Το πρώτο και μοναδικό σχολείο σε όλο τον νομό Λάρισας, όπου οι μαθητές του σε όλες τις τάξεις του, διδάσκονται τα μαθήματά τους ψηφιακά, με τρισδιάστατα βιβλία, είναι το 1ο Δημοτικό Λάρισας, το οποίο καθίσταται σήμερα, πρωτοπόρο της εποχής του …μέλλοντος των ψηφιακών σχολείων.
Εντεκα τάξεις του έχουν εξοπλιστεί στο διάστημα των τελευταίων τριών χρόνων με διαδραστικούς πίνακες και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ το πιο εντυπωσιακό είναι ότι αυτοί αποκτήθηκαν σταδιακά, με οικονομική διαχείριση των χρημάτων που δίνει ο Δήμος Λαρισαίων σε κάθε σχολείο, χωρίς επιπλέον δημοτικές χορηγίες, ούτε και δωρεές ιδιωτών!
Η προμήθειά τους αποτελούσε στόχο της διεύθυνσης του σχολείου και των εκπαιδευτικών του, οι οποίοι με αστείρευτη όρεξη στηρίζουν αυτό το εγχείρημα, προσφέροντας στους μαθητές τους ένα έργο που θα ζήλευε κάθε άλλη σχολική μονάδα και καταφέρνοντας μέσα από αυτό όχι μόνο να τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον μέσα στην τάξη, αλλά να τους βοηθούν στην καλύτερη εξέλιξή τους και στην καλύτερη αφομοίωση της γνώσης.
Η παρακολούθηση του μαθήματος στην τάξη γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και πιο ελκυστική για τους μαθητές, ενώ παρατηρείται να μειώνεται, ως και να μηδενίζεται, το ποσοστό αυτών που «χαζεύουν»!
Κατάκτηση είναι το γεγονός ότι αρκετοί μαθητές που ανήκουν στην κατηγορία των οπτικών τύπων, ή λόγω των μαθησιακών τους δυσκολιών, ενδείκνυνται τέτοιοι τρόποι μετάδοσης της γνώσης, παρουσιάζουν άνοδο της επίδοσής τους, καθώς αυτό το μέσο διδασκαλίας με την εικόνα, τους βοηθά να κατανοήσουν καλύτερα τη διδακτέα ύλη.
Με τους διαδραστικούς πίνακες άλλαξε και το κλασικό μοντέλο ταξινόμησης των θρανίων και δημιουργήθηκαν τάξεις σε νέα βάση, ανάλογα με τις ανάγκες παρακολούθησης των τρισδιάστατων μαθημάτων.
Αξιέπαινη, χαρακτηρίζει την προσπάθεια του 1ου Δημοτικού Σχολείου, ο σχολικός σύμβουλος της 1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Λάρισας, κ. Δημ. Καραδήμος και μιλώντας μας γι’ αυτή, τόνισε: «Ο διαδραστικός πίνακας είναι ένα μέσο της μαθησιακής διαδικασίας, που αναβαθμίζει τον ρόλο του δασκάλου και του παρέχει τη δυνατότητα ν΄ αναπτύξει τη διαθεματική-διεπιστημονική προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων.
Ως αλληλεπιδραστικό μέσο βοηθά στη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Δίνει στους μαθητές ένα πολυτροπικό κείμενο και βοηθά στην ανάπτυξη του οπτικού και κριτικού γραμματισμού».
Ο διευθυντής του σχολείου κ. Γιάννης Στρατής, που ξεκίνησε αυτό το έργο, συνεχίζει βάζοντας στόχο να εξοπλίσει με διαδραστικούς πίνακες και τις τάξεις της Α’ Δημοτικού, οι μόνες που δεν έχουν.
Ο κ. Στρατής εκτιμώντας τα πρόωρα αποτελέσματα της διδασκαλίας με τους διαδραστικούς πίνακες, μας είπε: « Από την πλευρά των δασκάλων υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός στη χρήση τους και προετοιμάζονται καθημερινά στο σπίτι τους για τη διδακτέα ύλη που θα παρουσιάσουν την επόμενη μέρα στα παιδιά.
Σε αυτούς οφείλεται η επιτυχία του εγχειρήματος που προσπαθούν να κάνουν το μάθημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, παρέχοντας έτσι υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό έργο.
Όσον αφορά στους μαθητές, είναι επίσης ενθουσιασμένοι. Μέσω του διαδραστικού πίνακα, το μάθημα γίνεται με παιγνιώδη τρόπο, που δεν μπορεί να γίνει με το βιβλίο. Αυτοί που είναι οπτικοί τύποι, έχουν πλέον την ευκαιρία της πιο εύκολης πρόσβασης στην αφομοίωση της γνώσης, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό στην εξέλιξή τους.
Διαπιστώνεις τη διαφορά σε όλους τους μαθητές, με την ανταπόκριση που δείχνουν και τη δραστηριοποίησή τους».
Να σημειωθεί ότι οι διαδραστικοί πίνακες είναι συνδεδεμένοι με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές των δασκάλων, που τους χειρίζονται κάνοντας εικόνα τη διδακτέα ύλη του βιβλίου, αλλά και την εγκεκριμένη ύλη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που προσφέρεται σε τέτοιες περιπτώσεις και προτείνεται να συνοδεύσει το εκπαιδευτικό τους έργο.
Eφ. Ελευθερία (Λένα Κισσάβου)