Του Απόστολου Λακασά

Τα σχολεία θα ανοίξουν με μεγάλες ελλείψεις τον προσεχή Σεπτέμβριο; Σίγουρα η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ μας έχουν συνηθίσει να παίζουν κάθε χρόνο το ίδιο, βαρετό πια, έργο με διακύβευμα τις κενές θέσεις νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών. Μήπως, όμως, αυτή τη φορά η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να βάλει στην άκρη τα επιχειρήματα του τύπου «αυτά είναι επικοινωνιακά τερτίπια των συνδικαλιστών» και να αντιμετωπίσει με έγκαιρο προγραμματισμό και στρατηγική τον σχεδιασμό της επόμενης σχολικής χρονιάς;

Ηδη εδώ και καιρό, έμπειροι υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν χτυπήσει το καμπανάκι στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Συγκεκριμένα, ακόμη και τώρα που πλέον το σχολικό έτος εκπνέει, υπάρχουν ελλείψεις εκπαιδευτικών σε διάφορα σχολεία της χώρας. Ενδεικτικά, η γενική συνέλευση του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αχαρνών έχει αποφασίσει το σχολείο να μείνει κλειστό, ζητώντας να έρθει νέος δάσκαλος στη θέση της δασκάλας, η οποία έφυγε στις 27 Μαρτίου με απόσπαση στη Γερμανία, να επαναλειτουργήσει το τμήμα ένταξης και να έρθει καθηγητής Γαλλικών.

Από την άλλη, φέτος το υπουργείο Παιδείας είχε στη διάθεσή του 8.000 πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών και στις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ για το σχολικό έτος 2013-2014 οι πιστώσεις περιορίζονται στις 2.000. Εάν προσθέσουμε τους εκπαιδευτικούς που θα συνταξιοδοτηθούν στο τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς (περί τις 6.000 πέρυσι), θα φθάσουμε σε μείωση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού προσωπικού το 2013-2014 κατά 12.000 θέσεις σε σύγκριση με το τρέχον σχολικό έτος.

Υπάρχει προγραμματισμός από το υπουργείο Παιδείας; Πώς θα γίνει η ανακατανομή των θέσεων και οι όποιες συγχωνεύσεις σχολείων όταν ακόμη δεν έχουν προχωρήσει οι φετινές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών; Ολοι παραδέχονται ότι το ισχύον σύστημα της τεχνολογικής εκπαίδευσης είναι ξεχειλωμένο και πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός του, που σαφώς θα συνδεθεί με καλύτερη κατανομή των εκπαιδευτικών γενικών μαθημάτων και ειδικοτήτων; Πότε θα ανακοινωθούν τα σχέδια του υπουργείου για την αύξηση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών; Ας μην ξεχνάμε ότι πίσω από τους αριθμούς και τους μειωμένους πόρους βάσει των οποίων πρέπει να πορευθεί η Ελλάδα, υπάρχουν άνθρωποι…

Βεβαίως, η ηγεσία του υπουργείου –ο υφυπουργός Θεόδωρος Παπαθεοδώρου είναι αρμόδιος μόνο για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση– είχε ώς τώρα την έγνοια του σχεδίου «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο προκάλεσε πολλές μικροπολιτικές έριδες και εσωκομματικές τριβές. Μετά τη δημοσιοποίηση των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων για το σχέδιο «Αθηνά», αλλάζει η ατζέντα και όλοι περιμένουν για την υποχρεωτική εκπαίδευση έναν ουσιαστικό και σοβαρό ανασχηματισμό της υπάρχουσας κατάστασης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025