: Στο «κόκκινο» η αγωνία των υποψηφίων των πανελληνίων εξετάσεων, που θα κρίνει την είσοδό τους στο πανεπιστήμιο.

Δείτε τι αναφέρει ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας, μιλώντας στο Reader.

Εξήγησε το, ενώ την ίδια ώρα κάνει λόγο για αδικίες σε βάρος των υποψηφίων λόγω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές, Κοινωνικές Σπουδές)

Σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται να παρατηρηθεί αύξηση στις περιζήτητες σχολές, όπως για παράδειγμα η Ψυχολογία και η Νομική. «Η αύξηση αυτή δεν θα είναι καθόλου ευκαταφρόνητη», σημειώνει ο ίδιος, καθώς προβλέπεται να «αγγίξει» ακόμα και τα 450 μόρια.

Στις μεσαίες και χαμηλότερες σχολές, αυτές δηλαδή που ξεκινούν κάτω από τα 15.000 μόρια και μέχρι τον «βαθμολογικό πυθμένα» που είναι περίπου στα 10.000 μόρια αναμένεται να παρατηρηθεί μείωση των βάσεων εισαγωγής, μείωση που συμπαρασύρει όλα τα ιδρύματα σε κέντρο και περιφέρεια. Κοινωνιολογία, Πολιτικές Επιστήμες, Αρχαιολογία κλπ, συγκαταλέγονται στις συγκεκριμένες σχολές.

2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Σπουδές)

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα, στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, «θα παρατηρηθούν ανάλογα φαινόμενα, όπως στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, καθώς οι περιζήτητες σχολές, όπως για παράδειγμα το ΗΜΜΥ και τα τμήματα Μηχανολόγων σε κέντρο και περιφέρεια, θα καταγράψουν άνοδο της τάξεως των 200 μορίων».

Στον αντίποδα, σχολές που κινούνται κάτω από τα 15.000 μόρια θα καταγράψουν πτώση έως και 400 μόρια. Πρόκειται για τμήματα που βρίσκονται στην «ουρά» της βαθμολογικής κλίμακας, όπως είναι τα τμήματα Μαθηματικών, Πολιτικών Μηχανικών και Περιβάλλοντος.

Μάλιστα, στο πεδίο συγκεκριμένο πεδίο θα καταγραφούν και αρκετές κενές θέσεις.

3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Υγείας)

Για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο ο Γιώργος Χατζητέγας εκτιμά ότι θα καταγραφούν μικρές πτώσεις σε ολόκληρη τη βαθμολογική κλίμακα, όπως για παράδειγμα στις σχολές Ιατρικής που βρίσκονται στο «ρετιρέ». Τα συγκεκριμένα τμήματα αναμένεται να καταγράψουν πτώση 200 μορίων περίπου.

Την ίδια ώρα, η πτώση των βάσεων στο συγκεκριμένο πεδίο αναμένεται να παρατηρηθεί σε ολόκληρη την κλίμακα, ενώ υπολογίζεται να είναι της τάξεως των 100 – 200 μορίων.

4ο Επιστημονικό Πεδίο (Οικονομία – Πληροφορική)

Τέλος, στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο ο κ. Χατζητέγας αναμένει γενικευμένη άνοδο των βάσεων εισαγωγής, η οποία εκτιμά ότι θα είναι της τάξεως των 300 – 350 μορίων.

Το φαινόμενο αυτό δεν οφείλεται τόσο στις καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων φέτος, όσο στο γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στις πανελλήνιες εξετάσεις που επέλεξαν σχολές του 4ου Επιστημονικού Πεδίου ήταν κατά 1.445 περισσότεροι σε σχέση με το 2022, οπότε ο ανταγωνισμός φέτος είναι υψηλότερος.
«Κατάφωρες αδικίες από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής»

Στο ίδιο πλαίσιο πάντως, ο Γιώργος Χατζητέγας ασκεί δριμεία κριτική στο σύστημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για την πρόσβαση των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

«Το πρόβλημα των φετινών πανελλαδικών είναι ότι εφαρμόζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που προκαλεί διάφορα φαινόμενα, από οριακές έως κατάφωρες αδικίες», σημειώνει χαρακτηριστικά στο Reader ο εκπαιδευτικός αναλυτής.

Λόγω της ΕΒΕ παρατηρείται το φαινόμενο των κενών θέσεων σε πλήθος τμημάτων, ακόμα και σε κεντρικά πανεπιστήμια. Ο κ. Χατζητέγας χαρακτηρίζει ως «λάθος» το όλο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, καθώς οδηγεί σε οριζόντιο «κόψιμο» μεγάλο αριθμού υποψηφίων που αντιστοιχεί στο 1/3 περίπου του συνολικού αριθμού, οι οποίοι αναμένεται να μείνουν τριτοβάθμιων ιδρυμάτων.

«Πρόκειται για έναν οριζόντιο αλγόριθμο που θα πρέπει να διορθωθεί ως προς τους κατώτερους συντελεστές», εξηγεί. Για παράδειγμα ο κατώτερος συντελεστής που σήμερα είναι στο 0,8 θα πρέπει να συμπιεστεί προς τα κάτω, στο 0,6.

Επιπλέον, ο Γιώργος Χατζητέγας έκανε λόγο για πολλές κενές θέσεις συνολικά και ιδιαίτερα στα τμήματα του 1ου και 2ου Επιστημονικού Πεδίου. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι πρόβλημα να κόβονται τόσοι υποψήφιοι.

«Δεν λέμε να μπαίνουν όλοι όσοι γράφουν κάτω από τη βάση, αλλά ταυτόχρονα δεν θα πρέπει να αποκλείονται τόσοι πολλοί», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας, διερωτώμενος: πώς γίνεται να συζητάμε για ιδιωτικά πανεπιστήμια, ενώ έχουμε κενές θέσεις στα δικά μας, τα δημόσια ΑΕΙ».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025