iPaideia.gr

Τί συζητήθηκε για το θέμα των αναπληρωτών και διορισμών στη χθεσινή Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων 22/3

Στην Αθήνα την 22 Μαρτίου 2016, ημέρα Τρίτη και ώρα 15.20΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα της Γερουσίας, η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Κωνσταντίνου Γαβρόγλου, με θέμα ημερήσιας διάταξης «Συζήτηση επί του κειμένου του πρώτου κύκλου συζητήσεων της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία (άρθρο 36 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής)».

Το θέμα των αναπληρωτών και των διορισμών περιλαμβάνονταν στο κείμενο συζήτησης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής):

Άρα εδώ υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα και το πρόβλημα αυτό λέγεται προσλήψεις. Και για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας λοιπόν, έχουμε τεράστια προβλήματα στις συνεννοήσεις μας, με τους θεσμούς για το θέμα των προσλήψεων. Πιστεύουμε όμως ταυτοχρόνως, ότι μια καλή μελετημένη πρόταση, θα πείσει και τους θεσμούς και τους άλλους συναδέλφους, μέσα και έξω από την Ελλάδα, ότι πρέπει να προχωρήσουμε στο θέμα των προσλήψεων.

ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε

Θα μείνω σε τέσσερα θέματα. Στο 7, το οποίο έχει διαμορφωθεί τώρα ως 8, συζητάτε αυτό, που είπε πριν η Υπουργός, δηλαδή την αναγκαιότητα όταν ξεκινάνε τα σχολεία, οι δάσκαλοι να είναι εκεί βάζοντας το πολύ μεγάλο θέμα της λειτουργίας των σχολείων με τους αναπληρωτές καθηγητές. Ξέρετε ότι είναι ένα θέμα, που βασανίζει τη μέση εκπαίδευση και ότι εδώ μπαίνει πολύ σοβαρό θέμα: τα σχολεία να ξεκινήσουν αυτή τη χρονιά έγκαιρα με τους αναπληρωτές καθηγητές. Άρα, πρέπει ν’ αποφασίσουμε τον τρόπο, που αυτοί θα βρεθούν στα σχολεία.

Δεν κατανοώ, βέβαια, την παρακάτω παράγραφο – και θα ήθελα την τοποθέτησή σας -, η οποία λέει τα εξής. Ότι «η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει πάρα πολλά προσωπικά και μαθησιακά προβλήματα και μπορεί ν’ αντιμετωπιστεί με την εκπόνηση μιας μελέτης και τον άμεσο διορισμό νέων εκπαιδευτικών». Μου φαίνεται ότι είναι άδικο αυτό, ν’ αποδίδεται στους πολλούς αναπληρωτές καθηγητές. Νομίζω ότι η απόδοσή του είναι ότι μάλλον χρειαζόμαστε καινούριους εκπαιδευτικούς, αλλά και παλιούς σωστά επιμορφωμένους ώστε να μπορούν, ν’ ανταποκριθούν στις ανάγκες του σχολείου, διότι νομίζω ότι είναι άδικο, να το αποδίδουμε στο θεσμό των αναπληρωτών καθηγητών.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Με συγχωρείτε. Δεν κατάλαβα την αντίρρησή σας.

ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Λέει «η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει πάρα πολλά προσωπικά και μαθησιακά προβλήματα και μπορεί, ν’ αντιμετωπιστεί με την εκπόνηση μιας μελέτης για τον άμεσο διορισμό νέων εκπαιδευτικών», ενώ από πάνω, λέει ότι «αυτό εξαρτάται», δηλαδή «η λειτουργία των σχολείων να μην εξαρτάται πλέον από τους αναπληρωτές καθηγητές». Είναι σα να αποδίδει ότι υπάρχουν προσωπικά και μαθησιακά προβλήματα στο θεσμό αυτόν.

Λέω, λοιπόν, ότι οι δυσκολίες που μπορεί, να έχουν τα παιδιά μας, αφορούν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και όχι μόνο το θέμα των αναπληρωτών καθηγητών. Αυτή είναι η αίσθησή μου και νομίζω ότι κάπως πρέπει, να διαμορφωθεί και να διατυπωθεί διαφορετικά.

ΣΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε, γεια σας και από εμένα.

