Εκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση στην Ευρώπη των 28 επισημαίνει το πρόβλημα της γήρανσης των εκπαιδευτικών, το οποίο προκαλείται εύλογα από την αύξηση των συνταξιοδοτήσεων σε συνδυασμό με τη δραματική μείωση των προσλήψεων. Και η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των χωρών που έχουν ξεπεράσει τον κόκκινο συναγερμό, καθώς έχει πληγεί από την πεντάχρονη δημοσιονομική λιτότητα.
Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, την πενταετία 2010-2014 από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουν αποχωρήσει περισσότεροι από 10.000 δάσκαλοι και νηπιαγωγοί, ενώ τα στοιχεία της ΟΛΜΕ δείχνουν ότι στη δευτεροβάθμια ο αντίστοιχος αριθμός είναι περίπου 15.000 καθηγητές, με τις περισσότερες συνταξιοδοτήσεις να αφορούν εκπαιδευτικούς βασικών ειδικοτήτων όπως φιλόλογοι, μαθηματικοί και φυσικοί. Την ίδια στιγμή, για φέτος αναμένονται άλλες 5.000 συνταξιοδοτήσεις. Στον αντίποδα, την ίδια πενταετία στην Ελλάδα έχουν γίνει ελάχιστοι διορισμοί και το ίδιο αναμένεται και φέτος. Για το 2015, το υπουργείο Παιδείας έχει προβεί σε συνολικά 4.000 προσλήψεις σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, αλλά επειδή εξ αυτών οι 1.500 θέσεις θα δοθούν στους διαθέσιμους καθηγητές τεχνικής εκπαίδευσης και σε διοικητικούς υπαλλήλους των πανεπιστημίων οι οποίοι θα επιστρέψουν στις θέσεις τους, απομένουν περί τις 2.500 νέες θέσεις και για τις τρεις βαθμίδες.
Ως προς τον δείκτη γήρανσης του εκπαιδευτικού προσωπικού, η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια μοίρα με τη Βουλγαρία, την Εσθονία, τη Λεττονία, στα εκπαιδευτικά συστήματα των οποίων το ποσοστό των τριαντάρηδων εκπαιδευτικών επί του συνόλου είναι μικρότερο του 25%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος -για την ακρίβεια μετράει το ποσοστό των εκπαιδευτικών κάτω των 40 ετών- είναι 33,6%.
Ετσι, η ελληνική εκπαίδευση γερνάει και λυγίζει υπό το βάρος των προβλημάτων, στα οποία περιλαμβάνονται και οι χρόνιες στρεβλώσεις στη διαχείριση του προσωπικού. Και οι εκπαιδευτικοί αφήνονται απροστάτευτοι να αντιμετωπίσουν τα όλο και μεγαλύτερα προβλήματα, θύματα του λαϊκισμού της ΟΛΜΕ και της αβελτηρίας και των μικροπολιτικών των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας.
Η επόμενη σχολική χρονιά θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς τα κενά -οργανικά και λειτουργικά- στα σχολεία αναμένεται να ξεπεράσουν τις 25.000, ενώ ο μηχανισμός του υπουργείου Παιδείας κινείται έως τώρα με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς.
Συγκεκριμένα, στην παιδεία επικρατεί το απόλυτο αλαλούμ, με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να προχωράει με «βάρκα την ελπίδα». Από την άλλη, η προεκλογική περίοδος, για την οποία σταδιακά έχει αρχίσει να προετοιμάζεται το πολιτικό σύστημα της χώρας (και όχι μόνο), οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η διελκυστίνδα των κενών θα είναι ψηλά στην πολιτική αντιπαράθεση. Στην κυβέρνηση αρμόδιος για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και, κατ’ επέκταση, για την ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι ο Τάσος Κουράκης.
Λακασάς Απόστολος