Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε εκπαιδευτικός στην εφημερίδα “Το Βήμα της Κυριακής”, “την επόμενη χρονιά, κάθε μαθητής θα θέλει τον λογιστή του”, θέλοντας έτσι να δείξει, το πόσο έχουν δυσκολέψει πια οι Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Στο ίδιο δημοσίευμα, αναφέρεται ότι για τη σύνταξη του νέου συστήματος δεν ζητήθηκε η γνώμη των επιστημονικών ενώσεων, ούτε ελήφθησαν υπόψη σχετικές παρατηρήσεις της Αρχής για τη Διασφάλιση Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στα ΑΕΙ.
Εκπαιδευτικοί, πάντως, που μελέτησαν το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ θέτουν τα εξής ερωτήματα:
– Δεν έχει αποσαφηνιστεί αν η Νεοελληνική Γλώσσα θα εξετάζεται πανελλαδικά μαζί με τη Λογοτεχνία, για την οποία ο κ. Κουράκης είχε δώσει προεκλογικά μάχη στη Βουλή για να επιστρέψει στις πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς ο κ. Αρβανιτόπουλος την είχε αφαιρέσει.
Ωστόσο, πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι η Λογοτεχνία θα διδάσκεται κανονικά στα σχολεία, αλλά δεν θα εξετάζεται πανελλαδικά.
– Τα Μαθηματικά του προσανατολισμού Θετικών Επιστημών και του νέου προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής θα έχουν ταυτόσημη ύλη; Επίσης, στις οικονομικές σπουδές, τα Μαθηματικά που θα εξετάζονται θα είναι γενικής Παιδείας (άρα πιο βατά) ή Κατεύθυνσης (άρα πιο απαιτητικά);
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, κυκλοφορούσε τις προηγούμενες ημέρες η φήμη ότι σχεδιάζεται νέο βιβλίο Μαθηματικών για αυτόν ακριβώς τον σκοπό: μια συρραφή Μαθηματικών Κατεύθυνσης και Μαθηματικών Γενικής Παιδείας για να βρεθεί η «μέση λύση».
– Η πρόσβαση στις Σχολές Ανθρωπιστικών Επιστημών, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών έχει ως τέταρτο μάθημα-«διαβατήριο» ή μάθημα-μπαλαντέρ τα Λατινικά, κάτι που θα ισχύει πιθανότατα και για τις σχολές Ψυχολογίας.
Υπενθυμίζεται ότι με το νέο σύστημα δίνεται η δυνατότητα μόνο σε όσους υποψηφίους το επιθυμούν, να εξεταστούν σε ένα επιπλέον μάθημα, έτσι ώστε να διευρύνουν τις σχολές επιλογής στο μηχανογραφικό δελτίο. Δηλαδή, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν σχολές όχι από ένα από δύο επιστημονικά πεδία, αλλά τις σχολές εκείνες που θα συνδέονται με την εξέταση ενός επιπλέον μαθήματος.
Οι επιστημονικές ενώσεις βλέπουν το θέμα από διαφορετική όχθη. Οι βιολόγοι έχουν κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένοι καθώς η Βιολογία είναι σε όλους τους νέους προσανατολισμούς και αποτελεί αναμφισβήτητα μάθημα-κλειδί. Οι χημικοί είναι επίσης αναβαθμισμένοι.
Οι καθηγητές Πληροφορικής παρόλο που διαμαρτύρονται επειδή αποκλείονται από τον Θετικό Προσανατολισμό, γενικά αναβαθμίζονται.
Οι φυσικοί διαμαρτύρονται επειδή το μάθημα της Φυσικής υπάρχει πλέον μόνο στη Θετική Κατεύθυνση, από δύο στο προηγούμενο σύστημα (Θετική και Τεχνολογική).
Πάντως, όπως δηλώνει στην εφημερίδα «Το Βήμα», ο εκπαιδευτικός και αναλυτής στατιστικών στοιχείων της εκπαίδευσης Γ. Χατζητέγας, «η σύλληψη 3 μαθήματα +1 +1 είναι ευφυής, αλλά η διατύπωση των μαθημάτων στο σχέδιο που παρουσιάστηκε είναι προβληματική. Θα δημιουργήσει ζώνες αυξημένου ανταγωνισμού, ενώ δεν εξυπηρετεί τη φιλοσοφία της οριζόντιας κινητικότητας. Με απλές ωστόσο, επιλογές μαθημάτων, το νέο εξεταστικό σύστημα, που στην παρούσα μορφή του είναι μιας χρήσεως, μπορεί να αποδειχθεί διαχρονικό. Και αυτό γιατί, όπως ξέρουμε, ουδέν μονιμότερον του προσωρινού».
Τα σενάρια με τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων, σύμφωνα με το «Βήμα»: