«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα Πανεπιστήμια πρωτοτυπεί σε σχέση με άλλα νομοσχέδια για την τριτοβάθμια εκπαίδευση γιατί δεν επιδιώκει καμία κοινωνική και πολιτική συναίνεση. Αντίθετα προσπαθεί να επιβάλλει ριζικές αλλαγές μέσω θεσμικής επιβολής, εισοδηματικών καταναγκασμών και φυσικής βίας», τόνισε η στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

Υποβάθμιση και κατακερματισμός των σπουδών

Η αναπλ. τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υποστήριξε πως το σχέδιο νόμου κατακερματίζει τις σπουδές, προβλέποντας 6 διαφορετικούς τύπους πτυχίων. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «μόνο ένας φωστήρας που αγνοεί τους στοιχειώδεις κανόνες οργάνωσης σπουδών και λειτουργίας των πανεπιστημίων μπορεί να προτείνει κάτι τέτοιο και να θεωρεί ότι μπορεί να εφαρμοστεί». Παράλληλα, έκανε λόγο για υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών, κυρίως των προπτυχιακών, η διδασκαλία των οποίων θα μετατραπεί σε πάρεργο και θα ανατεθεί σε συμβασιούχους και νέους επιστήμονες με ελαστικές σχέσεις εργασίας.

Στο ίδιο πλαίσιο, επισήμανε ότι η πληθώρα προγραμμάτων θα δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, ενώ διερωτήθηκε για το πως θα καταφέρουν τα ΑΕΙ να παρέχουν όλα αυτά τα προγράμματα σπουδών ενώ παραμένουν υποστελεχωμένα.

Αντιδημοκρατικό μοντέλο διοίκησης

Αναφορικά με το μοντέλο διοίκησης, η Μερόπη Τζούφη σχολίασε τη θέση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως πως «ο πρύτανης δεν έχει κανένα λόγο να απολογείται στην εκλογική του βάση»! Όπως σημείωσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η θέση αυτή είναι βαθιά αντιδημοκρατική και επικίνδυνη, αντανακλά το τρόπο που πολιτεύεται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και αποτυπώνει πως αντιλαμβάνεται τους θεσμούς, τις κοινωνικές διεργασίες και την έκφραση «της βάσης».

Στο σημείο αυτό υπογράμμισε πως το υπάρχον μοντέλο διοίκησης, το οποίο καθιερώθηκε τη δεκαετία του 1980 (ν. 1268/1982), κατέστησε τα πανεπιστήμια έναν από τους πιο αξιόπιστους και δημοκρατικούς θεσμούς της ελληνικής πραγματικότητας, με ουσιαστικούς μηχανισμούς ελέγχου και λογοδοσίας. Παράλληλα, επέτρεψε στα δημόσια ΑΕΙ να παράξουν θεαματικά αποτελέσματα στο διεθνές επιστημονικό γίγνεσθαι.

Μονιμότητα επίκουρων καθηγητών

Σχετικά με τη διάταξη που αίρει τη μονιμότητα των επίκουρων καθηγητών, υπογράμμισε πως «η μονιμότητα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τρόπους κατοχύρωσης της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αποτρέπει την αυθαιρεσία των καθηγητών πρώτης βαθμίδας και εξασφαλίζει ένα πιο συνεργατικό εργασιακό περιβάλλον χωρίς εξαρτήσεις». Όπως σημείωσε, κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας επιδιώκουν ακριβώς το αντίθετο: την ένταση και την εργασιακή ανασφάλεια, την εντατικοποίηση με όρους επιχειρηματικής δραστηριότητας και τον ανταγωνισμό.

Κάθετη αντίθεση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο νομοσχέδιο

Κλείνοντας, η Μερόπη Τζούφη υπογράμμισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εναντιώνεται πλήρως στο νομοσχέδιο, όπως και στην εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Διεκδικεί την ενίσχυση του πανεπιστημίου με πόρους και προσωπικό, στοχεύοντας στην ανάπτυξη της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προς όφελος της κοινωνίας και της νέας γενιάς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025