Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 7/4/2015, συνάντηση του ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Αδιόριστων Εκπαιδευτικών (ΠΕΑΕ) με εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, κατόπιν απόφασης της τελευταίας γενικής μας συνέλευσης και υποβολής αιτήματος συνάντησης. Στη συνάντηση αυτή με τον κ. Πιλάλη, αναπληρωτή Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας και την κ. Κυριακίδου, διευθύντρια του πολιτικού γραφείου του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας κ. Κουράκη θέσαμε με αναλυτικό υπόμνημα το σύνολο των άμεσων και οξύτατων προβλημάτων των αδιόριστων εκπαιδευτικών σε συνθήκες βίαιης διάλυσης και ταξικής αναδόμησης του δημόσιου σχολείου και των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.

Πιο συγκεκριμένα:

Απαιτήσαμε τόσο την άμεση κατάργηση της μνημονιακής αναλογίας 1:10 όσο και την άμεση ανάγκη μαζικών διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2015 2016 με την αναλογία 1:1, καθώς και την σύνταξη στα 30 χρόνια εργασίας. Το αίτημα μας είναι αυτονόητο και υπερώριμο, καθώς από το 2008 οι τεράστιες ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό καλύπτονται με τη μονιμοποίηση της ελαστικής εργασίας και τη χρόνια εργασιακή ανασφάλεια και ομηρία των αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, σε συνθήκες χρόνιας αδιοριστίας, υποστελέχωσης και υπολειτουργίας του δημόσιου σχολείου, ειδικά μετά τις αθρόες συνταξιοδοτήσεις 32.000 εκπαιδευτικών τα τελευταία χρόνια. Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας δεσμεύτηκαν για τον διορισμό κατά προτεραιότητα των 476 διοριστέων εκπαιδευτικών του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008, ενώ εκτιμούν ότι θα γίνουν 2.000 – 3.000 περίπου επιπλέον μόνιμοι διορισμοί για το σύνολο των βαθμίδων της εκπαίδευσης, εξαιρετικά αναντίστοιχοι δηλαδή με τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης.

Απαιτήσαμε ένα σύστημα μαζικών διορισμών με συνυπολογισμό της προϋπηρεσίας και του έτους λήψης πτυχίου με έναν ενιαίο πίνακα, καθώς και την άμεση κατάργηση του ν. 3848 (ν. Διαμαντοπούλου) και του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, καθώς απαξιώνουν τις σπουδές, τα εργασιακά δικαιώματα των πτυχίων μας και την προϋπηρεσία μας. Συγχρόνως, θέσαμε το ζήτημα για την μισθολογική προσμέτρηση των μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων και όχι να θεωρούνται τυπικά προσόντα διορισμού, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ν. 3848/2010. Επίσης, αναφερθήκαμε αναλυτικά στην κατηγορηματική μας αντίθεση με οποιαδήποτε εφαρμογή του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας ως προσόντος διορισμού, όπως προβλέπεται από τους νόμους Αρσένη και Διαμαντοπούλου, – και ενόψει εφαρμογής του αφαιρούνται συστηματικά μαθήματα παιδαγωγικών και διδακτικής από τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών για να βαφτιστούν αυτούσια μεταπτυχιακά προγράμματα – τονίζοντας την ανάγκη επιμόρφωσης τόσο εισαγωγικής μετά τον διορισμό με φορέα το δημόσιο πανεπιστήμιο όσο και περιοδικής με απαλλαγή από τα διδακτικά μας καθήκοντα κατά τη διάρκειά της.

Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι του Υπουργείου περιέγραψαν ως μεταβατικό σύστημα διορισμών για το επόμενο σχολικό έτος ένα σύστημα που θα βασίζεται αφενός στην επιτυχία μόνο του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008 και στην προϋπηρεσία. Στο σημείο αυτό καταδικάσαμε απερίφραστα οποιαδήποτε πρόθεση του Υπουργείου να απαγορεύσει την προσμέτρηση ενός προηγούμενου διαγωνισμού και ουσιαστικά να στερήσει το διορισμό συναδέλφων, δεδομένου ότι πολλοί υπηρετούντες αναπληρωτές έχουν καταταχθεί στους πίνακες με βάση οποιαδήποτε επιτυχία. Να θυμίσουμε εδώ στη νέα πολιτική ηγεσία ότι ακόμη και ο μνημονιακός νόμος Διαμαντοπούλου δεν διανοήθηκε να εκμηδενίσει τα μόρια από προηγούμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, επιτρέποντας την προσμέτρηση ενός από τους δύο τελευταίους διαγωνισμούς ενόψει διορισμού. Ένα από τα πιο βασικά σημεία πάντως είναι ότι η δημιουργία ενός πίνακα με προϋπόθεση τον διαγωνισμό απαξιώνει σαφώς την προϋπηρεσία και στερεί το δικαίωμα διορισμού στους έχοντες μόνο μεγάλες προϋπηρεσίες. Κοινώς για αναπληρωτές καλοί, για μόνιμοι κακοί

