Τον γόνιμο διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής χαιρέτισε η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη, κατά την ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων, για το νομοσχέδιο του ΥΠΠΕΘ «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».
Απαντώντας στον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, ο οποίος έκανε λόγο για υποβάθμιση του απολυτηρίου των ΕΠΑΛ, η Υφυπουργός τόνισε ότι ο ισχυρισμός «είναι πολύ μακράν της πραγματικότητας» και υπενθύμισε: «Υποβάθμιση των ΕΠΑ.Λ. είχαμε όταν 2.500 εκπαιδευτικοί βγήκαν σε διαθεσιμότητα και καταργήθηκαν πάρα πολλές ειδικότητες», επί υπουργίας Κυριάκου Μητσοτάκη.
«Βρισκόμαστε σε μια άλλη εποχή», όπως υπογράμμισε, καθώς «από το 2016 υπάρχει ένας καινούργιος εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός, ο οποίος έχει εξασφαλίσει και τους αναγκαίους πόρους, έτσι ώστε να μπορούμε να σχεδιάζουμε θετικά για αυτό που θέλουμε για την επαγγελματική εκπαίδευση».
Προς επίρρωσιν τούτου, η κ. Τζούφη επεσήμανε ότι «καταγράφεται αύξηση του αριθμού των μαθητών, τόσο στα Ημερήσια, όσο και στα Εσπερινά Λύκεια» ενώ «ιδρύσαμε και έναν καινούριο θεσμό, τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια, στα οποία φοιτά ένα μικρό ποσοστό παιδιών με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες».
Επιπλέον, σημείωσε ότι «το απολυτήριο των ΕΠΑΛ αυτή τη στιγμή θα δώσει τη δυνατότητα στους αποφοίτους να παρακολουθήσουν τα διετή προγράμματα που θα προσφέρονται από τα Πανεπιστήμια και να αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 5».
Ιδιαίτερη μνεία έκανε η Υφυπουργός και στο πρόγραμμα «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας», που παρέχει επίσης τη δυνατότητα εξασφάλισης επαγγελματικών δικαιωμάτων επιπέδου 5, έπειτα από εξετάσεις πιστοποίησης. Πρόσθεσε δε ότι «με την κατάργηση του υπο-κατώτατου και την αύξηση του κατώτατου μισθού, τα παιδιά αυτά που είναι μαθητές και εργαζόμενοι, παίρνουν πολύ μεγαλύτερες αποδοχές κατά 27%».
Αναφερόμενη στο ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η κ. Τζούφη σημείωσε ότι «ο αριθμός των παιδιών που εισάγονται με πανελλαδικές εξετάσεις από τα ΕΠΑ.Λ., θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με τις προηγούμενες χρονιές».
Κατόπιν, η Υφυπουργός μίλησε για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, υπενθυμίζοντας ότι «ήδη από το 2017, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζήτησε να υπάρξουν στρατηγικές συμπράξεις ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη την Ε.Ε.». Εξήγησε δε ότι αυτό σημαίνει πως θα δημιουργηθεί «ένα δίκτυο Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων με σπουδαστές που θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν το πτυχίο, συνδυάζοντας σπουδές σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.».
Επίσης, τόνισε ότι ενώ κατά τη διάρκεια των μνημονιακών χρόνων οι δαπάνες για την εκπαίδευση μειώθηκαν κατά 34%, «αυτή η Κυβέρνηση καταβάλλει μια πολύ σημαντική προσπάθεια για την αύξησή τους, από το 2017», έχοντας φτάσει το 2,85% του Α.Ε.Π.. Και όλα αυτά, τη στιγμή που «το μεσοπρόθεσμο των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ προέβλεπε την πτώση τους στο 1,85% του Α.Ε.Π. για το 2018».
Η Υφυπουργός υπογράμμισε σε όλους τους τόνους ότι για την υλοποίηση της ενιαιοποίησης του χώρου της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας «έχουν δοθεί επιπρόσθετοι πόροι στα Πανεπιστήμια και ανθρώπινο δυναμικό». Σημείωσε παράλληλα ότι «όσον αφορά τις τελικές επιλογές, τους τρόπους και τους χρόνους, η διαδικασία υλοποίησης αποτελεί και ευθύνη των Πανεπιστημίων».
Τέλος, η κ. Τζούφη στάθηκε ιδιαίτερα στην πρόβλεψη του παρόντος νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία «για κάθε έναν αποχωρούντα συνάδελφο θα προκηρύσσεται, στο γνωστικό αντικείμενο, άμεσα η θέση του. Αυτό λέμε εμείς, αυτή η κυβέρνηση, τη στιγμή που η Ν.Δ. υποστηρίζει τον κανόνα 1 : 5», είπε και κάλεσε τη Ν.Δ. να τοποθετηθεί για το τι θα κάνει στα Πανεπιστήμια.