Επιμέλεια kostaskatsoulas
Κατά τη φετινή μου χρονιά, 2015-16, στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων κατέγραψα σε ψηφιακή μορφή (ppt) 51 μαθήματα για τις τάξεις Ε’ και ΣΤ’, τα οποία σχεδίασα με βάση το πρόγραμμα σπουδών για τα ΕΑΕΠ.
Τα αρχεία ppt δεν αποτελούν σχέδια μαθήματος διότι δεν είναι εμπλουτισμένα με όλα τα απαραίτητα μεταδεδομένα, αλλά έχουν τη μορφή μαθημάτων για παρουσίαση στους μαθητές.
Σε κάθε μάθημα οι μαθητές άνοιγαν από το φάκελο “Μαθήματα” του υπολογιστή τους το αντίστοιχο αρχείο ppt (σύνοψη μαθήματος, έννοιες, δραστηριότητες) καθώς και τα απαιτούμενα συνοδευτικά αρχεία για τις δραστηριότητες.
Δυστυχώς με την υποβάθμιση του μαθήματος σε μονόωρο από τη σχολική χρονιά 2016-17, αρκεί πλέον μια επιλογή 30 μαθημάτων (όσες περίπου οι διδακτικές εβδομάδες), οπότε η παρούσα σειρά των 51 μαθημάτων είναι υπεραρκετή, φυσικά με τις όποιες αλλαγές και βελτιώσεις από την επόμενη χρονιά.
Παρακάτω παραθέτω τα μαθήματα (ppt), με δυνατότητα download μέσω Slideshare, και στο link συνοδευτικά αρχεία όλα τα αρχεία που κατονομάζονται στις δραστηριότητες.
Ωριαίο μάθημα
|
Περιγραφή
|
Θεματική Ενότητα
|
|
1
|
Καθορισμός θέσεων, συμβόλαιο μάθησης, κανόνες συμπεριφοράς
|
Προκαταρκτικά μαθήματα
|
|
2
|
Κανόνες συμπεριφοράς, πληκτρολόγηση κειμένου
|
||
3
|
Παρουσίαση Προγράμματος Σπουδών
|
||
4
|
|||
5
|
|||
6
|
Μορφοποίηση κειμένου, πίνακας, περιγράμματα, σκίαση κελιών, περιθώρια, εικόνες
|
Δημιουργώ με τον κειμενογράφο
|
|
7
|
|||
8
|
|||
9
|
Πίνακας, στυλ πίνακα
|
||
10
|
Σχήματα, εικόνες clip art
|
||
11
|
|||
12
|
|||
13
|
Byte, πολυμέσα, μορφές πληροφορίας, υλικό και λογισμικό για τη δημιουργία πολυμεσικού περιεχομένου, ελεύθερο λογισμικό
|
Δημιουργώ με πολυμέσα και παρουσιάσεις
|
|
14
|
|||
15
|
Επεξεργασία εικόνας: αλλαγή μεγέθους και περικοπή με τη Ζωγραφική των Windows, θόλωμα εικόνας με το GIMP
|
||
16
|
|||
17
|
Παρουσιάσεις: μορφοποίηση κειμένου, εικόνες, σχήματα, μεταβάσεις, προσαρμοσμένη κίνηση
|
||
18
|
Ήχος και βίντεο σε παρουσίαση
|
||
19
|
Δημιουργία ταινίας με το Movie Maker, με σύνθεση εικόνων, μεταβάσεων, λεζάντων, εφέ
|
||
20
|
Εισαγωγή ήχου και βίντεο σε έργο Movie Maker
|
||
21
|
Δημιουργία εφαρμογής κινουμένου σχεδίου
|
||
22
|
Πρόγραμμα, προγραμματισμός Η/Υ, περιβάλλον Scratch
|
Προγραμματίζω τον Η/Υ
|
|
23
|
Βασικές εντολές του Scratch (κίνηση, κατεύθυνση)
|
||
24
|
Συντεταγμένες (άξονας x-y) στο σκηνικό του Scratch, εντολές αρχικοποίησης
|
||
25
|
«Γεγονότα» στο Scratch με χρήση πλήκτρων ή ποντικιού
|
||
26
|
Προγραμματιστική συμπεριφορά αντικειμένων στο Scratch
|
||
27
|
Αλγόριθμος, υλοποίηση αλγορίθμου στο Scratch
|
||
28
|
Περιγραφή αλγορίθμου σε φυσική γλώσσα, ανάπτυξη εφαρμογής στο Scratch
|
||
29
|
Ανάλυση προβλήματος σε υποπροβλήματα, διόρθωση σφαλμάτων
|
||
30
|
Δημιουργία σύνθετου προγράμματος στο Scratch με σύνθεση επιμέρους απλούστερων
|
||
31
|
Δημιουργία υπολ. φύλλου στο Excel, μορφοποίηση περιεχομένου
|
Λύνω προβλήματα με υπολογιστικά φύλλα
|
|
32
|
Αναφορά κελιού, μαθηματικοί τύποι, συναρτήσεις
|
||
33
|
Γραφήματα
|
||
34
|
Πνευματικά δικαιώματα στο διαδίκτυο, άδειες χρήσης περιεχομένου και λογισμικού (Creative Commons, GNU GPL)
|
Επικοινωνώ και συνεργάζομαι μέσω του διαδικτύου
|
|
35
|
|||
36
|
Προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο: cookies, phishing, κοινωνική δικτύωση κ.α. (παρουσίαση υλικού από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα www.dpa.gr)
|
||
37
|
|||
38
|
Διαδικτυακός εθισμός, ηλεκτρονικός εκφοβισμός, ιστότοποι για το ασφαλές διαδίκτυο
|
||
39
|
Κακόβουλο λογισμικό, λογισμικό αντιϊκής προστασίας
|
||
40
|
Δημιουργία και διαχείριση λογαριασμού σε περιβάλλον e-class (Edmodo)
|
||
41
|
|||
42
|
Ερωτηματολόγιο έρευνας χρήσης Η/Υ και διαδικτύου
|
||
43
|
Ψηφιακή αφήγηση (ορισμός, τύποι ψηφιακών ιστοριών, πώς επινοώ μια ιστορία)
|
Υλοποιώ σχέδια έρευνας με ΤΠΕ
|
|
44
|
Ανάθεση εργασίας με τη μορφή ψηφιακής αφήγησης, βήματα και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, περιγραφή της ιδέας, διερεύνηση του θέματος
|
||
45
|
Ψηφιακή αφήγηση: Συγγραφή της ιστορίας
|
||
46
|
|||
47
|
Ψηφιακή αφήγηση: Σχεδιασμός του storyboard
|
||
48
|
|||
49
|
Ψηφιακή αφήγηση: Δημιουργία ή συλλογή υλικού (εικόνες, μουσική), αξιοποίηση των Pixabay και Youtube audiolibrary (πνευματικά δικαιώματα)
|
||
50
|
|||
51
|
Ψηφιακή αφήγηση: Σύνθεση στο λογισμικό (πχ Movie Maker, Prezi, Powerpoint)
|