Μαθητές χωρίς διάβασμα προωθεί από την περασμένη Παρασκευή με επιστολή του ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου – Φόβοι ότι το μέτρο μπορεί να επεκταθεί από ένα, σε ακόμα περισσότερα Σαββατοκύριακα
Το είχαμε μάθει ως «ρόδα, τσάντα και κοπάνα». Ρόδα στα δημοτικά σχολεία της χώρας είναι δύσκολο να υπάρξει λόγω των μικρών για οδήγηση ηλικιών, όμως με την καινούργια δράση της υποχρεωτικής παραμονής της σχολικής τσάντας στα σχολεία, η κοπάνα από τα μαθήματα λαμβάνει πλέον θεσμικό χαρακτήρα.
Κι αυτό με υπογραφή του υπουργού Παιδείας Κωνσταντίνου Γαβρόγλου. Συγκεκριμένα, χιλιάδες γονείς έλαβαν επιστολές την περασμένη εβδομάδα με την οποία ο υπουργός προσωπικά επικοινωνούσε τη δράση να αφήνουν οι μαθητές την τσάντα στο σχολείο μία Παρασκευή το μήνα.
Στόχος του προγράμματος «Τσάντα στο σχολείο» όπως αναφέρει η επιστολή που παρουσιάζουμε είναι οι μαθητές να αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους και να μην επιβαρύνονται από επιπλέον μαθήματα στο σπίτι. Όπως τονίζει η επιστολή που έλαβαν οι γονείς ανά την επικράτεια «η παραμονή της τσάντας στο σχολείο δεν αποτελεί μια συμβολική παρέμβαση αλλά επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να μην ασχολούνται με την προετοιμασία μαθημάτων κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου». Και η επιστολή προσθέτει: «η δράση υλοποιείται με σκοπό να στηρίξει ουσιαστικά την επικοινωνία γονέων – παιδιών και να συμβάλλει σε μια γενικότερη επανεκτίμηση της σημασίας και του ρόλου των εργασιών στο σπίτι, σε σχέση με τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών και μαθητριών…
Σε καμία περίπτωση πάντως η υλοποίηση της δράσης δεν πρέπει να οδηγήσει σε μετάθεση των κατ’ οίκων εργασιών που συνήθως ανατίθενται το Σαββατοκύριακο στις άλλες ημέρες της εβδομάδας». Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε πως η δράση θα εξελιχθεί έως το τέλος της σχολικής χρονιάς (Ιούνιος) ενώ οι διευθυντές καλούνται να παρακολουθούν στενά την εφαρμογή της μαζί με τους Σύλλογους διδασκόντων. Ενδιαφέρον έχει επίσης ένα σημείο της επιστολής Γαβρόγλου στο οποίο τονίζεται πως «ο Σύλλογος Διδασκόντων δύναται να αποφασίσει την εφαρμογή της δράσης και σε περισσότερα του ενός Σαββατοκύριακα το μήνα».
Διαφωνίες
Ήδη ομάδες γονέων που αντιλήφθηκαν το όλο θέμα μετά τη σχετική επιστολή – αν και είχε υπάρξει σχετική δημοσιότητα προ μηνών όμως πέρασε στα ψιλά – φέρονται να έχουν διαμαρτυρηθεί καθώς εκτιμούν ότι δημιουργείται μια κουλτούρα «ήσσoνος προσπάθειας» κι «αναστάτωσης του διαβάσματος των παιδιών». Όπως δηλώνει στο protothema.gr ο γνωστός νομικός και γονέας Δημήτρης Γιάννος που αναδεικνύει το ζήτημα «τα παιδιά μας χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα σε μια νέα πρακτική που στόχο έχει να δημιουργήσει χαλαρές συνθήκες μάθησης που δεν προετοιμάζουν επαρκώς τα παιδιά ως αυριανούς πολίτες μιας κοινωνίας με υψηλές και παγκοσμιοποιημένες πλέον απαιτήσεις». Επίσης ερωτηματικά εγείρονται από το γεγονός πως κάθε σχολείο θα αποφασίζει μόνο του εάν η μια εβδομάδα το μήνα θα γίνει δύο ή τρεις. «Κάπως έτσι θα δημιουργηθούν πολλών ταχυτήτων μαθητές ανάλογα με το τι θα αποφασίζουν οι Σύλλογοι Διδασκόντων. Έτσι όμως πολλά παιδιά θα αδικηθούν μαθησιακά έναντι άλλων αν αφήνουν συχνά τις τσάντες τους εντός των σχολικών εγκαταστάσεων και δεν κάνουν επαναλήψεις ή διάβασμα στο Σαββατοκύριακο» αναφέρεται.
Πως ξεκίνησε η ιδέα
Πρέπει να υπογραμμίσουμε πως το πιλοτικό εγχείρημα ξεκίνησε με αφορμή το κείμενο μίας μητέρας σε ιστοσελίδα, η οποία διαμαρτυρόταν για τον τεράστιο φόρτο εργασιών που έχουν τα παιδιά στο σπίτι, με την απάντηση να έρχεται από το 10ο Δημοτικό σχολείο στο Ίλιον, όπου ανακοίνωσε την έναρξη της πρωτοβουλίας των «Happy Fridays», με την ελπίδα να ακολουθήσουν το παράδειγμα και άλλα σχολεία. Οι σχετικές επιστολές όπως για παράδειγμα του αυτής του Δημοτικού Σχολείου Λεωνιδίου αναφέρονται σε «ευκαιρία να σχεδιάσουν γονείς και μαθητές βόλτες, κουβέντα και περιπάτους…».
Δεν πρέπει πάντως να ξεχνάμε πως ήδη οι μαθητές και μαθήτριες στη χώρα μας χάνουν ουκ ολίγες διδακτικές ώρες με αποτέλεσμα πολλές φορές να μένουν πίσω στην διδακτέα ύλη και στα μαθήματα τους. Για παράδειγμα οι δάσκαλοι πάντοτε πραγματοποιούν Γενικές Συνελεύσεις εν ώρα μαθημάτων, οι αργίες περισσεύουν και ξαφνικά το υπουργείο ανακάλυψε την αναγκαιότητα των μαθητών να μην κάνουν τίποτα ένα ή και περισσότερα Σαββατοκύριακα το μήνα και να απέχουν επισήμως των μαθημάτων.
Στον αντίποδα των παραπάνω, υπάρχουν οι εκκλήσεις πολλών γονέων για χαλάρωση των όρων διαδασκαλίας καθώς τα παιδιά από πολύ νωρίς επιβαρύνονται με μεγάλο όγκο υποχρεώσεων. Σε αντίθεση με αυτό, το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε απάντηση που είχε στείλει στον υπουργό Παιδείας τα Χριστούγεννα με αφορμή τη δράση «η τσάντα στο σχολείο», υποστήριζε πως «ο χώρος της εκπαίδευσης έχει ανάγκη από καλά μελετημένες, σχεδιασμένες και συνολικές αλλαγές και όχι από πρόχειρες, μεμονωμένες, αποσπασματικές και εμβαλωματικές παρεμβάσεις» συμπληρώνοντας: «Η παραμονή της τσάντας των μαθητών στο σχολείο για ένα ή περισσότερα Σαββατοκύριακα τον μήνα χωρίς να συνοδεύεται από τις απαραίτητες αλλαγές στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) και το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (ΕΩΠΔ), αλλά και την αναγκαία αναδιάρθρωση και εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης των μαθημάτων, δεν έχει να προσφέρει απολύτως τίποτα στην εκπαιδευτική διαδικασία».