: Πώς πρακτικά θα διεξάγονται τα διαγωνίσματα 1ο τετραμήνου στην Γ’ Λυκείου. Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις ακόμη και για όσους δεν επιθυμούν την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Τι αποσαφηνίζει το υπουργείο Παιδείας

της Μίκας Κοντορούση

Σε διάψευση δημοσιευμάτων περί διπλών πανελλαδικών εξετάσεων και για “κατευθυνόμενο κλίμα” που δεν βοηθάει την ψύχραιμη αποτίμηση του σχεδίου με τις προτάσεις για τις αλλαγές στο Νέο Λύκειο, προχώρησε πριν από λίγο το υπουργείο Παιδείας.

Σε μία προσπάθεια μάλιστα να αποσαφηνίσει περαιτέρω τις επιχειρούμενες αλλαγές στην τελευταία βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το αρμόδιο υπουργείο ξεκαθάρισε ότι: “Η θέσπιση του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος), που είναι κοινό για όλους τους υποψήφιους, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται σε μια τρίωρη εξέταση. Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον εάν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα ‘μπόνους'”, ενώ όπως σημειώνεται λειτουργεί και επικουρικά, προκειμένου ο μαθητής να γνωρίζει εάν βρίσκεται σε καλό στάδιο η προετοιμασία του και την ίδια στιγμή, μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους/τις εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις.

Σημειώνεται ότι στο σχέδιο με τις υπουργικές προτάσεις που θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση κατά πάσα πιθανότητα το δεύτερο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου – μετά την εξαγγελία Τσίπρα στη ΔΕΘ – προτείνονται μεταξύ άλλων, τα εξής:

Πανελλήνιες (ή κεντρικά οργανωμένες ) τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο σε τέσσερα συνολικά μαθήματα, επέκταση των πανελληνίων ακόμη και σε όσους επιθυμούν να λάβουν μόνο Eθνικό Απολυτήριο και όχι να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μειωμένα μαθήματα και συγκεκριμένα, 10 από τα 18 στη Β’ λυκείου και από 15 σε 7 στη Γ’ λυκείου, σαφώς αυξημένο ωράριο διδασκαλίας στα υποχρεωτικά μαθήματα και επέκταση της υποχρεωτικότητας της Α’ Λυκείου ήδη από το σχολικό έτος 2017-2018. Στο σχέδιο των προτάσεων, περιλαμβάνεται η 14ετής υποχρεωτική φοίτηση σταδιακά μέχρι το 2020, ενώ τις αλλαγές στο εισαγωγικό σύστημα θα τις επωμιστούν όσοι φοιτούν φέτος στην Α’ Λυκείου.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου:

“Μέσα ενημέρωσης χωρίς να διαβάσουν προσεκτικά το σχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου, γράφουν ότι ‘διπλασιάζονται οι εξετάσεις’, μιλάνε για ‘πρόσθετες εξετάσεις’, σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν κλίμα που δεν βοηθάει την ψύχραιμη αποτίμηση του σχεδίου.

Η θέσπιση του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος), που είναι κοινό για όλους τους υποψήφιους, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται σε μια τρίωρη εξέταση. Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον εάν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα ‘μπόνους’ που επιτρέπει στους υποψήφιους να μην αντιμετωπίζουν με το σημερινό δέος τη δοκιμασία των τελικών εξετάσεων.

Τα πλεονεκτήματα, όμως, του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος) δεν περιορίζονται στην ‘ελάφρυνση’ της αγωνίας των υποψηφίων και την ψυχολογική βοήθεια που αυτή συνεπάγεται.

Λειτουργεί, ταυτόχρονα, και ως ένας ‘αντικειμενικός’ δείκτης για την αξιολόγηση του υποψηφίου από τον εκπαιδευτικό, συμβάλλει συνεπώς στην εγκυρότητα της βαθμολογίας του τετραμήνου (όπως και η εκτενής εργασία που θα παραπέμπεται σε εξωτερικό αξιολογητή) και εν τέλει στο κύρος και στην αξιοπιστία του απολυτηρίου.

Τέλος, το διαγώνισμα του Ιανουαρίου (για το οποίο επαναλαμβάνουμε η απόδοσή του δεν θα μετρά αν δεν βελτιώνει το βαθμό του Ιουνίου) βοηθά τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν κατά πόσο η προετοιμασία τους βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, ενώ παράλληλα μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους/τις εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών τους.

Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να περάσει κανείς στα ΑΕΙ για να αντιληφθεί ότι δεν υπάρχουν ‘εις διπλούν εξετάσεις’, ούτε ότι ‘οι πανελλαδικές πολλαπλασιάζονται’. Αν πολλαπλασιάζεται κάτι είναι η προστασία των μαθητών και των γονιών από τα συστήματα παραπαιδείας. Αλλά για αυτά κουβέντα!”, καταλήγει η ανακοίνωση.
Πώς θα λαμβάνεται το Απολυτήριο

Ειδικότερα, οι μαθητές για να πάρουν το Απολυτήριο τους, το σχολικό έτος 2019-2020 θα εξετάζονται σε:

1) Διαγώνισμα 1ου τετραμήνου ανά διδασκόμενο μάθημα, το οποίο θα εξετάζεται την ίδια μέρα σε όλα τα σχολεία. Τα ερωτήματα του διαγωνίσματος θα προκύπτουν από ειδική επιτροπή εκπαιδευτικών που θα ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας και τα θέματα –τα οποία θα είναι κοινά για όλα τα σχολεία- θα αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Οι ερωτήσεις θα είναι κλειστού τύπου (σωστό/λάθος, αντιστοιχήσεις, πολλαπλής επιλογής) και θα διορθώνονται αυτόματα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

2) Ερευνητική-Δημιουργική εργασία που θα αφορά κάθε διδασκόμενο μάθημα ξεχωριστά, με τη βαθμολόγηση να γίνεται από εξωτερικό αξιολογητή. Ο καθηγητής του σχολείου θα ανεβάζει την εργασία σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου θα ελέγχεται αν αποτελεί προϊόν λογοκλοπής μέσω ειδικού αλγόριθμου και στη συνέχεια, θα βαθμολογείται ανώνυμα από άλλο εκπαιδευτικό.

3) Στην επίδοση προσμετρείται και συνολική συμμετοχή του μαθητή στο μάθημα με προφορική παρουσία

4) Κεντρικά Οργανωμένες εξετάσεις Ιουνίου, στις οποίες θα πρέπει ο μαθητής να εξεταστεί πανελλαδικώς σε τέσσερα μαθήματα, όπως ακριβώς και οι υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η αξιολόγηση θα γίνεται από άλλους εκπαιδευτικούς όπως ακριβώς και στις Πανελλαδικές.

Ο βαθμός του Απολυτηρίου προκύπτει κατά 90% από την επίδοση στο σχολικό έτος και μόλις κατά 10% από την βαθμολογία στις Κεντρικά Οργανωμένες Εξετάσεις Ιουνίου. Για όσους δεν ενδιαφέρονται να εισαχθούν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ μόνο υποχρεωτικό μάθημα είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία. Τα υπόλοιπα 3 μαθήματα επιλέγονται ελεύθερα, από τους μαθητές.

Εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Καινούρια προσθήκη για το νέο εισαγωγικό σύστημα είναι ο βαθμός Απολυτηρίου, ο οποίος θα μετράει στον τελικό μέσο όρο του κάθε υποψηφίου κατά 20%, ενώ αντίστοιχα οι επιδόσεις του στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα προσμετρούνται κατά 80%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025