Κατάργηση δικαιολογημένων απουσιών και καθιέρωση ηλεκτρονικού απουσιολογίου, “βραβεία προόδου” σε μαθητές που αριστεύουν σε σχολικές επιδόσεις και διαγωγή, συρρίκνωση της γραφειοκρατίας στα σχολεία με τήρηση υπηρεσιακών βιβλίων, online δηλώσεις προτίμησης Λυκείων και Ομάδας Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, αλλά και “ανοιχτές εκδηλώσεις” σε όλους τους πολίτες κατά τις επίσημες επετείους, όπως της 17ης Νοεμβρίου, είναι μερικές από τις βασικές αλλαγές που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας σε σχέδιο ΥΑ για όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια
Σε δημόσια διαβούλευση έως και την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου το προσχέδιο της Υπουργικής Απόφασης του υπουργείου Παιδείας, με βασικές αλλαγές σε όλες τις τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι αλλαγές μάλιστα θα εφαρμοστούν από φέτος, δηλαδή κατά το τρέχον σχολικό έτος 2017-2018, ενώ αφορούν σε σειρά λειτουργικών και οργανωτικών κυρίως, θεμάτων. Η δε εφαρμογή αφορά στο σύνολο τους όλα ανεξαιρέτως τα Γυμνάσια και Λύκεια, δηλαδή ειναι κοινό για πρώτη φορά για όλα τα σχολεία της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Πιο αναλυτικά, όπως είχε περιγράψει το News247.gr, από φέτος μπαίνει σε εφαρμογή το ηλεκτρονικό απουσιολόγιο, όποτε και οι γονείς θα ενημερώνονται για τις απουσίες των παιδιών τους μέσω μέιλ ή SMS, ενώ καταργείται ο διαχωρισμός δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες, βάζοντας ταυτόχρονα μια τέλεια στη “βιομηχανία” δικαιολόγησης απουσιών από γιατρούς. Το όριο πάντως των απουσιών διατηρείται στις 114, χωρίς να ισχύουν προϋποθέσεις για αύξηση στο εν λόγω “ταβάνι”. Η δυνατότητα απουσιών έως και 20 ημερών διατηρείται μόνο σε επείγοντα ή σοβαρά θέματα υγείας, ακόμη και στην περίπτωση των Μουσικών, Καλλιτεχνικών, Εσπερινών ή και ΕΠΑΛ το όριο δύναται να προς αυξηθεί κατά 16 απουσίες.
Την ίδια στιγμή, ως αντιστάθμισμα της σφοδρής κριτικής που δέχτηκε το υπουργείο για την αριστεία και τους σημαιοφόρους με κληρωτίδα στα Δημοτικά, στην ΥΑ αναφέρεται ρητά ότι θεσμοθετείται το βραβείο προόδου για κάθε μαθητή που βελτίωσε σημαντικά την επίδοση του σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ οι αριστούχοι θα λαμβάνουν και επαίνους για ατομικές και συλλογικές δράσεις κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης.
Σημαντικό είναι το μέτρο της online καταχώρησης προτίμησης τύπου Λυκείου αλλά και της Ομάδας Προσανατολισμού για τον κάθε μαθητή Γενικού Λυκείου, μέτρο που μέχρι πρότινος αφορούσε αποκλειστικά τις προτιμήσεις των μαθητών από ΕΠΑΛ.
Μετά μάλιστα και τον σάλο που προκλήθηκε με πολλές καταγγελίες για περιπτώσεις παιδιών με αναπηρία που δεν γίνονται δεκτά σε ιδιωτικά σχολεία, στην ΥΑ ξεκαθαρίζεται και πάλι ότι, στα ιδιωτικά σχολεία εγγράφονται και φοιτούν μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία της γενικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα, στην ΥΑ αποσαφηνίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις που μαθητής ή μαθήτρια δύναται να απαλλαγεί απο το μάθημα των Θρησκευτικών, της Φυσικής Αγωγής και της Μουσικής. Μάλιστα σε περίπτωση που υπάρχει σύμφωνη γνώμη των κηδεμόνων, οι μαθητές έχουν το δικαίωμα παραμονής στην αίθουσα, παρακολουθώντας διαφορετικό διδακτικό πρόγραμμα που ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Απούσα φυσικά η διαγωγή “κοσμία” από φέτος, καθώς πλέον αντικαθίσταται από την λέξη “μεμπτή”. Κλιμακωτά δηλαδή, πλέον η διαγωγή στα σχολεία θα περιγράφεται ως “εξαιρετική”, ως “καλή”, ενώ αυτός που αποκλίνει απο την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, ωστόσο η επανόρθωση της παρέκκλισης κρίνεται εφικτή, θα βαθμολογείται με διαγωγή “μεμπτή”. Σε διαφορετική περίπτωση, ο μαθητής αποβάλλεται απο το σχολικό περιβάλλον και υποχρεώνεται σε αλλαγή σχολείου, με στόχο τη βελτίωση της σχολικής συμπεριφοράς.
Εντύπωση τέλος προκαλεί το άρθρο 2 που αναλύει τις διακοπές, τις αργίες και τις εορταστικές εκδηλώσεις κάθε διδακτικού έτους σε όλα τα σχολεία, καθώς αναφέρει ότι κατά την παραμονή των εθνικών επετείων της 28ης Οκτωβρίου, της 25ης Μαρτίου και της 17ης Νοεμβρίου θα πραγματοποιούνται σε όλα τα Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ, ανοιχτές στην κοινωνία εορταστικές εκδηλώσει και δρώμενα στο χώρο του σχολείου.
