Οι «βόμβες» του Γενικού Ελεγκτή πέφτουν στα σχολεία μας όπου βρίσκονται τα παιδιά μας

Ευχαριστουμε το ΤΗΣ ΕΛΙΝΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ*

Ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρει ότι στο παρόν στάδιο ο τρόπος λειτουργίας της παιδείας επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό του κράτους κάνοντας ταυτόχρονα ατυχής συγκρίσεις, με την παιδεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών λαμβάνοντας υπόψη του ένα μόνο παράγοντα. Διαπιστώνει ότι το επίπεδο παιδείας στην Κύπρο είναι χαμηλό υποστηρίζοντας ότι για αυτό ευθύνονται οι δήθεν ευνοϊκές συνθήκες στις οποίες εργάζονται οι εκπαιδευτικοί στην Κύπρο.

Ας δούμε όμως τι πραγματικά συμβαίνει στα σχολεία μας αναλύοντας την βάση της εκπαίδευσης, προδημοτική εκπαίδευση,και να τη συγκρίνουμε με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Στα νηπιαγωγεία της Κύπρου υπάρχουν 25 παιδάκια ηλικίας 3-6 σε μια τάξη με μια μόνο εκπαιδευτικό χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια. Τάξεις με τόσο μικρή αντιστοιχία ενηλίκων παιδιών αποκλίνουν σημαντικά από την υγιή κατάσταση αφού χαρακτηρίζονται με υψηλά επίπεδα έντασης και άγχους που είναι επιζήμια για την ανάπτυξη των παιδιών[i][ii][iii]. Η μόνη βοήθεια που έχει μια νηπιαγωγός στην Κύπρο είναι από μια καθαρίστρια η όποια είναι υπεύθυνη να βοηθά 2 τάξεις ταυτόχρονα και να καθαρίζει παράλληλα όλο το σχολείο. Το υπουργείο επονομάζει τις καθαρίστριες, σχολικούς βοηθούς ενώ είναι άτομα συνήθως χωρίς καμία εξειδίκευση για παιδιά. Σε όλες τις άλλες χώρες με τις οποίες μας συγκρίνει ο γενικός ελεγκτής, σε κάθε τάξη νηπιαγωγείου υπάρχει τουλάχιστον 1 σχολικός βοηθός, άτομο που κατέχει σχετικό δίπλωμα ή πτυχίο και αμείβεται αναλόγως, ενώ τα καθήκοντα καθαρίστριας εκτελεί όπως είναι λογικό άλλο προσωπικό.

Όταν μια νηπιαγωγός στην Κύπρο απουσιάζει από το σχολείο μέχρι και 4 μέρες, το υπουργείο ως ένδειξη υπακοής στις οδηγίες του γενικού ελεγκτή για εξοικονόμηση χρημάτων, δεν στέλνει αντικαταστάτρια νηπιαγωγό. Έτσι ακολουθούν τα ακόλουθα 4 σενάρια: 1) Τα 25 παιδάκια ηλικίας 3-6 μένουν μόνα τους με την καθαρίστρια! 2) Μια νηπιαγωγός αναλαμβάνει 50 παιδάκια μόνη της! 3) Αναλαμβάνει την τάξη η διευθύνουσα η όποια εκτελεί πέραν των διοικητικών και διδακτικών της καθηκόντων και χρέη γραμματειακού προσωπικού (για εξοικονόμηση χρημάτων δεν υπάρχει γραμματειακό προσωπικό στα νηπιαγωγεία) έτσι σημαντικά διοικητικά καθήκοντα μένουν πίσω, θέτοντας σε κίνδυνο όλη τη λειτουργία του σχολείου. 4) Αν η απουσία αυτή προκύψει σε περίοδουπερπαράστασης/γιορτής (την οποία επιβάλλει το υπουργείο) και γίνεται αναγκαστικά σε άλλο κτήριο ( δημοτικό η κάποιο θέατρο) η ασφάλεια των παιδιών τίθεται σε άμεσο κίνδυνο.

