Από εδώ και στο εξής, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες θα ισχύουν τα κριτήρια της προϋπηρεσίας, των προσόντων και κοινωνικά κριτήρια
Νέο σύστημα προσλήψεων, με επιστροφή μία άλλης επετηρίδας, που θα βασίζεται στην προϋπηρεσία και κάποια κριτήρια προωθεί το υπουργείο Παιδείας για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών.
Ύστερα από την κατάργηση της επετηρίδας και τις γραπτές εξετάσεις του ΑΣΕΠ, που ξεκίνησαν για πρώτη φορά το 1998 για τους εκπαιδευτικούς, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί την κατάργηση γραπτού διαγωνισμού. Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει η επιλογή εκπαιδευτικών για μόνιμο διορισμό να γίνεται με κάποια κριτήρια, καθώς φαίνεται ότι στην κυβέρνηση παρά τους διορισμούς και τις προσλήψεις που πραγματοποιούνται δεν υπάρχει χώρος για την οργάνωση γραπτών διαγωνισμών από την Ανεξάρτητη Αρχή. Η ΔΟΕ πάντως, σύμφωνα με πρόταση που κατέθεσε επιθυμεί η πρόσληψη δασκάλων και νηπιαγωγών να γίνεται μόνο με την προϋπηρεσία.
Η “ομπρέλα” του ΑΣΕΠ πρέπει να υπάρχει σε κάθε περίπτωση, λένε όσοι γνωρίζουν καλά την εκπαιδευτική πραγματικότητα, λόγω σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, στην οποία είχαν προσφύγει αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και στην ουσία η απόφαση του ΣτΕ θέτει θέμα νομιμοποίησης των προσλήψεων σε περίπτωση που δεν υπάρχει το ΑΣΕΠ.
Παρά την συζήτηση που γίνεται πάντως για το αν και πότε θα δοθεί το “πράσινο φως” για να γίνουν χιλιάδες διορισμοί, ακόμα στα σχολεία δύο μήνες μετά τα Χριστούγεννα υπάρχουν κενά. Συγκεκριμένα τα κενά υπολογίζονται σε 3.500. Στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά λείπουν σύμφωνα με στοιχεία της ΔΟΕ περίπου 2500 δάσκαλοι ενώ στα γυμνάσια και στα λύκεια τα κενά ανέρχονται σε 1000 με χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες για τους μαθητές.
Ηδη λειτουργεί μία ειδική επιτροπή που δεν έχει καταλήξει σε κάποιο πόρισμα, ωστόσο έχουν “πέσει” ιδέες από σύστημα μοριοδότησης που βασίζεται μόνο στην προυπηρεσία, ή στην προυπηρεσία και στα ιδιωτικά σχολεία, ακόμα και στην εντοπιότητα και διάφορα άλλα κριτήρια στα οποία μπορεί να βασισθεί μία πρόσληψη.
Το υπουργείο πάντως προσανατολίζεται σε ένα νέο σχεδιασμό που αποκλείει το γραπτό διαγωνισμό ενώ αναμένεται νέα νομοθετική ρύθμιση από το υπουργείο Εσωτερικών για να καθοριστούν πλήρως οι διαδικασίες του διαγωνισμού.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε επαφή με το ΑΣΕΠ και προωθεί σύστημα που περιλαμβάνει ειδικά κριτήρια για τον φετινό διαγωνισμό των εκπαιδευτικών, για περίπου 10.000 προσλήψεις στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και 1.500 στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θα γίνει χωρίς γραπτό διαγωνισμό αλλά υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ.
Η “βόμβα» σε ό,τι γνωρίζαμε μέχρι τώρα για τον διορισμό των εκπαιδευτικών που μπαίνει με τον περιορισμό του ΑΣΕΠ σε εποπτικό ρόλο αλλάζει τον τρόπο των προσλήψεων καθώς ήδη στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν κάνει δηλώσεις για τη έως σήμερα λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, εκφράζοντας την αντίθεσή τους με τον τρόπο οργάνωσης της.
Αντίθετα επισημαίνουν οτι το ΑΣΕΠ παρά την κατάργηση των εξετάσεων θα έχει ρόλο στους μόνιμους διορισμούς καθώς αυτοί θα γίνονται υπό την αιγίδα του. Οι όποιες ενστάσεις γίνουν λένε οι ίδιες πληροφορίες θα παραμείνουν στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ να τις ελέγξει και να καταρτίσει εκ νέου πίνακες μετά τη μελέτη των όποιων ενστάσεων.
Από εδώ και στο εξής, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες θα ισχύουν τα κριτήρια της προϋπηρεσίας, των προσόντων και κοινωνικά κριτήρια, ενώ θα δοθεί προτεραιότητα στους περίπου 500 επιτυχόντες του τελευταίου διαγωνισμού, που έγινε το 2008 ενώ ασκούνται πιέσεις να αναγνωριστεί η προϋπηρεσία των αναπληρωτών.
Τα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη αφορούν επίσης ακόμα μεταπτυχιακούς τίτλους η γνώση ξένων γλωσσών, ενώ σίγουρο θεωρείται ότι θα υπάρχουν κοινωνικά κριτήρια και κριτήρια οικογενειακής κατάστασης.
Στελέχη του υπουργείου Παιδείας συναντήθηκαν με στελέχη του ΑΣΕΠ , προκειμένου να καταρτισθούν οι πίνακες με τις ειδικότητες.
Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης μιλώντας για τα πολυάριθμα κενά στα σχολεία και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι Πρωτοβάθμιες και Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις, ο υπουργός επανέλαβε την ανάγκη στελέχωσης με εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων όλης της χώρας. Παράλληλα, η ηγεσία του υπουργείου επανέλαβε την πεποίθηση ότι δεν πρέπει να υπάρχει εξάρτηση των προσλήψεων από το ΕΣΠΑ, προκειμένου να καλύπτονται τα κενά της τελευταίας στιγμή, επισημαίνοντας οτι ‘Είμαστε σε συνεννόηση, προκειμένου να αρχίσουμε βήμα-βήμα αυτή τη διαδικασία των προσλήψεων”.