Παιδεία: Τι αλλάζει από το προνήπιο έως και τα ΑΕΙ σε βάθος τριετίας, σύμφωνα με όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός από το υπουργείο Παιδείας. Επεκτείνεται το ολοήμερο σχολείο. Δημιουργείται το Πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής
Της Μίκας Κοντορούση
Με εξαγγελίες για μεταρρυθμίσεις στη δημόσια Παιδεία που θα συνοψιστούν σε νομοσχέδιο (το οποίο και θα πάρει το δρόμο της ψήφισης στη βουλή το καλοκαίρι 2017), μια δόση επανάληψης χρόνιων δεσμεύσεων (περί κατάργησης των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση) και κυρίως, τον λογαριασμό «που δεν βγαίνει» στα περί αύξησης στις προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών στα σχολεία Ειδικής Αγωγής, ολοκλήρωσε την επίσκεψή του ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο υπουργείο Παιδείας το πρωί της Τρίτης, στα πλαίσια της επίσπευσης του κυβερνητικού έργου μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης.
Στο τριετές στρατηγικό πλάνο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με βασικό πυλώνα την 14ετή υποχρεωτική δημόσια εκπαίδευση, ο Αλέξης Τσίπρας και ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Γαβρόγλου αναφέρθηκαν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και τις αλλαγές που πρέπει να αναμένουν μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, ακαδημαϊκοί και γονείς τόσο από τη νέα σχολική χρονιά 2017-18, όσο και προοδευτικά μέχρι το 2020.
Συγχωνεύονται τα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Αθήνας και Πειραιά (Α.Τ.Ε.Ι.) που συνεργάζονταν στενά επί δεκαετίες και πλέον γεννάται το νέο Πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής. Αν και δεν αποσαφηνίστηκε ποιο έτος ακριβώς το εν λόγω Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα θα πραγματοποιήσει το ντεμπούτο του στα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων, πρόκειται για μέτρο που θα εξυπηρετήσει την αναλογία μόνιμου διδακτικού προσωπικού και αναπληρωτών στα δύο Α.Τ.Ε.Ι. που αυτή τη στιγμή κυμαίνεται περίπου στο 60 – 40%. Να σημειωθεί ότι τα νούμερα είναι αντιστρόφως ανάλογα στα λοιπά Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα της χώρας.
Επεκτείνεται ο θεσμός του «ολοήμερου σχολείου» ακόμη και σε μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι επιπλέον 10.000 μαθητές σε συνολικά 830 συγκροτήματα της ακριτικής Ελλάδας θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στο θεσμό και άρα στα μαθήματα έως τις 16.00 το απόγευμα.
Έρχεται η μείωση των μαθητών σε δημοτικά σχολεία μέσα στα επόμενα δύο χρόνια και πλέον ο μέγιστος αριθμός όσων κάθονται στα θρανία ανά τάξη, δεν θα ξεπερνά τους 22. Να σημειωθεί ότι σε Γυμνάσια και Λύκεια, ο αντίστοιχος αριθμός αγγίζει τους 27+/-2.
Αύξηση των δωρεάν σχολικών γευμάτων σε επιπλέον 300.000 μαθητές από 200.000 που σιτίζονται αυτή τη στιγμή, με στόχο να καλυφθεί το συνολικά 50% των αναγκών σε δωρεάν και ποιοτικό φαγητό, από το 20% που ισχύει σήμερα. Έμφαση δίνεται σε περιοχές με υψηλά ποσοστά ανεργίας.
Στις 21.000 θα κινηθούν οι προσλήψεις αναπληρωτών το 2017-18, ενώ οι αναπληρωτές που θα προσληφθούν στα ειδικά σχολεία αναμένεται να αυξηθούν στις 10.700 από τις 8.500 που προσελήφθησαν φέτος. Την ίδια στιγμή, θα προστεθούν επιπλέον 11 νέα σχολεία στα ήδη 23 που βρίσκονται εν λειτουργία, ενώ από 3 σε 6 θα είναι και τα καλλιτεχνικά σχολεία σε βάθος τριετίας.
Επανιδρύεται ο θεσμός της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, προκειμένου να μειωθεί το brain drain και οι νέοι να πάψουν να μεταναστεύουν στο εξωτερικό για λόγους επαγγελματικής αποκατάστασης.
Στις επαναλήψεις:
Ικανοποιείται το πάγιο αίτημα Πολυτεχνικών και γεωπονικών σχολών για αναγνώριση της πενταετούς διάρκειας σπουδών ως μεταπτυχιακά, μέτρο που σκόνταφτε στις αντιδράσεις των ευρωπαϊκών Οργάνων, ενώ για την παγίωση του μέτρου, υπουργείο και Τεχνικά Επιμελητήρια βρίσκονται σε αρμονική συνεργασία.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και πάλι στη σημασία των νέων προγραμμάτων σπουδών στη Β’ θμια εκπαίδευση (αλλαγές στα βιβλία) με επίκεντρο τη μάθηση και όχι την εξέταση, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι η διαβούλευση για τις αλλαγές βρίσκεται στο τραπέζι του ΙΕΠ σχεδόν από το 2015. Στην κατεύθυνση αυτή, ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε και στην ανάγκη αλλαγής στον τρόπο διδασκαλίας ξένων γλωσσών, ώστε να μην ενισχύεται το πάρεργο των φροντιστηρίων.
Πρωθυπουργός και υπουργός υπογράμμισαν ότι σε βάθος τριετίας θα καταργηθούν οι Πανελλήνιες, που παρά το αδιάβλητο του θεσμού, παραμένει μία εξοντωτική και απάνθρωπη διαδικασία. Σε αυτή την κατεύθυνση, μένει να δούμε πώς θα γίνει η ριζική αναδιάρθρωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, πώς το Εθνικό Απολυτήριο θα ορίζει πλέον τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε τμήμα ή σχολή, αλλά και πώς το μέτρο «λιγότερα μαθήματα, περισσότερες σχολικές ώρες», θα μπει στην τελική ευθεία εφαρμογής.
Στα Πρυτανικά Συμβούλια, οι υποψήφιοι αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται από ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, ενώ όσον αφορά στους φοιτητές, αυτοί θα αποκλείονται από την εκλογική διαδικασία, ωστόσο θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στα συλλογικά όργανα.
Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε στο γεγονός ότι ο πρωθυπουργός δήλωσε υπερήφανος για το ήθος και τη στάση της χώρας και ιδίως των νησιών μας απέναντι στην πρωτοφανή προσφυγική κρίση και ανακοίνωσε ότι το σχολικό έτος 2017 – 18, περίπου 600 σχολικές αίθουσες θα είναι σε θέση να υποδεχτούν προσφυγόπουλα. Σήμερα, πάνω από 5.000 πρόσφυγες κάθονται στα θρανία 115 σχολείων και 450 καθηγητές, αλλά και 60 συντονιστές συντελούν στην ορθή διαπαιδαγώγηση και κάλυψη ετερόκλιτων εκπαιδευτικών αναγκών.