Νόμο – πλαίσιο για την Παιδεία προανήγγειλε ο Αλ. Τσίπρας – Τι ανέφερε για τις αλλαγές στην εκπαίδευση.
Έχουμε δεσμευτεί να φέρουμε νόμο πλαίσιο για την Παιδεία, τόνισε ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας στην Ώρα του Πρωθυπουργού σε σχετική ερώτηση απαντώντας στον επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρου Θεοδωράκη για την Παιδεία.
Ο πρωθυπουργός υπερασπίστηκε τις αλλαγές που έρχονται στην παιδεία και τόνισε ότι η διαμαρτυρία του Ποταμιού είναι χωρίς περιεχόμενο. «Βλέπω μια διαμαρτυρία χωρίς περιεχόμενο για δήθεν κατάργηση προτύπων. Δεν ισχύει. Η κυβέρνηση διαχωρίζει τα πρότυπα από τα πειραματικά όπως ίσχυε επί δεκαετίες. Στα πειραματικά είναι αντιεπιστημονικό να επιλέγεις με κλήρωση. Πειραματικά είναι γιατί πειραματίζονται. Με εξετάσεις θα παίρνουν τους μαθητές τα πρότυπα σχολεία, όχι τα πειραματικά» είπε ο κ. Τσίπρας.
Για την ηλεκτρονική ψηφοφορία είπε ο πρωθυπουργός: Είμαι της άποψης ότι η χρήση τεχνολογίας να μπει στη ζωή μας, αλλά αν είναι έτσι να καταργήσουμε τα παραβάν κλπ και τότε να ψηφίζουμε όλοι από το λαπ τοπ μας. Με την ηλεκτρονική ψηφοφορία αφήνονται τα ηλεκτρονικά ίχνη, μπορεί να είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου, δεν διασφαλίζεται το απόρρητο. Δεν υπάρχει κάποιος να μετρά τους ψήφους, αλλά ένας σερβερ.
Για τους αιώνιους φοιτητές: Είναι ένα επικοινωνιακό θέμα και ανύπαρκτο. Αν και υπήρχε από το νόμο η διαγραφές τεχνικά λίγα πανεπιστήμια μπόρεσαν να το κάνουν. Δεν υπάρχει κόστος για τα πανεπιστήμια από τους αιώνιους, δεν παίρνουν βόλια κλπ. Κάποιο φοιτητές δεν μπορούν να σπουδάσουν για οικονομικούς λόγους για αναγκάζονται να δουλέψουν, αλλά να μη στερήσουν, με την ευκαιρία να γυρίσει κάποια στιγμή.
Είπε επίσης ότι «ξεχωρίζουμε τα πρότυπα από τα πειραματικά, πριν τα συμπτύξει η προηγούμενη κυβέρνηση. Στα πρότυπα θα μπαίνουν με εξετάσεις, όχι με κλήρωση».
Η Επίκαιρη Ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό
Θέμα: Το αναχρονιστικό νομοσχέδιο για την Παιδεία
Την Πέμπτη 16 Απριλίου Υπουργοί της κυβέρνησής σας με συνέντευξη Τύπου δημοσιοποίησαν το περιεχόμενο ενός «νέου» πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία. Σύμφωνα μ’αυτό, η Κυβέρνηση φέρεται να προωθεί σειρά αναχρονιστικών ρυθμίσεων, που θα γυρίσουν το εκπαιδευτικό σύστημα και την Ανώτατη εκπαίδευση, μισό αιώνα πίσω. Είναι κάτι που ίσως ικανοποιεί το παλαιοκομματικό πανεπιστημιακό κατεστημένο, τις μειοψηφικές κομματικές παρατάξεις και τα συμφέροντα που θέλουν να ελέγξουν τα Ανώτατα Ιδρύματα αλλά είναι σε απόλυτη αντιδιαστολή με τις ακαδημαϊκές πρακτικές των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων.
