: Τελικά επηρέασε ο κορονοϊός τους μαθητές; Ερωτήματα έχει προκαλέσει η κατακόρυφη πτώση των , καθώς υπήρχαν σχολές, στις οποίες η εισαγωγή έγινε με βαθμούς από 0,6 έως 0,9.

– Σχολές

Από τη στιγμή που βγήκαν τα α, οι εκπαιδευτικοί αναλυτές είχαν σταθεί στις επιπτώσεις του lockdown, λόγω του κορονοϊού. Ωστόσο, η καραντίνα δεν αποτέλεσε την μοναδική αιτία της πτώσεις των βάσεων.

Τα τρία βασικά αίτια που οι βάσεις φέτος οδηγήθηκαν σε κατακόρυφη πτώση:

Πανδημία

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή, Γιώργο Χατζητέγα, η εκπαιδευτική διαδικασία από την άνοιξη και μετά αποδιοργανώθηκε. «Δημιουργήθηκε ένα χάσμα μεταξύ των μαθητών. Οι καλοί μαθητές έγιναν καλύτεροι και οι μέτριοι χειρότεροι», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: «Τα αποτελέσματα των βάσεων έχουν ισχυρό το αποτύπωμα της φετινής συγκυρίας». Η πτώση των βάσεων -σε μερικές περιπτώσεις με θεαματική βουτιά, όπως στις Ιατρικές- είχε προβλεφθεί από την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Τα θέματα αντίστοιχης δυσκολίας με πέρσι στην πλειονότητά τους δυσκόλεψαν τους υποψηφίους, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Εκπαιδευτικοί και γονείς έκαναν λόγο για μια δύσκολη χρονιά για τους μαθητές που έπρεπε σε δύο μήνες να εκπαιδευτούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και για πρώτη φορά να συγκεντρωθούν στη μελέτη και στην επανάληψη χωρίς την άμεση επαφή με τον καθηγητή.

Χαμηλός ανταγωνισμός

Η πανδημία ναι μεν ενέτεινε το πρόβλημα, αυτό όμως υπήρχε ήδη. Οπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, ο αυξημένος αριθμός εισακτέων τα τελευταία χρόνια αλλά και το πολλαπλό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια εξαλείφουν τον ανταγωνισμό. «Αν δεν κανείς τα νούμερα από τα Γενικά Λύκεια, το 90% των υποψηφίων περνάει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σ.σ.: από τους 69.000, οι 60.000 πέτυχαν την εισαγωγή τους). Στις σχολές που παρατηρήθηκαν ακραίες χαμηλές επιδόσεις, οι θέσεις ήταν περισσότερες των υποψηφίων», σημειώνει. Αυτό σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή μειώνει τον ανταγωνισμό και την προσπάθεια.

Παράλληλα, οι πολλαπλοί τρόποι εισαγωγής στο πανεπιστήμιο δημιουργούν φοιτητές πολλαπλών ταχυτήτων. Οι υποψήφιοι φέτος διαγωνίστηκαν με το νέο σύστημα, το παλιό σύστημα, με το 10%, με πανελλαδικές μέσω ΕΠΑΛ πετυχαίνοντας την ίδια σχολή με διαφορετικές επιδόσεις ο καθένας. «Υπάρχουν στρεβλώσεις, οι οποίες ήρθε η ώρα να εξαλειφθούν», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: «Το σύστημα είναι φερέγγυο, όμως ο πολλαπλός διαγωνισμός οδηγεί σε αυτά τα φαινόμενα. Δεν μπορεί να μπαίνει μαθητής με βαθμό 3 στο Μαθηματικό».

Εθνικό Απολυτήριο

Μία από τις παθογένειες της Παιδείας που εντοπίζει ο εκπαιδευτικός αναλυτής και που οδηγεί στο χαμηλό επίπεδο της Παιδείας όπως αντικατοπτρίζεται από τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές είναι η απουσία της επιβράβευσης στο Λύκειο. «Όλοι προάγονται χωρίς καμία αντικειμενική προσμέτρηση. Είναι λογικό όταν συμβαίνει αυτό ο μαθητής να μπαίνει σε μια διαδικασία προετοιμασίας που αφορά μόνο τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας.

«Το απολυτήριο δεν έχει καμία αξία αυτή τη στιγμή και το κυριότερο καμία διαβάθμιση για τους μαθητές του Λυκείου. Οι εξετάσεις στο Λύκειο έχουν περιοριστεί ή πολλές φορές ο πήχης δυσκολίας τους είναι πολύ χαμηλός και αυτό οδηγεί στο φαινόμενο των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών και στις πανελλαδικές εξετάσεις», συνεχίζει, υποστηρίζοντας την ανάγκη θέσπισης του Εθνικού Απολυτηρίου, ώστε να δοθεί κίνητρο στους μαθητές και να αναβαθμιστεί η εκπαίδευση στο Λύκειο.

Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025