Η Ευρωπαϊκή Επαγγελματική Ταυτότητα (EPC) αποτελεί ηλεκτρονική διαδικασία την οποία μπορείτε να ακολουθήσετε για την αναγνώριση των επαγγελματικών σας προσόντων σε άλλη . Η χρήση της είναι ευκολότερη και ταχύτερη από ό,τι οι παραδοσιακές διαδικασίες αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, καθώς και πιο διαφανής: μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία της αίτησής σας διαδικτυακά και να ξαναχρησιμοποιείτε ήδη τηλεφορτωμένα έγγραφα για να υποβάλετε νέες αιτήσεις σε άλλες χώρες.

Προς το παρόν, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διαδικασία EPC μόνον αν είστε:

  • νοσηλευτής/νοσηλεύτρια υπεύθυνος/-η για γενική περίθαλψη
  • φαρμακοποιός
  • φυσιοθεραπευτής/φυσιοθεραπεύτρια
  • οδηγός ορειβασίας
  • κτηματομεσίτης/κτηματομεσίτρια

Οι λοιποί επαγγελματίες θα πρέπει να ακολουθούν τις για την αναγνώριση των επαγγελματικών τους προσόντων. Στο μέλλον, η διαδικασία EPC ενδέχεται να επεκταθεί και σε άλλα επαγγέλματα.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διαδικασία EPC αν:

  • επιθυμείτε να ασκήσετε το επάγγελμά σας σε άλλη χώρα της ΕΕ σε προσωρινή και περιστασιακή βάση ( προσωρινή κινητικότητα) Ή
  • επιθυμείτε να εγκατασταθείτε σε άλλη χώρα της ΕΕ και να ασκήσετε εκεί το επάγγελμά σας σε μόνιμη βάση ( εγκατάσταση).

Η EPC δεν αποτελεί φυσική κάρτα. Είναι η ηλεκτρονική απόδειξη ότι έχετε περάσει από διοικητικούς ελέγχους και τα επαγγελματικά σας προσόντα έχουν αναγνωριστεί από τη χώρα στην οποία επιθυμείτε να εργαστείτε (χώρα υποδοχής), ή ότι πληροίτε τις προϋποθέσεις να παρέχετε υπηρεσίες προσωρινά στην εν λόγω χώρα.

Όταν μια αίτηση εγκριθεί, θα μπορείτε να δημιουργήσετε το πιστοποιητικό EPC σε μορφή pdf. Το πιστοποιητικό θα περιλαμβάνει επίσης αριθμό αναφοράς, τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει ο μελλοντικός εργοδότης σας για να ελέγξει διαδικτυακά την εγκυρότητά του.

Αν σχεδιάζετε να εγκατασταθείτε στη χώρα για μεγάλο χρονικό διάστημα (εγκατάσταση), ενδέχεται επίσης να χρειαστείτε να εγγραφείτε σε επαγγελματικό φορέα ή να υποβληθείτε σε πριν αρχίσετε να ασκείτε το επάγγελμά σας. Μπορείτε να πληροφορηθείτε από τις αρμόδιες εθνικές αρχές αν αυτό απαιτείται στην περίπτωσή σας.

Πλεονεκτήματα της ευρωπαϊκής επαγγελματικής ταυτότητας

  • Οι αρχές της χώρας σας θα σας βοηθήσουν με την αίτησή σας και θα ελέγξουν αν είναι σωστή και πλήρης. Επίσης, θα πιστοποιήσουν τη γνησιότητα και την εγκυρότητα των εγγράφων σας.
  • Στο μέλλον, είτε θελήσετε να υποβάλετε αίτημα για μακροχρόνια εγκατάσταση είτε να παρέχετε υπηρεσίες προσωρινά σε άλλη χώρα, ο φάκελός σας θα υπάρχει ήδη στο σύστημα και δεν θα χρειαστεί να τηλεφορτώσετε ξανά όλα τα έγγραφα. Έτσι θα εξοικονομήσετε χρόνο για τις επόμενες αιτήσεις.
  • Εάν οι αρχές της χώρας υποδοχής που έχουν αναλάβει τη διεκπεραίωση της αίτησής σας δεν λάβουν οριστική απόφαση εντός της σχετικής προθεσμίας, η αναγνώριση χορηγείται αυτόματα και θα μπορείτε να δημιουργήσετε το πιστοποιητικό EPC.

