Σήμερα οι προγραμματικές δηλώσεις στο υπουργείο Παιδείας – Πρώτα οι ενδοσχολικές φέτος και οι Πανελλαδικές την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Με αυξημένο προϋπολογισμό και ένα Τριετές Σχέδιο για την Παιδεία, με βελτιωτικές αλλαγές στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων, με ένα νομοσχέδιο έτοιμο για τη Βουλή και τα μέτωπα με την Εκκλησία σε ύφεση, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου ανακοινώνει -και επίσημα- σήμερα το μεσημέρι τους μεταρρυθμιστικούς στόχους της νέας πολιτικής ηγεσίας.
Το πρώτο στίγμα έδωσε στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή και κινείται στις κατευθύνσεις του Τριετούς Σχεδίου που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς. Το σχέδιο αυτό είχε αποκαλύψει η “Αυγή” της Κυριακής πριν από έναν μήνα, μαζί με τις προθέσεις της νέας ηγεσίας στο υπουργείο Παιδείας να το εξειδικεύσει χρονικά. Τα πρώτα χρονοδιαγράμματα αναμένεται να τεθούν σήμερα, στις προγραμματικές δηλώσεις του Κ. Γαβρόγλου.
Οι αλλαγές
Ξεκινώντας από την προσχολική αγωγή, αναμένεται να αναφερθεί στην πρόθεση γενίκευσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα προνήπια, στην κατεύθυνση του δίχρονου υποχρεωτικού Νηπιαγωγείου, καθώς και τον εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων τους και των παιδαγωγικών μεθόδων.
Για τα Δημοτικά σχολεία, θα ανακοινώσει την επέκταση του ενιαίου τύπου ολοήμερου σχολείου στα ολιγοθέσια σχολεία. Τόσο στα Δημοτικά όσο και στα Γυμνάσια αναμένεται να προαναγγείλει επέκταση του πιλοτικού προγράμματος περιγραφικής αξιολόγησης σε όλα τα σχολεία το 2018 και το 2019.
Ο υπουργός θα εστιάσει και στα νέα Προγράμματα Σπουδών που θα εφαρμοστούν -κατά το περισσότερο δυνατόν- από τη νέα σχολική χρονιά (το ΙΕΠ ήδη εργάζεται επί των αναθεωρήσεων, ενώ φέτος εφαρμόζονται σε Θρησκευτικά και Ξένες Γλώσσες). Μάλιστα, αναμένεται να προαναγγείλει τη δημιουργία Κεντρικής Υποστηρικτικής Δομής της Εκπαιδευτικής Κοινότητας που θα αναλάβει τα επιμορφωτικά προγράμματα.
Εντός των προτεραιοτήτων του βρίσκονται επίσης η αξιολόγηση και η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Όπως ξεκαθάρισε ο Κ. Γαβρόγλου και από το βήμα της Βουλής, “Οι διαδικασίες δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις”. Σχετικά, έχει ήδη καλέσει τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες σε διάλογο, ο οποίος θα ξεκινήσει τη νέα χρονιά.
Εθνικό Απολυτήριο
Όσον αφορά τα Λύκεια, ο Κ. Γαβρόγλου αναμένεται να υπογραμμίσει την ανάγκη για αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, το οποίο θα απονέμει κατ’ αρχάς “ένα αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο που θα αποτελέσει και τη βάση για το νέο σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο”, όπως ήδη ανακοίνωσε.
Πανελλαδικές μετά τις 5 Ιουνίου
Από φέτος, οι Πανελλαδικές εξετάσεις αποσυνδέονται από τις απολυτήριες των Λυκείων και θα γίνουν αμέσως μετά. Έτσι, κατά τον σχεδιασμό που αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο υπουργός, στόχος είναι μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους στα Γυμνάσια (31/5) να έχει ολοκληρωθεί τόσο το διδακτικό έτος στα Λύκεια, όσο και οι ενδοσχολικές τους εξετάσεις. Θα ακολουθήσει μία εβδομάδα με 10 ημέρες κατά τις οποίες θα ολοκληρωθούν οι απολυτήριες εξετάσεις στα Γυμνάσια και οι απόφοιτοι Λυκείων θα προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές. Αμέσως μετά -αφού αποδεσμευτούν οι καθηγητές του Γυμνασίου- θα διενεργηθούν από το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου οι πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς καμία αλλαγή από το νέο σύστημα που εφαρμόστηκε πέρυσι.
