ΝΕΕΣ εκτιμήσεις για τις – Τι θα γίνει με τις ΕΒΕ – Πόσοι ήταν οι διαγωνιζόμενοι φέτος και όλες οι κρίσιμες ημερομηνίες.

Φέτος, όπως ήδη έχουν σχολιάσει πολλοί, δεν υπήρχε ιδιαίτερος βαθμός δυσκολίας στα θέματα.

Έτσι, η αγωνία τώρα των υποψηφίων να που θα τους οδηγήσουν στο κατώφλι των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας.

Ο εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας, μιλώντας στο CNN Greece, αναλύει τον βαθμό δυσκολίας των φετινών εξετάσεων και επιχειρεί μια πρώτη πρόβλεψη για το που θα κυμανθούν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής ανά κύκλο σπουδών.

Όπως προβλέπει, οι ΕΒΕ θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με τα περσινά και συγκεκριμένα:

θετικές επιστήμες θα κυμανθεί περίπου στο 9,5
ανθρωπιστικές σπουδές, στο 9,00
σπουδές οικονομίας και πληροφορικής στο 8,4 και
σπουδές Υγείας στο 9,5.

«Η θεματοδοσία ήταν αντίστοιχου βαθμού δυσκολίας με αυτόν που έχουμε δει τα δύο τελευταία χρόνια. Υπό αυτή την έννοια δεν αναμένεται κάποια διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων. Συνεπώς αυτό το οποίο φαίνεται ότι θα μείνει στα ίδια επίπεδα, είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο», μας λέει ο κ. Χατζητέγας.

Οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής όπως επισημαίνει, «αποτελούν το κατώφλι στην εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και».

Ωστόσο, «οι βάσεις κάθε σχολής, θα καθοριστούν όχι μόνο από τα θέματα, αλλά και από τη ζήτηση, προσθέτει ο κ. Χατζητέγας και εξηγεί:

«Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστός ο αριθμός των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στις πανελλαδικές εξετάσεις και παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια, αυτός ο αριθμός να βαίνει μειούμενος. Άρα κρατάμε επιφύλαξη σχετικά με τις βάσεις των σχολών γιατί δεν ξέρουμε πόσοι διαγωνίστηκαν, και συνεπώς δεν ξέρουμε ποια θα είναι η ζήτηση».

«Δεύτερον δεν ξέρουμε επίσης πώς ανακατανέμονται εσωτερικά οι υποψήφιοι στα επιστημονικά πεδία γιατί τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια μείωση των υποψηφίων στις ανθρωπιστικές σπουδές και στις θετικές προς όφελος των σχολών οικονομίας και πληροφορικής», επισημαίνει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει:

«Η αγωνία των υποψηφίων συμπυκνώνεται στο να καταφέρουν να υπερβούν αυτά τα βαθμολογικά όρια που προαναφέραμε για να μπορέσουν να είναι στο παιχνίδι των επιλογών και τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και να μην περιοριστούν στο δεύτερο μηχανογραφικό για τα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Πάντως, τώρα φαίνεται ότι σε ορισμένα επιστημονικά πεδία για όσους καταφέρουν να περάσουν αυτό το κατώφλι θα έχουν περισσότερες δυνατότητες ή ευκαιρίες. Γιατί στο πρώτο και στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο παρατηρήθηκαν πέρυσι κενές θέσεις ακόμα και σε κεντρικά πανεπιστήμια».

Η αγωνία είναι πρώτον να υπερβούν αυτά τα ελάχιστα όρια για να περάσουν σε ανώτατη σχολή ή διαφορετικά θα περιοριστούν σε ένα δεύτερο μηχανογραφικό για το δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης με μοναδικό κριτήριο εκεί τον βαθμό απολυτηρίου».

«Στα ΑΕΙ ένας στους τρεις υποψηφίους των ΓΕΛ και οι μισοί των ΕΠΑΛ»

Ο κ. Χατζητέγας επαναλαμβάνει πως στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας αναμένεται να εισαχθεί ένας στους τρεις από όσους διαγωνίστηκαν από τα ΓΕΛ και οι μισοί από τα ΕΠΑΛ:

«Επίσης να πούμε ότι η ΕΒΕ είναι ένας αλγόριθμος που προκαλεί μια οριζόντια μείωση του αριθμού των εισακτέων. Δηλαδή το 1/3 των ΓΕΛ και το 1/2 των διαγωνιζομένων από τα ΕΠΑΛ δεν θα περάσουν το κατώφλι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Γι΄αυτό και οι συντελεστές για τον καθορισμό της ΕΒΕ να είναι λίγο χαμηλότερη και από το 0,8 να πάνε στο 0,6 έτσι ώστε να μην παρατηρούνται οριακές αδικίες».

Αισθητή μείωση των διαγωνιζόμενων – Οι κρίσιμες ημερομηνίες

Ο κ. Χατζητέγας επίσης παρατηρεί μια αισθητή μείωση των μαθητών που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ δίνει τις επόμενες κρίσιμες ημερομηνίες για τους διαγωνιζόμενους δηλαδή την ημερομηνία για την ανακοίνωση των βαθμολογιών και την υποβολή μηχανογραφικών δελτίων:

«Μένει να δούμε κατά πόσο υπάρχει μείωση των προσερχομένων στις πανελλαδικές εξετάσεις που μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους είτε γιατί φοβούνται τις ΕΒΕ είτε γιατί είχαν άλλες εναλλακτικές, είτε γιατί αυτό οφείλεται στο δημογραφικό. Τις προηγούμενες χρονιές είχαμε μια εμφανής μείωση. Δηλαδή το 2018 από τα ΓΕΛ διαγωνίστηκαν 86.301 μαθητές οι οποίοι σταδιακά μειώθηκαν για να φθάσουμε πέρυσι στους 70.600».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανακοίνωση των βαθμολογιών αναμένεται στα τέλη τα μήνα και συγκεκριμένα «μεταξύ 26-30 Ιουνίου, αμέσως μετά τις εκλογές και πριν τη λήξη του μήνα».

«Ελπίζουμε ότι έως και τις 28 Ιουλίου θα ανακοινωθούν και οι σχολές επιτυχίας των υποψηφιών. Αυτό σημαίνει ότι 1-15 Ιουλίου θα έχουμε την υποβολή μηχανογραφικών δελτίων», καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025