– Ο παράγοντας που παραμένει κοινός με τις περυσινές Πανελλαδικές εξετάσεις. Παρά ταύτα, για αρκετούς υποψηφίους η ΕΒΕ είναι ο άγνωστος «Χ».

Tι αναφέρει ο εκπαιδευτικός αναλυτής, κ. Στρατηγάκης στο iefimerida.

«, διότι δεν περνούν το όριο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Για κάποια τμήματα δεν έχει στην πράξη καμία σημασία, αφού έχουν βάση πάνω από 17.000 μόρια με συνέπεια είτε τις δηλώσει ένας υποψήφιος είτε όχι να μην εισαχθεί σ’ αυτά τα τμήματα» λέει αρχικά ο κ. Στρατηγάκης.

«Υπάρχουν, όμως, 156 Τμήματα στα οποία έμειναν κενές θέσεις λόγω της ΕΒΕ, το 34,51%, των τμημάτων, που είχαν κενές θέσεις, διότι οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι δεν πέρασαν το όριο της ΕΒΕ για να έχουν δικαίωμα να τις δηλώσουν. Και δεν πρόκειται για τμήματα χαμηλής ζήτησης σε απομακρυσμένες περιοχές και με περιορισμένο ενδιαφέρον από τους υποψηφίους» προσθέτει.

Σύμφωνα με τον Στράτο Στρατηγάκη, 2.060 θέσεις φοιτητών έμειναν κενές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Κάποια από αυτά τα Τμήματα, με τις κενές θέσεις, είναι, όπως λέει, πολύ αξιόλογα:

12 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών,
13 Τμήματα στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης,
και από 1 Τμήμα στο Μετσόβιο, το Πάντειο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Φυσικά πολλές κενές θέσεις είχαμε και σε Πανεπιστήμια της Περιφέρειας:

12 Τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών,
7 Τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης,
4 Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,
7 Τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου

«Ο κατάλογος είναι μακρύς. Κενές θέσεις είχαμε και στη Σχολή Ευελπίδων, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών του Στρατού» τονίζει.

Τα αντικείμενα σπουδών περιλαμβάνουν μεγάλη ποικιλία: «Φιλολογία, Ιστορία και Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Αρχιτέκτονες, Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς και Μηχανικούς Υπολογιστών, Χημικούς Μηχανικούς, Μηχανολόγους Μηχανικούς, Μαθηματικών, Φυσικών, Φυσικοθεραπείας, Νοσηλευτικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικών, Πλοιάρχους και Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού και φυσικά τις Στρατιωτικές που προαναφέραμε. Πρόκειται για σχολές με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα».

Πανελλαδικές: Το «κλειδί» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Στον παρακάτω πίνακα που επιμελήθηκε ο κ. Στρατηγάκης μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα 64 τμήματα που είχαν ΕΒΕ μεγαλύτερη του 10 και είχαν 3.619 κενές θέσεις. Σε κάποια από αυτά τα τμήματα της λίστας απαιτούνται και ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή, οπότε υπάρχει και η ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων, που δυσκολεύει την εισαγωγή, όπως οι ξένες φιλολογίες και η Αρχιτεκτονική.
«Από τα 156 Τμήματα της λίστας των Τμημάτων με κενές θέσεις τα 64 απαιτούν μέσο όρο πάνω από 10 για να μπορεί να τα δηλώσει ο υποψήφιος. Αν ένας υποψήφιος ξεπεράσει τον σκόπελο της ΕΒΕ και καταφέρει να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που είχαν κενές θέσεις, τότε θα περάσει οπωσδήποτε, αφού έμειναν κενές θέσεις. Φυσικά αυτά είναι τα περσινά στοιχεία, αλλά και φέτος η κατάσταση αναμένεται ίδια για τους υποψηφίους» σημειώνει.

Ρωτήσαμε τον Στράτο Στρατηγάκη τι μπορεί να κάνει ένας υποψήφιος που αναμένει βαθμολογία μικρότερη του 14,5 σε μέσο όρο, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να δηλώσει κάποια από τα Τμήματα που θέλει και είχαν πέρυσι κενές θέσεις. «Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να προσέξει το μέσο όρο των 4 μαθημάτων, αφού αυτός αποτελεί το κριτήριο για να ξεπεράσει το φράγμα της ΕΒΕ. Ο μέσος όρος επηρεάζεται από τις ακραίες τιμές. Μια πολύ κακή επίδοση σε ένα μάθημα ρίχνει πολύ το μέσο όρο. Αντίθετα μια πολύ καλή επίδοση σε ένα μάθημα μπορεί να ανεβάσει θεαματικά τον μέσο όρο.

Ο πίνακας για την ΕΒΕ

Ο Στράτος Στρατηγάκης καλεί τους υποψηφίους να διαβάζουν «όλα τα μαθήματα και, ανάλογα με τους στόχους μας, ρίχνουμε το βάρος μας εκεί που πρέπει. Αν προσπαθούμε να ξεπεράσουμε το όριο της ΕΒΕ διαβάζουμε τα μαθήματα που μπορεί να ανεβάσουν το μέσο όρο μας. Αν στοχεύουμε σε κάποια από τις περιζήτητες σχολές προσπαθούμε να καλύψουμε τα κενά στα μαθήματα που δεν είμαστε τόσο καλοί, ώστε να πάρουμε και από αυτά τα μαθήματα πολλά μόρια για να συγκεντρώσουμε τα περισσότερα δυνατά μόρια. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε τη διαφορετική βαρύτητα που έχει κάθε μάθημα, που μπορεί να μας δώσει σε κάποια τμήματα περισσότερα μόρια».

Αυτό, όπως λέει, διαφέρει από τμήμα σε τμήμα, ακόμη και σε τμήματα του ίδιου επιστημονικού αντικειμένου. «Στα τμήματα Νομικής, για παράδειγμα, στην Αθήνα και την Κομοτηνή και τα τέσσερα μαθήματα είναι ισότιμα, ενώ στη Νομική Θεσσαλονίκης η Νέα Ελληνική Γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά έχουν συντελεστή 30%, έναντι 20% των δύο άλλων μαθημάτων. Συνεπώς δεν έχει νόημα να διαβάσουμε κάποια μαθήματα περισσότερο από κάποια άλλα προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τα επιπλέον μόρια που μπορεί να πάρουμε αν στοχεύουμε στη Νομική. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις Ιατρικές. Μόνο το τμήμα της Πάτρας διαφοροποιεί τους συντελεστές. Σε όλα τα άλλα και τα 4 μαθήματα είναι ισότιμα. Ας βγάλουμε, λοιπόν, από την εξίσωση των μορίων τους συντελεστές βαρύτητας για να μην κάνουμε το πράγμα πιο πολύπλοκο» αναφέρει καταλήγοντας ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας και δημιουργός του stadiodromia.

Δείτε τον πίνακα του Στράτου Στρατηγάκη με τα 64 τμήματα που είχαν ΕΒΕ μεγαλύτερη του 10

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025