Το θέμα που διαπιστώσατε και εσείς, αλλά το διαπιστώνουμε και εμείς συνέχεια, στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια κυρίως, αυτή η συνήθεια των αναπληρωτών, που δημιούργησε δυσεπίλυτα προβλήματα και αυτά τα προβλήματα εμφανίζονται σε κάθε αρχή της σχολικής χρονιά, είναι η «κορυφή του παγόβουνου». Η πρόταση για προσλήψεις είναι πάρα πολύ σημαντική. Αυτό που διαπιστώνει κανείς, είναι ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε άμεσα προβλήματα και στα οποία πρέπει να πάρουμε θέση είτε συναινετικά είτε από εκεί και πέρα κατά πλειοψηφία, είναι θέματα που χρειάζονται άμεση επίλυση. Οι προσλήψεις είναι το ένα, η προσπάθεια ενδυνάμωσης της χρηματοδότησης όλων των βαθμίδων και όλης της παιδείας γενικά και βέβαια, το κύριο θέμα είναι να λειτουργήσουν οι εκπαιδευτικές βαθμίδες από την Πρώτη μέχρι την Τρίτη στο πλαίσιο της διατήρησης αυτού, που είναι και Διακηρυκτική Αρχή του Ελληνικού Συντάγματος, Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία. Δηλαδή, αν δεν εξασφαλίσουμε αυτό ως Πολιτεία, νομίζω ότι από εκεί και πέρα, θα μπορούμε να συζητάμε χωρίς να φτάνουμε σε αυτό που είναι το κρίσιμο θέμα.

Συνέχεια ομιλίας του κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ:

Μιλήσατε για τους αναπληρωτές και λέτε για διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ώστε η λειτουργία των σχολείων να μην εξαρτάται από ένα τόσο μεγάλο αριθμό αναπληρωτών καθηγητών. Με διορισμούς που ακούμε και δεν βλέπουμε. Ούτε καν στην διαπραγμάτευση με τους θεσμούς. Μήπως είναι μια ελπίδα και αυτή χωρίς αντίκρισμα; Για να έχουμε τους εκπαιδευτικούς ουσιαστικά σε ομηρία;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Για την χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, δεν χρειάζεται συνάδελφοι να γίνει κανένας διάλογος. Αυτό που χρειάζεται είναι πολιτική βούληση, για να υλοποιηθεί, να δώσουμε χρήματα στα σχολεία να λειτουργήσουν. Δεν χρειάζεται να γίνει κανένας διάλογος, για να διοριστούν εκπαιδευτικοί μόνιμοι και όχι κάθε χρόνο να διογκώνεται ο αριθμός της προσωρινής, ελαστικής εργασίας. Είναι πολιτική επιλογή, αυτό που γίνεται κυρία Υπουργέ, και όχι μια συνήθεια κακιά, όπως είπατε. Να προσλαμβάνουμε κάθε χρόνο αναπληρωτές, είναι πολιτική επιλογή, που κάνει και αυτή η κυβέρνηση να δίνει προνόμια στο μεγάλο κεφάλαιο.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΕΓΑΛΟΜΥΣΤΑΚΑΣ: Θα ήθελα να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου και την στεναχώρια μου για το σημερινό συμβάν, στις Βρυξέλλες.

Σε ένα άλλο σημείο που θέλω να σταθώ είναι στη λειτουργία των σχολείων, που δεν είναι σωστή, καθώς υπάρχουν πάρα πολλές ελλείψεις και βλέπουμε στο σημείο 8, ότι αναπληρώνονται από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και μας μιλάτε για μια εκπόνηση μελέτης. Εγώ δεν πιστεύω ότι πρέπει να γίνει αυτή η μελέτη. Πιστεύω ότι πολύ πιο εύκολα και με πολύ λιγότερη γραφειοκρατία, θα μπορούμε από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς να δούμε ποια είναι τα κενά που θα δημιουργηθούν και δεν χρειάζεται ούτε μελέτη ούτε προβλήματα να δημιουργηθούν, απλά να διοριστούν μόνιμοι στις θέσεις αυτές με όλες τις νόμιμες διαδικασίες, ΑΣΕΠ και μέσω της ψυχολογικής συνέντευξης, που θα πρέπει να λαμβάνεται και αυτή υπόψη.