Είναι σαφές πως η πανδημία του νέου κορονοϊού ήρθε για να μείνει, έχοντας -μεταξύ άλλων- σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Για την προστασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων είναι πιθανό πως θα υπάρξουν διαρκείς μεταβολές, με εναλλαγή περιόδων καραντίνας και «κανονικής» λειτουργίας. Στο πλαίσιο αυτό, θα χρειαστούν εμπεριστατωμένες επιστημονικά προτάσεις για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες τυπικής και μη-τυπικής εκπαίδευσης.
Άρθρο της Μερόπης Τζούφη, αναπλ. τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ & βουλευτή Ιωαννίνων, στην εφημερίδα “Η Αυγή”
Έγκαιρη αναστολή, αλλά…
Στη χώρα μας, η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας σχολείων και πανεπιστημίων πάρθηκε εγκαίρως, αν και στην αρχή υπήρξε εσφαλμένη διαχείριση των μαθητών και των εκπαιδευτικών που επέστρεψαν από σχολικές εκδρομές στην Ιταλία χωρίς να τεθούν σε καραντίνα. Ήταν θέμα τύχης που τότε δεν υπήρξε αρνητικό επιδημιολογικό αποτύπωμα.
Η αναστολή της εκπαιδευτικής λειτουργίας και διαδικασίας είχε και εξακολουθεί να έχει μια σειρά από αρνητικές επιπτώσεις με εκπαιδευτικές και ψυχοκοινωνικές διαστάσεις. Μεταξύ αυτών, η διακοπή της μάθησης, η έλλειψη ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, η αύξηση του άγχους και της αβεβαιότητας των τελειόφοιτων μαθητών σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, καθώς και των φοιτητών επί πτυχίο, η επιβάρυνση των οικογενειακών εισοδημάτων για αγορά κατάλληλου τεχνολογικού εξοπλισμού για συμμετοχή στην τηλεκπαίδευση, η αναστολή διανομής των σχολικών γευμάτων και η ένταση των ανισοτήτων σε ευπαθείς ομάδων μαθητών και φοιτητών.
Επανέναρξη και υγεία
Το θέμα που επικρατεί σήμερα στη δημόσια συζήτηση είναι η ολοκλήρωση της φετινής σχολικής χρονιάς και το άνοιγμα των σχολείων, με την απόφαση να βαραίνει την κυβέρνηση. Ωστόσο, η εκπαιδευτική κοινότητα και η κοινωνία στο σύνολο της, δικαιούται να ενημερωθεί για τα επιδημιολογικά δεδομένα και τα μεθοδολογικά βήματα που θα ακολουθηθούν ώστε η σταδιακή επανέναρξη να γίνει με γνώμονα της διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Σε κάθε περίπτωση, οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν με αμιγώς επιστημονικά και όχι πολιτικά κριτήρια, τα οποία θα επιλεχθούν από την κυβέρνηση στη λογική «κόστους-οφέλους».
Κομβικής σημασίας είναι και η ομαλή διεξαγωγή των Πανελλήνιων εξετάσεων, ο καθορισμός του χρόνου και η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων για την προστασία της υγείας εκπαιδευτικών και μαθητών. Δεδομένων των συνθηκών, η ακύρωση -τουλάχιστον σε αυτό το χρονικό πλαίσιο- των προαγωγικών εξετάσεων για τους μαθητές και τις μαθήτριες των υπόλοιπων τάξεων είναι μονόδρομος, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων χωρών.
Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Για όλα αυτά τα σοβαρά ζητήματα, ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε την άμεση τηλεδιάσκεψη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με συμμετοχή των επιστημονικά υπευθύνων και στελεχών της Πολιτικής Προστασίας. Δυστυχώς, η πρόταση δεν εισακούστηκε. Αντίθετα, η απάντηση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως ήταν να θέσει σε διαβούλευση ένα βαθιά αντιεκπαιδευτικό και συντηρητικό νομοσχέδιο, προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί το κλίμα ομοψυχίας για έξοδο από την υγειονομική κρίση, με τα σχολεία κλειστά και με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να αγκομαχούν ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης.
Θεωρώ πως πρέπει να επιμείνουμε:
στη διεξαγωγή των Πανελλήνιων εξετάσεων υπό προϋποθέσεις (πχ: σε μεγάλα αμφιθέατρα, πρότερη διενέργεια εργαστηριακών ελέγχων, κ.α.),
στην ενίσχυση και ουσιαστική υποστήριξη του δημόσιου συστήματος εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (διασφάλιση τεχνολογικού εξοπλισμού και ψηφιακή προσβασιμότητα για όλους), συνυπολογίζοντας πως ένα δεύτερο «κύμα» επιδημίας μπορεί να ξεσπάσει με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς,
στην άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου «Κεραμέως», το οποίο κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας, δεν εμπεριέχει ρυθμίσεις άμεσης προτεραιότητας, ενώ έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα,
στην οικονομική και επιμορφωτική υποστήριξη των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων,
στην επιτάχυνση των μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, προσωπικού καθαριότητας, ψυχολόγων, σχολικών νοσηλευτών και κοινωνικών λειτουργών, όπως και την άμεση λειτουργία και στελέχωση των Κέντρων Εκπαίδευσης για την Αειφορία, με έμφαση σε προγράμματα ατομικής και δημόσιας υγείας,
στην ανάδειξη των οξυμένων προβλημάτων της Δια Βίου Μάθησης και την αποφυγή μελλοντικών σκανδάλων όπως με τα προγράμματα ψευδοκατάρτισης του υπουργείου Εργασίας.
Συμπερασματικά για να #ΜείνουμεΌρθιοι στις νέες και πρωτόγνωρες συνθήκες, που ήρθαν για να μείνουν, οφείλουμε να επεξεργαστούμε και να προτείνουμε θέσεις και παρεμβάσεις, τόσο στην εκπαίδευση όσο και συνολικά, προς όφελος της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.