Εξεταστικό σύστημα-γέφυρα για εισαγωγή στα ΑΕΙ
Οι εισηγήσεις και τα σενάρια για τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο και ένα κατ’ επιλογήν πέμπτο μάθημα-παράθυρο για ακόμη ένα επιστημονικό πεδίο
«O κ. Σόιμπλε στην Ελλάδα δεν μπορεί να ρίξει κυβερνήσεις, ένα λάθος στις πανελλαδικές εξετάσεις όμως μπορεί…» έλεγε χαριτολογώντας στο «Βήμα» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, στη διεύθυνση των εξετάσεων για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Σε αναζήτηση εξεταστικού συστήματος-«γέφυρα» για την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά, πριν από την εφαρμογή των σαρωτικών αλλαγών που έχουν προαναγγελθεί, βρίσκεται η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν τις επόμενες ημέρες, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει επιλεγεί σύστημα με έξι επιστημονικά πεδία, τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο και κατ’ επιλογήν ένα πέμπτο μάθημα το οποίο να «ανοίγει» ένα ακόμα επιστημονικό πεδίο.
Τους περιμένουν στη γωνία
Το θέμα ωστόσο προκαλεί πονοκεφάλους σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο καθώς οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν ετησίως το μεγάλο «στοίχημα» που μεταφέρεται από τις σχολικές τάξεις στα έδρανα του κοινοβουλίου, με πολιτικούς αλλά και επιστημονικές ενώσεις να περιμένουν εναγωνίως το… στραβοπάτημα.
Εφέτος στο «τιμόνι» των πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκεται ο κ. Δημήτρης Χασάπης, πανεπιστημιακός, χωρίς σχετική εμπειρία στο ζήτημα, και κατά πολλούς με ιδιαίτερα οξύθυμο και δύσκολο χαρακτήρα. Ερωτηματικό δε προκαλεί το ότι για πρώτη φορά αναμένεται να συσταθεί στο υπουργείο Παιδείας θέση αναπληρωτή γενικού γραμματέα, την οποία αναμένεται να καταλάβει εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (δάσκαλος), ο οποίος σήμερα εκτελεί χρέη διευθυντή του πολιτικού γραφείου του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας κ. Τάσου Κουράκη.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν κάνει ήδη την απαραίτητη προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις (τετράδια υποψηφίων, προμήθεια υλικού κ.τ.λ.) που αναμένεται να αρχίσουν και εφέτος γύρω στις 20 Μαΐου.
Το νέο εξεταστικό σύστημα αποτελεί σε κάθε περίπτωση έναν μεγάλο «πονοκέφαλο» για το υπουργείο Παιδείας καθώς κάθε αλλαγή μεταφράζεται και σε αλλαγές του ωρολογίου προγράμματος της τελευταίας τάξης και των αναλυτικών προγραμμάτων. Με δεδομένο μάλιστα ότι νέα βιβλία δεν θα υπάρξουν, οι όποιες αναδιατάξεις της ύλης θα διδαχθούν από τα υπάρχοντα βιβλία με την «επιτυχημένη» μέθοδο της… κοπτοραπτικής. Σε ορισμένα μαθήματα όπως τα Λατινικά και τη Χημεία θα υπάρξουν συνοπτικές και πρόχειρες εκδόσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Τα δύο σενάρια
Δύο είναι τα σενάρια που μελετώνται για το εξεταστικό σύστημα, με επικρατέστερο ως σήμερα το πρώτο:
1ο σενάριο: Εξι επιστημονικά πεδία, τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο και κατ’ επιλογήν ένα πέμπτο μάθημα το οποίο να «ανοίγει» την είσοδο σε σχολές από ένα ακόμα επιστημονικό πεδίο. Με τον τρόπο αυτόν οι Προσανατολισμοί στη Γ’ Λυκείου θα παραμείνουν τρεις (Ανθρωπιστικών, Θετικών και Οικονομικών-Κοινωνικών Σπουδών), όπως άλλωστε προβλέπεται από τον ισχύοντα νόμο του «Νέου Λυκείου». Το σενάριο αυτό είναι το πιθανότερο και μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογική εξέλιξη της μεταρρύθμισης που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2013. Οι δυσκολίες έγκεινται στο γεγονός ότι θα πρέπει τα 450 τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να αναδιαταχθούν στα έξι επιστημονικά πεδία και να δηλώσουν το μάθημα της αυξημένης βαρύτητας.
2ο σενάριο: Το δεύτερο σενάριο το οποίο εισηγούνται ορισμένοι στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι να παραμείνει το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων και για τα επόμενα δύο χρόνια. Με το σενάριο αυτό θα αποφευχθεί η επώδυνη και επικίνδυνη αναδιάταξη των επιστημονικών πεδίων καθώς και ο μεγάλος πονοκέφαλος της αναδιάταξης των στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών.
Στην περίπτωση αυτή πάντως οι εισηγήσεις επιζητούν τα ακόλουθα:
- Την κατάργηση της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Ι, η οποία συγκεντρώνει κάθε χρόνο ελάχιστο αριθμό υποψηφίων.
- Τη μείωση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων σε πέντε από έξι. Οι προτάσεις μάλιστα αναφέρουν χαρακτηριστικά την από κοινού εξέταση της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, τη συνεξέταση της Βιολογίας της Γενικής Παιδείας με τη Βιολογία της Κατεύθυνσης για τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης, τη συνεξέταση των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας με το μάθημα των Αρχών της Διοίκησης κ.ά.
Με το δεύτερο σενάριο, όπως γίνεται ευκόλως αντιληπτό, παραμένουν οι κατευθύνσεις στη Γ’ Λυκείου ως έχουν και καμία αναδιάταξη των επιστημονικών πεδίων δεν θα επέλθει.
TO BHMA Mάρνυ Παπαματθαίου