Θέσαμε διεξοδικά τα πάγια αιτήματά μας για την εργασιακή πραγματικότητα των αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών: 1) τις προσλήψεις αναπληρωτών αποκλειστικά για έκτακτα λειτουργικά κενά με δωδεκάμηνες συμβάσεις και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα και όχι με δουλοκτητικά σύμφωνα απασχόλησης μέσω ΕΣΠΑ, 2) την ανάγκη κατάργησης του θεσμού των ΑΜΩ και της ωρομισθίας, 3) την έγκαιρη ολοκλήρωση όλων των υπηρεσιακών μεταβολών (συνταξιοδοτήσεων-μεταθέσεων-αποσπάσεων) για την καταγραφή και ανακοινοποίηση με ανοιχτή δημοσιοποίηση και πλήρη διαφάνεια όλων των κενών θέσεων χωρίς περιθώρια ρουσφετολογικών προσλήψεων με απόκρυψη κενών – χρόνια συνήθεια των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ-, 4)επαναλειτουργία των αντισταθμιστικών προγραμμάτων της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας από την αρχή του σχολικού έτους. Με πλήρη διαφάνεια στις προσλήψεις αναπληρωτών στα προγράμματα αυτά από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, 5) την έγκαιρη έκδοση της προκήρυξης θέσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για όλες τις θέσεις (ειδική αγωγή και γενική αγωγή μαζί με τα αντισταθμιστικά προγράμματα) με εγκύκλιο σύμφωνα με την νομοθεσία, χωρίς αυτή να νομοθετεί και χωρίς να επιτρέπει αλλαγές εντός του ίδιο σχολικού έτους, 6) την καταβολή επιδόματος ανεργίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις για τους ελαστικά εργαζόμενους εκπαιδευτικούς και όλους τους ανέργους σε όλο το διάστημα της ανεργίας με πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Στο ερώτημά μας για σαφές χρονοδιάγραμμα, αριθμό προσλήψεων και ύψος εξασφαλισμένων πιστώσεων για το επόμενο σχολικό έτος ενόψει 6.000 περίπου νέων συνταξιοδοτήσεων και συνακόλουθης ανάγκης 21.000 αναπληρωτών δεν υπήρξε απάντηση από τους εκπροσώπους του Υπουργείου. Ο δε υπολογισμός του αριθμού των προσλήψεων εγείρει σοβαρό ερωτήματα, αφού μόνο σε 21.000 ανέρχονται τα φετινά κενά, δίχως να συνυπολογίζονται ολοήμερα που υπολειτουργούν, συγχωνευμένα-υπεράριθμα τμήματα, κενά στην παράλληλη στήριξη.

Στο αίτημά μας για άνοιγμα των πινάκων από το 2010 και έπειτα και καταμέτρηση όλης της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών κατά τα τέσσερα τελευταία σχολικά έτη υπήρξε δέσμευση για ικανοποίησή του.

Θέσαμε την άμεση ανάγκη μισθολογικών αυξήσεων, επιδότησης θέρμανσης και ενοικίου, έκπτωσης εισιτηρίων μετακίνησης με κάρτα αναπληρωτή. Επίσης, δηλώσαμε την κατηγορηματική μας αντίθεση στην χρηματοδότηση της παιδείας και τις προσλήψεις μέσω ΕΣΠΑ, διεκδικώντας τη δραστική αναμόρφωση του κρατικού προϋπολογισμού, ώστε να καλύπτονται όλες οι δαπάνες για την παιδεία αποκλειστικά από αυτόν.