Διαδικασία και προθεσμίες

Ποια είναι η δική σας περίπτωση;

Εάν οι αρχές του κράτους μέλους υποδοχής δεν λάβουν απόφαση εντός των νόμιμων προθεσμιών, τα προσόντα σας αναγνωρίζονται σιωπηρά και μπορείτε να δημιουργήσετε το πιστοποιητικό EPC από τον διαδικτυακό σας λογαριασμό.

Εάν οι αρχές απορρίψουν την αίτησή σας, οφείλουν να σας εξηγήσουν τους λόγους και να αναφέρουν τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να προσφύγετε.

Για πόσο διάστημα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την EPC σας;

Η EPC ισχύει:

  • επ’ αόριστον, εάν η εγκατάστασή σας είναι μακροχρόνια (εγκατάσταση)
  • 18 μήνες στις περισσότερες περιπτώσεις στις οποίες παρέχετε προσωρινά υπηρεσίες, ή 12 μήνες για επαγγέλματα που έχουν επίπτωση στη δημόσια υγεία ή ασφάλεια.

Πώς να υποβάλετε αίτηση για EPC

Για να υποβάλετε αίτηση για EPC, θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε με την ECAS , την Υπηρεσία Ταυτοποίησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα πρέπει να δημιουργήσετε όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης, εάν δεν διαθέτετε ήδη.

Στη συνέχεια, θα χρειαστείτε λίγα λεπτά για να συμπληρώσετε το προφίλ σας στην EPC με τα προσωπικά στοιχεία και τα στοιχεία επικοινωνίας σας.

Όταν έχουν συμπληρωθεί τα στοιχεία του προφίλ σας, μπορείτε να δημιουργήσετε αίτηση, να τηλεφορτώσετε ηλεκτρονικά σαρωμένα αντίγραφα των σχετικών εγγράφων και να τα υποβάλετε στην αρχή της χώρας καταγωγής σας.

Κάθε δικαιολογητικό θα πρέπει να σαρώνεται και στη συνέχεια να τηλεφορτώνεται ως ξεχωριστό αρχείο.

Στο προφίλ σας μπορείτε ανά πάσα στιγμή να επικαιροποιείτε τα στοιχεία επικοινωνίας σας (διεύθυνση e-mail, αριθμός τηλεφώνου). Όταν έχει υποβληθεί η πρώτη αίτηση, δεν μπορείτε πλέον να επικαιροποιήσετε μόνοι σας τα προσωπικά στοιχεία σας (αριθμός ταυτότητας ή διαβατηρίου, επώνυμο ή υπηκοότητα – τα οποία θα αναγράφονται στο πιστοποιητικό), αλλά θα πρέπει να ζητήσετε την επικαιροποίησή τους από την αρχή που χειρίζεται τον φάκελό σας.

Για κάθε αίτηση, οι αρχές τόσο της χώρας καταγωγής όσο και της χώρας υποδοχής ενδέχεται να σας χρεώσουν τέλη για την εξέταση του φακέλου σας. Στην περίπτωση αυτή, θα λάβετε ξεχωριστό τιμολόγιο από κάθε αρχή.

Οι αρχές μπορεί επίσης να σας ζητήσουν να προσκομίσετε επικυρωμένα αντίγραφα των εγγράφων σας, σε περίπτωση που δεν μπορούν να επαληθεύσουν την εγκυρότητά τους.

Ελέγξτε τι έγγραφα χρειάζεστε και αν πρέπει να καταβάλετε τέλη

Προσομοιωτής

Αν ο προσομοιωτής δεν σας προτείνει κάποιες επιλογές, αυτό σημαίνει ότι η συγκεκριμένη χώρα δεν έχει δώσει ακόμη τα σχετικά στοιχεία. Παρόλ’ αυτά, μπορείτε να έχετε πρόσβαση στη διαδικασία EPC και να υποβάλετε αίτηση. Οι αρχές θα σας ενημερώσουν για τα απαιτούμενα έγγραφα και τέλη.

Αφήστε τους εργοδότες σας να ελέγξουν την εγκυρότητα της EPC σας

Οι εργοδότες σας, οι επαγγελματικές οργανώσεις σας ή άλλα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να επαληθεύσουν διαδικτυακά την εγκυρότητα της EPC σας χρησιμοποιώντας τον αριθμό αναφοράς που αναγράφεται στο πιστοποιητικό σας.

Για τον έλεγχο της EPC σας, θα χρειαστούν επίσης τα προσωπικά σας στοιχεία ταυτότητας (αριθμός δελτίου ταυτότητας ή διαβατηρίου), τα οποία καταχωρίσατε όταν υποβάλατε την αίτησή σας.