Πανελλήνιες 2017: Αυτές είναι οι ημερομηνίες των Πανελλαδικών εξετάσεων 2017
Χωρίς επαναληπτικές Πανελλαδικές
Η καθυστέρηση στον χρόνο διεξαγωγής τους δεν θα έχει πάντως επιπτώσεις στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, αφού κατά τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς, φέτος δεν θα υπάρξουν επαναληπτικές εξετάσεις στις Πανελλαδικές, ούτε στα ΓΕΛ, ούτε στα ΕΠΑΛ (στα οποία είχαν κατ’ εξαίρεση γίνει πέρυσι). Κι αυτό γιατί το αποτέλεσμα των Πανελλαδικών δεν σχετίζεται με το απολυτήριο Λυκείου.
Σημειωτέον, μέχρι τον Μάρτιο, κατά τις εξαγγελίες του Κ. Γαβρόγλου, στόχος είναι η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να έχει καταλήξει σε αποφάσεις για το νέο σύστημα εισαγωγής, τις οποίες θα γνωρίζουν οι μαθητές της Α’ Λυκείου του έτους 2017-2018. Σχετικά εργάζεται και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ενιαίος χώρος
Ο υπουργός Παιδείας θα ανακοινώσει επίσης τις προθέσεις του για τον Ενιαίο Χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, χωρίς ωστόσο λεπτομέρειες, αφού βρίσκεται σε συνεννοήσεις με πρυτάνεις και προέδρους των ΑΕΙ. Σε συνεννοήσεις βρίσκεται και για το θέμα των μεταπτυχιακών, οι αλλαγές επί των οποίων θα ανακοινωθούν στις 14/1 στην πρυτανική σύνοδο. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε από τη Βουλή, “Στόχος είναι η ενίσχυση της αυτονομίας των πανεπιστημίων”.
Ηλεκτρονικά το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας
Έτοιμο να κατατεθεί είναι το ν/σ για τη δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος για τις εξετάσεις του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας. Κατά την έκδοση του ν/σ που είχε ανέβει σε δημόσια διαβούλευση επί υπουργίας Ν. Φίλη, οι ηλεκτρονικές εξετάσεις δύνανται να γίνουν οποτεδήποτε, στα προφορικά ωστόσο θα ακολουθείται η ίδια διαδικασία με τους υποψηφίους των έντυπων εξετάσεων.
Χθες ανακοινώθηκε στο μεταξύ η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων μετάθεσης. Από σήμερα οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τροποποιούν τον φάκελό τους μέσω του Online Συστήματος Διαχείρισης Μητρώου Εκπαιδευτικών και Υποβολής Αιτήσεων Μεταθέσεων (teachers.minedu.gov.gr).
Αυξημένος προϋπολογισμός
Ο προϋπολογισμός για την Παιδεία έχει αυξηθεί φέτος και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η μείωση που παρατηρείται στις δαπάνες των Πανελλαδικών αφορά το γεγονός ότι φέτος θα εφαρμοστεί μόνο ένα σύστημα εξέτασης, το νέο, και κατά πάσα πιθανότητα χωρίς να ακολουθήσουν επαναληπτικές εξετάσεις.
Μείωση παρατηρείται ακόμη στα κονδύλια για τις προσλήψεις αναπληρωτών. Σε ερώτηση της “Α”, πηγές σχετικές με το θέμα εξηγούσαν ότι θα γίνουν μέσω ΕΣΠΑ -ως επί το πλείστον- και την επόμενη χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά για το τρέχον σχολικό έτος χρειάστηκαν πάνω από 300 εκατ. ευρώ για τους αναπληρωτές. Στο μεταξύ, εκκρεμεί το ζήτημα των μόνιμων διορισμών που έχουν προαναγγελθεί και από τη νέα πολιτική ηγεσία.
Για τη φοιτητική μέριμνα παραμένει σταθερός ο προϋπολογισμός, ενώ κανονικά θα δοθεί και το στεγαστικό επίδομα. Κατά πολύ έχουν αυξηθεί, σημειωτέον, οι δαπάνες των Γ.Γ. Δια Βίου Μάθησης, αλλά και Έρευνας – Τεχνολογίας, καθώς και αυτές για τις βιβλιοθήκες.