– Στο αίτημά μας για άμεση άρση της διετούς τιμωρητικής διαγραφής μας από τους πίνακες σε περίπτωση άρνησης ανάληψης υπηρεσίας ή παραίτησης, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου δήλωσαν την πρόθεση μονοετούς διαγραφής με τη δικαιολογία ότι απαιτούνται 15 μέρες για την εκ νέου ανακοινοποίηση και κάλυψη των κενών. Αντιτείναμε ότι οποιαδήποτε διαγραφή από τους πίνακες σημαίνει τιμωρία του εκπαιδευτικού που προσλαμβάνεται κατά κανόνα στο μέσο της σχολικής χρονιάς στα νησιά της άγονης γραμμής και πολλές φορές ετεροαπασχολείται ήδη, συντηρεί δύο σπίτια, τη στιγμή που αποκλειστικός υπεύθυνος για την έγκαιρη πρόσληψή του είναι το Υπουργείο με ανακοινοποίηση των εν λόγω κενών από την αρχή της σχολικής χρονιάς, ώστε στη βάση αυτών των δεδομένων ο εκάστοτε συνάδελφος να μπορεί να δηλώσει αυτές τις περιοχές προσληψης. Κατόπιν τούτου, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου δήλωσαν ότι θα επανεξετάσουν τη στάση τους.

Διεκδικήσαμε την εξομοίωση των αδειών των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών με αυτές των μονίμων συναδέλφων [εκπαιδευτικές, επιστημονικές (εξετάσεις μεταπτυχιακών, δεύτερου πτυχίου, εισηγήσεων σε συνέδρια κ.λπ.)]. Παράλληλα, διεκδικήσαμε την άμεση κατάργηση του ενδεχομένου απόλυσης – με απόφαση των οικείων ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ – των αναπληρωτών σε περίπτωση εξάντλησης της δεκαπενθήμερης αναρρωτικής άδειας λόγω ασθένειας ή προβλημάτων υγείας, καθώς και την πλήρη μισθολογική κάλυψη και καταγραφή της προϋπηρεσίας στο διάστημα αδειών. Επίσης, αναφερθήκαμε διεξοδικά στην πάγια διεκδίκησή μας για άμεση προστασία της μητρότητας με πλήρη καταβολή του μισθού και υπολογισμού της προϋπηρεσίας των αναπληρωτριών συναδελφισσών. Επιπλέον, απαιτήσαμε να μην περικόπτονται τα ένσημα και η προϋπηρεσία όλων των αναπληρωτών και ωρομισθίων συναδέλφων κατά τις ημέρες συμμετοχής μας σε απεργίες αλλά να υπολογίζονται πλήρως, όπως και στην περίπτωση των μονίμων συναδέλφων. Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου έδειξαν να είναι θετικοί ιδιαίτερα στο θέμα των εκπαιδευτικών αδειών, δήλωσαν ότι εξετάζουν την πιθανότητα εξίσωσης στις άδειες μητρότητας, ενώ δήλωσαν ότι είχαν άγνοια για την πιθανότητα απόλυσης μετά το πέρας των 15 ημερών αναρρωτικής άδειας και την περικοπή του ενσήμου και δεσμεύτηκαν να το μελετήσουν. Θα μας επιτρέψετε να μην θεωρούμε την άγνοια ελαφρυντικό στοιχείο. Οι θέσεις σας είναι υπεύθυνες, οι αποφάσεις ρυθμιστικές για τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων καμιά φορά η άγνοια μπορεί να είναι και υπεκφυγή.

Για την ειδική αγωγή απαιτήσαμε μόνιμους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, ειδικού επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού από το Σεπτέμβριο για το επόμενο σχολικό έτος με αδιάβλητο και διαφανή τρόπο. Τονίσαμε την ανάγκη να τηρηθεί το νομικό πλαίσιο, ώστε να προηγούνται οι προσλήψεις στην ειδική αγωγή και να ακολουθούν εκείνες της γενικής και για κοινωνικούς λόγους, αλλά και για την εργασιακή κατάσταση των εκπαιδευτικών που απευθύνονται στις δομές και των δύο. Οι πίνακες να καταρτίζονται βάσει των προσόντων ένταξης σε αυτούς και οι προσλήψεις βοηθητικού προσωπικού να είναι υπό την αιγίδα και εποπτεία του Υπουργείου Παιδεία. Επίσης, απαιτήσαμε να προσμετρείται μισθολογικά ο μεταπτυχιακός τίτλος και αυτό ήταν και το μόνο για το οποίο δεσμεύτηκαν οι φορείς του Υπουργείου ότι θα περιλαμβάνεται στην νέα νομοθετική ρύθμιση.