Σε περίπτωση μεγάλης διάρκειας αντικατάστασης, η νηπιαγωγός θα εργάζεται μόνο στο διδακτικό της χρόνο με αποτέλεσμα την ώρα των κενών της, το σχολείο να είναι υποστελεχωμένο. Γεγονός ιδιαίτερα επικίνδυνο στο νηπιαγωγείο, αφού τα παιδιά ηλικίας 3- 6 χρονών δεν έχουν ακόμα αναπτύξει πλήρη έλεγχο του σώματος τους ούτε και λειτουργική διαχείριση των συναισθημάτων τους. Κατ’ επέκταση,υπάρχουν καθημερινά μικροτραυματισμοίενώ ταυτόχρονα παρατηρούνται έντονα, δυσλειτουργικοί τρόποι διαχείρισης συναισθηματικών καταστάσεων λόγω της ηλικίας (ενούρηση, κρίσεις πανικού, έντονο κλάμα, δαγκώματα κλπ) χωρίς επαρκές προσωπικό να ανταποκριθεί στις πιο βασικές ανάγκες των παιδιών.

Παράδοξο φαινόμενο επίσης στα σχολεία της Κύπρου αποτελεί το γεγονός ότι εγκρίνεται μια μόνο σχολική συνοδός για να συνοδεύει και να στηρίζει μέχρι και 3 παιδάκια ταυτόχρονα (παιδιά τα οποία παρουσιάζουν σοβαρές δυσκολίες όπως εγκεφαλική παράλυση, έντονα βίαιη συμπεριφορά, σπασμοί κλπ.) και τα οποία μπορεί να βρίσκονται και σε διαφορετικές τάξεις.

Με βάση τα πιο πάνω δεδομένα οι συνάδελφοι νηπιαγωγοί άλλων χωρών διερωτώνται αν τα νηπιαγωγεία στην Κύπρο είναι νόμιμα. Όλα τα έγγραφα/ μελέτες που έχει εκδώσει η Ευρωπαϊκή επιτροπή όσον αφορά την πολιτική για την προσχολική εκπαίδευση και οι συγκρίσεις που γίνονται μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ http://ec.europa.eu/education/policy/school/early-childhood_en.htm καταδεικνύουν ότι οι συνθήκες προσχολικής εκπαίδευσης στην Κύπρο νοσούν σε μεγάλο βαθμό και ότι οι συνθήκες εργασίας νηπιαγωγών δεν είναι καθόλου ευνοϊκές. Αξιοσημείωτη επίσης είναι η οικονομική ανάλυση που έχει δημοσιευτεί από τις ΗΠΑ πριν 1,5 χρόνο που αφορά τις επενδύσεις του δικού τους Κράτους στην προσχολική εκπαίδευση,και που καταδεικνύει ότι για κάθε 1 δολάριο που επενδύει το κράτος στην προσχολική εκπαίδευση εξοικονομεί 8,60 δολάρια

Εν αντιθέσει λοιπόν με τις οικονομικές αναλύσεις που εκθέτουν οι άλλες χώρες και που παρουσιάζουν τα σημαντικά οικονομικά οφέλη του κράτους από την επένδυση στην παιδεία, και ιδιαίτερα στην προσχολική εκπαίδευση, ο γενικός ελεγκτής της Κύπρου προσπαθεί απεγνωσμένα να μας πείσει για το αντίθετο. Κατηγορεί τους εκπαιδευτικούς ότι είναι ευνοούμενοι και ότι η δουλειά που κάνουν στα κομματιασμένα σχολεία μας δεν επιφέρει επιθυμητά αποτελέσματα. Έτσι προτείνει, με τις δήθεν επισημάνσεις της Τρόικα, και για να μην θορυβήσουμε όπως αναφέρει περαιτέρω το λαό, να κομματιάσουμε ακόμα περισσότερο την ήδη κομματιασμένη μας παιδεία για να ταυτίζεταιμε ακόμα πιο τραγικά αποτελέσματα! Οι βόμβες των επιστολών σας κύριε γενικέ, πέφτουν στα σχολεία μας και στα συντρίμμια που αφήνετε θα βρείτε τα παιδιά μας.

*Νηπιαγωγός