Πολιτικούς κλυδωνισμούς αναμένεται να πυροδοτήσουν τα της , την ίδια στιγμή που υπάρχουν δημόσιες τοποθετήσεις επιστημόνων, ΜΜΕ και πολιτών που κινούνται σε ευρύτατο φάσμα, έως και τα άκρα: την πλήρη αποδοχή ή απόρριψη των προγραμμάτων. «Μα γι’ αυτό είναι ο διάλογος», σχολιάζει στην «Κ» υψηλόβαθμη πηγή του , προσθέτοντας ότι μεγάλο μέρος της κριτικής οφείλεται σε ελλιπή μελέτη των προγραμμάτων είτε σε πολιτική σκοπιμότητα.

Απόστολος Λακασάς

Ειδικότερα, ο διάλογος για τα σχέδια των προγραμμάτων σπουδών της Ιστορίας θα ξεκινήσει επισήμως αύριο, σε ημερίδα με εκπροσώπους των συναφών πανεπιστημιακών τμημάτων, και θα συνεχισθεί στις 15 Μαΐου με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, επιστημονικών ενώσεων, συνδικαλιστικών φορέων και σχολικών συμβούλων. Στόχος, να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου.

Ωστόσο, μετά την πρώτη ανακοίνωση, στις αρχές Απριλίου, για εκπόνηση νέων προγραμμάτων στην Ιστορία, βάσει των οποίων θα συγγραφούν νέα βιβλία, ορισμένοι θεώρησαν ότι η κυβέρνηση επιθυμεί να «γράψει εκ νέου» τη σχολική ιστορία, αντιμετωπίζοντας τα γεγονότα από αριστερή ιδεολογική σκοπιά. «Η αλλαγή έχει δρομολογηθεί από το 2011 επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου. Στις επιτροπές που συγκροτήθηκαν τότε, μετείχαν μέλη της νυν επιτροπής», ανέφερε στην «Κ» η Χριστίνα Κουλούρη, καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μέλος της νυν ομάδας εργασίας που ορίστηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Τα σχέδια του 2011 δεν προχώρησαν λόγω των ενστάσεων για την κατανομή της διδακτέας ύλης σε δημοτικό και γυμνάσιο. Το 2012 συστήθηκαν νέες επιτροπές, που διατύπωσαν πορίσματα για τη σύνταξη προγραμμάτων σπουδών. Λόγω της κυβερνητικής αλλαγής τον Ιανουάριο του 2015, «πάγωσε» η εφαρμογή των όποιων πορισμάτων, στην κατάρτιση των οποίων συνέβαλαν μέλη της νυν επιτροπής.

Ως προς τα νέα σχέδια, η κριτική που ασκείται από έγκριτους παράγοντες που μετείχαν στη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής, αφορά τη διδασκαλία της Αρχαιότητας, από την προϊστορία έως και το 330 μ.Χ. Με το ισχύον πρόγραμμα, αφιερώνεται στην Αρχαιότητα όλη η Δ΄ Δημοτικού. Το νέο πρόγραμμα προτείνει τη διδασκαλία της τοπικής ιστορίας στη Δ΄ Δημοτικού, ενώ η Αρχαιότητα διδάσκεται μαζί με τα βυζαντινά χρόνια στην Ε΄ Δημοτικού. Συγκεκριμένα, οι επικριτές μιλούν για υποβάθμιση της διδασκαλίας της Αρχαιότητας, με συνέπεια να μην τονίζεται στους μαθητές η συνέχεια της φυλής, του έθνους και του γένους από την Αρχαιότητα έως σήμερα. «Ο τρόπος διδασκαλίας και εξέτασης της Ιστορίας στο ελληνικό σχολείο είναι… προϊστορικός», τονίζει η κ. Κουλούρη, αναφέροντας ότι όλες οι θεματικές, από την προϊστορία έως και σήμερα, υπάρχουν στο προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο εξακολουθεί να υιοθετεί το σπειροειδές σχήμα, όπως το ισχύον. Δηλαδή, η διδασκαλία της ύλης ξεκινά στη Γ΄ Δημοτικού έως τη ΣΤ΄ Δημοτικού, και να επαναλαμβάνεται από την Α΄ Γυμνάσιου έως και την Α΄ Λυκείου με μεγαλύτερη εμβάθυνση.

Από την άλλη, εκτός από το πρόγραμμα σπουδών, πολλά θα κριθούν στις οδηγίες του το 2018 για τη συγγραφή των νέων βιβλίων. Ενδεικτικά, προ δεκαετίας εγχειρίδιο είχε αφιερώσει στον Μακεδονικό Αγώνα μόνο μία φωτογραφία και παρέπεμπε σε πηγές. Κάτι που εξαιτίας και του σχολικού φόρτου, «οδήγησε» σε επιδερμική μελέτη του Μακεδονικού Αγώνα. «Το νέα σχέδια προτείνουν να μειωθεί η βαρύτητα του σχολικού εγχειριδίου, το οποίο θα συμπληρώνεται με θεματικούς φακέλους που θα επιτρέπουν την εμβάθυνση σε ιστορικά ζητήματα», δηλώνει η κ. Κουλούρη.

Πανεπιστημιακοί που θα μετάσχουν στην αυριανή συνάντηση έχουν εκφρασθεί με θετικότητα για τα σχέδια. Το ίδιο έχουν κάνει εκπρόσωποι του πολιτικού φάσματος. Οι ψυχραιμότερες φωνές ζητούν γόνιμο διάλογο για ανανέωση της διδασκαλίας της Ιστορίας με εξοβελισμό της παπαγαλίας, αλλά και ιδεολογική αντικειμενικότητα. Είναι εφικτά;

kathimerini.gr