– Για την παιδαγωγική επιμόρφωση μέσω ΑΣΠΑΙΤΕ που αποτελεί προσόν διορισμού για τις τεχνικές ειδικότητες, απαιτήσαμε να υπάρχουν ανοιχτές θέσεις και να προηγούνται βραχυπρόθεσμα έως ότου ανοίξουν οι θέσεις οι έχοντες προϋπηρεσία. Τονίστηκε από πλευράς μας η ανάγκη για αύξηση των εισακτέων και διατυπώσαμε την πρόταση που είχαμε καταθέσει και στο παρελθόν ότι προκειμένου να εξυπηρετείται μεγάλος αριθμός συναδέλφων και χωρίς κόστος σε επίπεδο διδάκτρων θα μπορούσαν να αναλάβουν την παιδαγωγική επιμόρφωση τα παιδαγωγικά πανεπιστημιακά τμήματα ανά την χώρα, τα οποία τουλάχιστον υπάρχουν στις έδρες των νομών. Σε κάθε περίπτωση πάντως εμμένουμε στην αρχική μας πρόταση που αφορά την παιδαγωγική επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών.

– Στο αίτημά μας για άμεση επαναλειτουργία όλων των καταργημένων και συγχωνευμένων σχολικών μονάδων, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου δήλωσαν ότι πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας είναι να μην υπάρξουν νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις και να επανεξεταστεί η επαναλειτουργία ορισμένων σχολικών μονάδων.

– Σχετικά με το αίτημά μας για τη ριζική μείωση των μαθητών ανά τμήμα για στοιχειωδώς καλύτερα παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα (15 μαθητές ανά τμήμα σε νηπιαγωγείο, Α΄ και Β΄ τάξη δημοτικού, 20 μαθητές ανά τμήμα σε Γυμνάσιο και Λύκειο, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια), οι εκπρόσωποι του Υπουργείου παρέπεμψαν το θέμα σε επόμενη διαβούλευση με τις ΔΟΕ-ΟΛΜΕ. Για την μείωση του ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα δήλωσαν ότι θα εξεταστεί για την μεθεπόμενη σχολική χρονιά.

Η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και του Υπουργείου να θέσει ως κριτήριο για την αντιμετώπιση των κρίσιμων προβλημάτων της δημόσιας παιδείας το όριο της δημοσιονομικής προσαρμογής και του οικονομικού κόστους υπονομεύει την υπεράσπιση και ενίσχυση του δημόσιου δωρεάν σχολείου, την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος καθώς αυτά δεν μπορούν να υλοποιηθούν όσο η κυβέρνηση κινείται κάτω από τα ασφυκτικά όρια που θέτουν Ε.Ε.-ΔΝΤ-δανειστές. Σε αυτές τις συνθήκες η προοπτική που απομένει για το σύνολο των αδιόριστων εκπαιδευτικών είναι η καθημερινή παρέμβαση και η αγωνιστική διεκδίκηση των αναφαίρετων δικαιωμάτων μας κόντρα στον εφησυχασμό, τον συντεχνιασμό, τη λογική και πρακτική κατοχύρωσης των «μικροσυμφερόντων» των εκάστοτε μειοψηφιών του κλάδου, έρποντας και γλείφοντας στους διαδρόμους του Υπουργείου. Το επόμενο διάστημα να προχωρήσουμε άμεσα σε αγωνιστικές πρωτοβουλίες συνένωσης του κόσμου της αδιοριστίας, κοινού βηματισμού και διεκδίκησης μέσα από τις γενικές μας συνελεύσεις, τις ΕΛΜΕ και τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. και να οργανώσουμε κινητοποιήσεις με την ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ για σταθερή εργασία και μόνιμους μαζικούς διορισμούς σύμφωνα με τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες, γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία και κατοχύρωση όλων των εργασιακών μας δικαιωμάτων.

ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ – ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ – ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ- ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!