Αναλυτικά τα βασικά σημεία του σχεδίου ΥΑ, σύμφωνα με το υπουργείο:
Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων παρέδωσε ήδη στο ΔΣ της ΟΛΜΕ και δίνει σήμερα στη δημοσιότητα για δημόσια διαβούλευση σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που αφορά τις εγγραφές, μετεγγραφές, τη φοίτηση και άλλα θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η δημόσια διαβούλευση λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της έκδοσης και δημοσίευσης της απόφασης θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 16η Νοεμβρίου 2017 και ώρα 15:00.
Τονίζεται ότι σε αυτή την Υπουργική Απόφαση συγκεντρώνονται θέματα που ρυθμίζονταν με διάφορα νομοθετήματα, πράγμα που θα διευκολύνει την καθημερινότητα των σχολείων, αφού όλα τα ερωτήματα θα βρίσκουν την απάντησή τους σε μια Υ.Α. είτε πρόκειται για Γυμνάσια είτε για ΓΕΛ είτε για ΕΠΑΛ. Να σημειώσουμε ότι για πρώτη φορά μια Υ.Α. είναι κοινή για όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σχετικά με τη φοίτηση
– Καταργείται η διάκριση δικαιολογημένων –αδικαιολόγητων απουσιών, καθώς όλες πρέπει να είναι σε γνώση του κηδεμόνα και ορίζονται όλες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες μπορεί ένας μαθητής να απουσιάσει χωρίς να προσμετρώνται οι απουσίες του.
– Καταργείται η συγκέντρωση δικαιολογητικών και προβλέπεται επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων για κάθε ημέρα απουσίας του μαθητή.
– Καθιερώνεται η ενημέρωση των γονιών/κηδεμόνων με ηλεκτρονικά μηνύματα (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή κινητό). Έτσι μια διαδικασία τυπική (αποστολή ταχυδρομικών επιστολών), που κόστιζε χρόνο και χρήμα για τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο αντίστοιχα αντικαθίσταται από μια διαδικασία ουσιαστική με στόχο τη βελτίωση της παρακολούθησης της φοίτησης των μαθητών/τριών.
Σχετικά με την οργάνωση της σχολικής ζωής
– Επειδή στόχος είναι όχι απλώς να τίθενται κανόνες, αλλά να τηρούνται και αφετέρου οι μαθητές να διαπαιδαγωγούνται στην ανάγκη θέσπισης και τήρησής τους, εισάγουμε τη συνδιαμόρφωση από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές του «Πλαισίου οργάνωσης της σχολικής λειτουργίας», με σκοπό να εμπλακούν οι μαθητές στη διαδικασία θέσπισης κανόνων στο πνεύμα των νόμων, να κάνουν οι ίδιοι προτάσεις και να αυτοδεσμευτούν.
Παιδαγωγικές ενέργειες και μέτρα.
– Προτείνονται παιδαγωγικές ενέργειες και μέτρα για να αντιμετωπίζονται παρεκκλίνουσες συμπεριφορές που σκοπό έχουν ο μαθητής να συνειδητοποιήσει το πρόβλημα που δημιούργησε και να επανορθώσει ή να μην το επαναλάβει. Όταν επαναλαμβάνει τις ίδιες ή ανάλογες συμπεριφορές επιβάλλονται μέτρα που θα έχουν επιπτώσεις (αποβολή, απουσίες).
– Παράλληλα εισάγονται έπαινοι και επιβράβευση για κάθε πράξη που συμβάλλει στη βελτίωση της σχολικής ζωής. Εκτός από τα αριστεία και τα βραβεία για όποιον/α μαθητή/τρια αριστεύσει ή έχει την υψηλότερη επίδοση κάθε τμήματος, θεσμοθετείται βραβείο προόδου για κάθε μαθητή που βελτίωσε σημαντικά την επίδοσή του σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά καθώς και έπαινοι για ατομικές ή συλλογικές δράσεις κοινωνικής προσφοράς και αλληλεγγύης.
– Ενισχύεται η συνεργασία των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας με τους γονείς και κηδεμόνες και επιδιώκεται ουσιαστική επικοινωνία μαζί τους. Έτσι στην αρχή κάθε χρονιάς και πριν τη συνεδρίαση του συλλόγου των διδασκόντων, γίνεται συνάντηση με τους γονείς, στην οποία ενημερώνονται για τη λειτουργία του σχολείου.
– Καθιερώνεται η ηλεκτρονική δήλωση προτίμησης τύπου Λυκείου (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) και μαθημάτων επιλογής για την Α τάξη λυκείου, ομάδων προσανατολισμού ή τομέων για τη Β τάξη και κατευθύνσεων ή ειδικότητας για τη Γ τάξη (ανάλογα με τον τύπο Λυκείου).
– Τέλος, σειρά υπηρεσιακών βιβλίων και εντύπων (βιβλίο υλικού, βιβλιοθήκης, ευρετήριο, βιβλίο καταγραφής ενεργειών και υποστήριξης εύρυθμης λειτουργίας και ατομικά δελτία μαθητών, ωρολόγια προγράμματα, υπηρεσιακά σημειώματα μετεγγραφής, δελτία κίνησης προσωπικού) θα τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή μόλις εκδοθεί εγκύκλιος με τις λεπτομέρειες της ηλεκτρονικής τήρησης, ενώ το βιβλίο φοίτησης τηρείται στο ηλεκτρονικό σύστημα myschool από το 2017-18.