Ειδικότερα, στην Ανώτατη εκπαίδευση, το “νέο” πολυνομοσχέδιο φέρεται πως:
– Καταργεί την ηλεκτρονική ψηφοφορία, η οποία εξασφαλίζει τη μαζική συμμετοχή των Πανεπιστημιακών στην ανάδειξη των διοικήσεων. Παραδίδουν ξανά, έτσι οι Υπουργοί σας, τις διαδικασίες στις «δυναμικές μειοψηφίες» που προσπαθούν να ελέγξουν τα αποτελέσματα των ψηφοφοριών, παίρνοντας ενίοτε τις κάλπες στο σπίτι τους
– Καταργεί τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, χωρίς καμία αξιολόγηση της προσφοράς και του έργου των σημαντικών καθηγητών που έσπευσαν να προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους στα ελληνικά Ιδρύματα
– Επαναφέρει τη συμμετοχή των κομματικών παρατάξεων στα συλλογικά όργανα (Σύγκλητο, Κοσμητεία κλπ), επαναφέρει δηλαδή την κομματοκρατία στη διοίκηση των Πανεπιστημίων
– Επαναφέρει τον πρωτοφανή παγκοσμίως θεσμό του “αιώνιου φοιτητή” (οι οποίοι μάλιστα θα αποφασίζουν και για τη διοίκηση του Πανεπιστημίου!) με αποτέλεσμα την «νόθευση» του πραγματικού φοιτητικού πληθυσμού και της αντίστοιχης χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων.
– Αντίστοιχες δε, φαίνεται να είναι οι προτεραιότητες των Υπουργών σας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που στηλιτεύθηκε από σημαντικούς ανθρώπους της εκπαίδευσης από όλο το πολιτικό φάσμα και αιφνιδίασε αρνητικά, γονείς και μαθητές.
– Προχωρούν σε ουσιαστική κατάργηση των Πρότυπων σχολείων, πριμοδοτώντας έτσι τα ιδιωτικά σχολεία, στερώντας παράλληλα από τη δημόσια εκπαίδευση ένα επίτευγμα για το οποίο καθηγητές, γονείς και μαθητές είχαν κάθε λόγο να υπερηφανεύονται
– Προωθούν την επιλογή διευθυντικών στελεχών με βάση και τις συνδικαλιστικές τους επιδόσεις δίνοντας έτσι έδαφος ξανά στις πελατειακές σχέσεις, το ρουσφέτι και την αναξιοκρατία
Όλα τα ανωτέρω μάλιστα τα πράττουν οι Υπουργοί σας με το δόγμα «αποφασίζουμε και διατάζουμε» αφού δεν έχει προηγηθεί ούτε καν ένας στοιχειώδης διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα και τα δημοκρατικά κόμματα του Κοινοβουλίου. Και τούτο παρά το γεγονός ότι στις προγραμματικές δηλώσεις σας είχατε δεσμευτεί ότι στα θέματα Παιδείας θα προχωρήσετε σε διάλογο κι όχι σε αιφνιδιαστικές ενέργειες.
Το Ποτάμι πιστεύει ότι ειδικά στην Παιδεία πρέπει να υπάρχει ένας εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπ’ όψη του όλες τις καινοτόμες και σύγχρονες ιδέες που έχουν δοκιμασθεί και έχουν ξεχωρίσει στον υπόλοιπο κόσμο. Μόνο μια σύγχρονη Παιδεία θα βοηθήσει τη χώρα να βγει οριστικά από την κρίση. Τα ιδεολογικά απωθημένα και οι συντηρητικές αγκυλώσεις των εκάστοτε υπουργών όλα αυτά τα χρόνια το μόνο που έχουν καταφέρει είναι να απαξιώσουν την εκπαίδευση τόσο ως διαδικασία μάθησης όσο και ως πράξη κοινωνικοποίησης. Είναι γνωστό ότι το αντιπαραγωγικό Πανεπιστήμιο των κομματικών μηχανισμών και της οικογενειοκρατίας μαζί με την απουσία επαγγελματικών ευκαιριών, ώθησαν τα τελευταία χρόνια περίπου 200.000 νέους Έλληνες να φύγουν στο εξωτερικό.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω ερωτάται ο Πρωθυπουργός:
• Η Κυβέρνηση σας θεωρεί ότι συνιστά μεταρρύθμιση η κατάργηση του θεσμικού πλαισίου διοίκησης των ΑΕΙ, η οποία ψηφίστηκε από 255 βουλευτές και η επαναφορά ρυθμίσεων που κυριάρχησαν στη χώρα μας πριν από μισό αιώνα;
• Θα προστατευθεί η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στα Πανεπιστήμια ή τα ιδρύματα θα είναι έρμαια επιθετικών δραστηριοτήτων μικρών ομάδων οι οποίες λειτουργούν εις βάρος της φοιτητικής και πανεπιστημιακής κοινότητας;
• Προτίθεται όντως η Κυβέρνηση να προωθήσει τις πιο πάνω αναχρονιστικές ρυθμίσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας ουσιαστικός διάλογος στην κοινωνία και το Κοινοβούλιο;
Ο ερωτών βουλευτής
Σταύρος Θεοδωράκης