Δείτε αναλυτικά όλες τις αλλαγές που έρχονται στην παιδεία: Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αναμένεται να μπει άμεσα σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου να πάει στην Βουλή έως το τέλος του μήνα.
Ανάμεσα στις αλλαγές που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο είναι η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, τα ξενόγλωσσα προγράμματα στα Πανεπιστήμια. Επίσης η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας από το 2020-21, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η δημιουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Σε πρώτη φάση 24 πρότυπα και 38 πειραματικά σχολεία από το Σεπτέμβριο του 2020, με στόχο την αύξησή τους. Σημαντικό κεφάλαιο είναι η εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων.
Περιέχονται ρυθμίσει που δίνουν την δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Πανεπιστήμιο και ρυθμίσεις για συνεργασίες θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, διευκολύνσεις στην προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται αλλαγές στη διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις εκλογές των Πρυτανικών Αρχών, ηλεκτρονική ψηφοφορία, καθιέρωση της τετραετούς θητείας.
Τέλος έρχονται αλλαγές στις μετεγγραφές με την προσθήκη ακαδημαϊκού κριτηρίου για την μετεγγραφή όπως επίτευξη υψηλού ποσοστού επί της βάσης του τελευταίου εισαχθέντος.
Επιπλέον:
• Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ θα εισαχθεί η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας ως μαθήματος επιλογής.
• Θα αυξηθούν οι ώρες της πληροφορικής, η οποία θα γίνει υποχρεωτικό μάθημα.
• Τα λατινικά εισάγονται εκ νέου (είχαν αντικατασταθεί από την κοινωνιολογία από την προηγούμενη κυβέρνηση) ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης (επιλέγουν φιλολογίες, νομικά κ.λπ.). Η αλλαγή θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της επόμενης Β΄ Λυκείου 2020-21, ώστε να εξεταστούν σε αυτό στις Πανελλαδικέςτου 2022, όταν θα αποφοιτούν από την Γ΄ Λυκείου. Το μάθημα θα αποκτήσει καινούργιο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο δεν θα επικεντρώνεται μόνο στο λεξιλόγιο και τα γραμματικά φαινόμενα. Στόχευση είναι τα νέα λατινικά να αποτελέσουν ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών στις βασικές έννοιες της γλώσσας αλλά και των κλασικών σπουδών.
• Θα αυξηθούν κατά μία οι ώρες της φυσικής αγωγής.
• Για τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπου χρειαστεί, θα υπάρξουν μειώσεις σε άλλα μαθήματα και δη του προσανατολισμού. Σε αυτά τα μαθήματα άλλωστε έχει ήδη αποφασιστεί μείωση της ύλης.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό. Συγκεκριμένα, στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, εάν ο μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνον εάν έχει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Επίσης, θα εισαχθούν σε πιλοτική εφαρμογή τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική (κατά μία ώρα και τα δύο), σύμφωνα με την Καθημερινή.
Για το Δημοτικό η μεγάλη αλλαγή θεωρείται ότι είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και της διαθεματικότητας μέσω των προγραμμάτων σπουδών. Δηλαδή, σε πιλοτική εφαρμογή θα αξιοποιηθούν ώρες για την εξοικείωση των μαθητών με έννοιες όπως η περιβαλλοντική ευαισθησία, η κοινωνική ευθύνη, η αγωγή υγείας κ.ά.
Πάντως, ο σχεδιασμός του υπουργείου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο με αλλαγές στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ήδη προκαλεί αντιδράσεις. «Η απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσουν, ειδικά σε αυτές τις συνθήκες, στην κατάθεση νομοσχεδίου, όταν όλοι οι εκπαιδευτικοί φορείς υποστηρίζουν το αντίθετο, συνιστά πράξη εχθρική προς τον κόσμο της εκπαίδευσης. Δεν πρωτοτυπεί η κυβέρνηση της Ν.Δ. Παρόμοια τακτική είχε ακολουθήσει και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, καταθέτοντας αντίστοιχο νομοσχέδιο, πέρυσι, Μεγάλη Εβδομάδα», ανέφερε το ΚΚΕ.
Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ ανέφερε ότι «την ώρα που απαγορεύονται οι συναθροίσεις και τα σωματεία δεν μπορούν να συγκαλέσουν γενικές συνελεύσεις, το υπ. Παιδείας ετοιμάζεται να νομοθετήσει ζητήματα με τα οποία σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα διαφωνεί. Το ΥΠΑΙΘ έχει χρέος να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες δημοκρατικού – θεσμικού διαλόγου και να μην προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες με αρνητικό πρόσημο».
Επίσης, o αριθμός εισακτέωνθα καθορίζεται από τα τμήματα των Πανεπιστημίων. Tα ιδρύματα διεκδικούν μικρότερο αριθμό εισακτέων .
Εφόσον ο τελικός αριθμός των εισακτέων που θα προτείνουν όλα τα ιδρύματα μαζί είναι δραματικά μικρότερος από τον περσινό, τότε το πιθανότερο είναι το υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει τους δικούς του «αριθμούς».
Το υπουργείο Παιδείας, όπως ήδη έχει προαναγγείλει, θα λάβει υπόψη του τις προτάσεις των πανεπιστημίων σχετικά με τον αριθμό εισακτέων, όμως δεν έχει δεσμευθεί ότι θα δεχτεί «κατά γράμμα» τις προτάσεις, ούτε και έχει νομοθετήσει σχετικά.
Κεφαλίδου για πολυνομοσχέδιο: Τελικά το υπουργείο Παιδείας ζει σε παράλληλο σύμπαν
ΚΚΕ: Εχθρικό για την εκπαίδευση το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Η ΔΟΕ για το νέο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία που διαρρέεται από τον τύπο εν μέσω πανδημίας