές που εργάστηκαν υπό την Επιστημονική Επιτροπή για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής Στήριξης των Παιδιών των Προσφύγων, που έχει συγκροτήσει το υπουργείο Παιδείας.

Εκπονώντας μια ιδιαίτερα σημαντική μελέτη μέσα στον Μάιο (11-26/5) για τον πληθυσμό και τις εκπαιδευτικές δράσεις, οι εθελοντές κατέγραψαν 36.890 πρόσφυγες -εκ των οποίων το 37% είναι ανήλικοι- από την Αττική, το Βόρειο Αιγαίο, την Πελοπόννησο, την Ήπειρο, την Κεντρική Ελλάδα, την Ανατολική Μακεδονία και την Κεντρική Μακεδονία. Σημειωτέον, δεν κατεγράφησαν οι καταυλισμοί στην Ειδομένη, στη Μόρια της Λέσβου, στο λιμάνι του Πειραιά και στο Πολύκαστρο – Plaza (απόκλιση 52.000 προσφύγων).

Έως 8,5 χιλιάδες τα παιδιά ηλικίας 3-15

“Παρόλο που στις περισσότερες δομές φιλοξενίας υπάρχουν στοιχεία ως προς την ηλικιακή κατανομή των ανηλίκων προσφύγων, τα διαθέσιμα στοιχεία δεν ακολουθούν παντού την ίδια κατηγοριοποίηση. Εκτιμάται πάντως ότι στον συγκεκριμένο πληθυσμό των Κέντρων που καταγράφηκαν, τα παιδιά ηλικίας 3-15 (οι ηλικίες που αφορούν την προσχολική και υποχρεωτική εκπαίδευση) θα πρέπει να είναι περίπου 8.000 – 8.500” αναφέρεται στη σχετική έκθεση.

Τα προβλήματα

Το βασικότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη χώρων στους καταυλισμούς για την απασχόληση των παιδιών, αλλά και η απουσία θέρμανσης ή κλιματισμού στις λίγες αίθουσες διδασκαλίας. “Μόλις σε 4-5 κέντρα λειτουργούν στεγασμένοι χώροι για τις εκπαιδευτικές δράσεις”, αναφέρεται στην έκθεση, που όμως σημειώνει ότι οι κατασκηνώσεις που χρησιμοποιούνται είναι “σε καλή κατάσταση, καθαρές και περιποιημένες”.

Στα 40 κέντρα φιλοξενίας καταγράφονται 105 εκπαιδευτικού τύπου παρεμβάσεις για παιδιά και 48 εκπαιδευτικού τύπου παρεμβάσεις για ενήλικες. Οι παρεμβάσεις αυτές οργανώνονται από 76 στο σύνολο φορείς και 7 πρωτοβουλίες των ίδιων των προσφύγων.

Η μελέτη κατέγραψε σημαντικές δράσεις ως προς τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τα αθλητικά παιχνίδια για τα προσφυγόπουλα, με τη συμβολή Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και Εθελοντών, την ίδια ώρα όμως οι εθελοντές ήρθαν αντιμέτωποι και με το γεγονός ότι σε κάθε camp απασχολούνται λίγα παιδιά. “Πρόκειται για μια πραγματικότητα, την οποία θα θέλαμε να αλλάξουμε”, ανέφερε μέλος της Επιτροπής.

Και πράγματι, όπως ήδη έχει δημοσιεύσει η “Α” (2/6 “Σχέδιο για θερινά σχολεία και θερινό πανεπιστήμιο προσφύγων”) η Επιτροπή έχει καταρτίσει σχέδιο για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων μέσα στο καλοκαίρι και από Σεπτέμβρη, που περιλαμβάνει πέρα από δημιουργικές δράσεις, γλωσσική διδασκαλία και αριθμητική. Μάλιστα, προβλέπεται και Θερινό Τμήμα προετοιμασίας για τις πανεπιστημιακές σπουδές ενηλίκων προσφύγων.

Ήδη πάντως παρέχονται, αν και αποσπασματικά, μαθήματα αγγλικών, ελληνικών, πιο σπάνια αραβικών και μαθηματικών για παιδιά (μόλις όμως 35 φορείς παρέχουν εκπαιδευτικές δράσεις).

Όσον αφορά στους ενήλικες παρέχονται ελληνικά, αγγλικά, μεικτές ομάδες συζήτησης θεμάτων, αλλά και καλλιτεχνικής απασχόλησης.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι τέλος ότι ορισμένα Κέντρα δραστηριοποιούνται επίσης ομάδες παρέμβασης που αναλαμβάνουν να εκπαιδεύσουν εθελοντές ή άλλες ομάδες που επιθυμούν να οργανώσουν παρεμβάσεις στις δομές αυτές.