Ας ξεκινήσουμε με κάποια δεδομένα:
1. Η κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας δεν απέσυρε ούτε ανέστειλε την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών που συνεχίζουν να βρίσκονται σε ισχύ. Δεν αναμένεται καμία υπουργική απόφαση αναστολής εφαρμογής τους.
2. Τα παλιά βιβλία Θρησκευτικών υπάρχουν στα χέρια των μαθητών. Είχαν σταλεί στα σχολεία από το καλοκαίρι. Οι Οδηγίες διδασκαλίας που έχει στείλει το Υπουργείο προτρέπουν σε χρήση των βιβλίων αυτών μόνο στο μέρος που αυτά προσιδιάζουν στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών.
3. Η Διοικούσα Εκκλησία δεν πέτυχε το στόχο της που ήταν η αναστολή εφαρμογής του νέου Προγράμματος Σπουδών.
Τι πρόκειται τώρα να ακολουθήσει;
1. Η Σύνοδος θα ορίσει τα μέλη/Ιεράρχες που θα συμμετέχουν στο διάλογο με την Πολιτεία για το μάθημα των Θρησκευτικών. Τα ονόματα που άρχισαν να ακούγονται εξυπηρετούν μάλλον την ομάδα των «προοδευτικών» θεολόγων παρά την παραδοσιακή πτέρυγα της Ιεραρχίας που προσπάθησε ανεπιτυχώς να διασώσει το χριστιανικό μάθημα των Θρησκευτικών.
2. Το Υπουργείο Παιδείας με βραχίονα το ΙΕΠ θα συντονίσει έναν ακόμη διάλογο με την Εκκλησία. Μάλλον προσχηματικός θα είναι και ο διάλογος αυτός αφού για το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας είναι δεδομένο ότι θα εφαρμοστούν τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Μόνη δυνατότητα οι μικρές διορθώσεις, προσθήκες και παρεμβάσεις χωρίς όμως αλλαγή του όλου σχεδιασμού, προσανατολισμού και του πολυθρησκευτικού περιεχομένου του μαθήματος.
3. Επιδίωξη του Υπουργείου να υπάρξουν νέα βιβλία Θρησκευτικών από την επόμενη σχολική χρονιά. Για να καταστεί αυτό δυνατόν πρέπει άμεσα να ξεκινήσει η συγγραφή τους. Πώς τώρα οι συγγραφείς θα εργάζονται και ταυτόχρονα θα διεξάγεται ο διάλογος Εκκλησίας – Πολιτείας για το μάθημα παραμένει ερώτημα αναπάντητο.
Όπως όλα δείχνουν την εσπευσμένη γενίκευση της εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τα Θρησκευτικά φέτος, θα ακολουθήσει τον επόμενο χρόνο μια επίσης βιαστική έκδοση και εκτύπωση νέων σχολικών βιβλίων Θρησκευτικών. Στόχος να καθιερωθεί στην πράξη το νέο Πρόγραμμα Σπουδών που πλέον θα υποστηρίζεται από νέα βιβλία που θα έχουν στα χέρια τους εκπαιδευτικοί και μαθητές.
Το μέλλον του χριστιανικού μαθήματος των Θρησκευτικών μοιάζει δυσοίωνο. Εκτός κι υπάρξουν δυναμικές αντιδράσεις θεολόγων, ξεκάθαρη και αμετακίνητη στάση της Συνόδου υπέρ του χριστιανικού μαθήματος ή αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό.