Αλλάζει άρδην το εκπαιδευτικό σύστημα με το σχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση μετά και από το ξήλωμα του νόμου Διαμαντόπουλου για τα ΑΕΙ, την επιστροφή των αιώνιων φοιτητών και την αποδυνάμωση του ρόλου των πρυτανικών συμβουλίων.
Όπως αναφέρει η Ημερησία οι αλλαγές θα γίνουν βήμα βήμα και σε βάθος χρόνου, ενώ προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας είναι η μετατροπή όλων των δημοτικών σχολείων της χώρας σε ολοήμερα.
Επίσης, φιλοδοξία του υπουργείου Παιδείας είναι η καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.
Σήμερα η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι εννέα χρόνια, δηλαδή μέχρι και την Τρίτη Γυμνασίου, με το ποσοστό διαρροής μαθητών να είναι υψηλό.
Το μεγάλο στοίχημα πάντως είναι η αλλαγή της δομής του Λυκείου και της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μία από τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι η απελευθέρωση όσο το δυνατόν περισσότερων σχολών χαμηλής ζήτησης από το σύστημα των εξετάσεων. Μάλιστα ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, Αντώνης Λιάκος έχει τονίσει ότι το Λύκειο πρέπει να αναπνεύσει και να έχει τρεις βασικούς άξονες:
α)την ανθρωπιστική παιδεία, τη φιλοσοφία και την πολιτική
β)τη μελέτη της επιστήμης, του περιβάλλοντος και του σώματος
γ)τη τέχνη και τον πολιτισμό.
Προϋπόθεση πάντως για την αλλαγή της δομής του Λυκείου είναι η ελάφρυνση των προγραμμάτων σπουδών, και η ενοποίηση ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών.
Ακόμα, μεταξύ των ζητημάτων που θα τεθούν στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία, θα είναι και η αποτίμηση του εκπαιδευτικούς έργου, η αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και ο ανασχεδιασμών των πανεπιστημίων.
Μάλιστα το 2016, οι φετινοί μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα εγκαινιάσουν και το νέο σύστημα Πανελληνίων που θα θυμίζει αρκετά τις παλιές… δέσμες, μιας και προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα, εφόσον οι υποψήφιοι επιθυμούν να ξεκλειδώσουν περισσότερα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
Θα καταργηθεί ακόμα το μπόνους έως 600 μόρια που έδινε ο προφορικός βαθμός και η σχολική επίδοση θα αποσυνδεθεί από την εισαγωγή στα ΑΕΙ και θα υπολογίζεται μόνο η βαθμολογία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Εξαιτίας μάλιστα της μείωσης των εξεταζόμενων μαθημάτων από φέτος, το μάθημα αυξημένης βαρύτητας, το οποίο έχει συντελεστή 1,3 ισχυροποιείται ακόμα περισσότερο και θα προσμετράται σε ποσοστό 33% στην τελική βαθμολογία, αντί για 24% που ήταν πέρσι.
Αλλαγές προβλέπονται και στον τρόπο υπολογισμού των μορίων των υποψηφίων. Έτσι, το άθροισμα των γραπτών βαθμών στην εικοσάβαθμη κλίμακα των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο κάθε υποψήφιος, πολλαπλασιάζεται επί δύο. Στη συνέχεια, στο γινόμενο αυτό προστίθενται τα γινόμενα των γραπτών βαθμών των δύο μαθημάτων με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας, τα οποία προβλέπονται στην ομάδα προσανατολισμού του κάθε υποψηφίου. Το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται με το εκατό.
Σε περίπτωση που ο υποψήφιος εξεταστεί πανελλαδικά και σε ένα πέμπτο μάθημα προκειμένου να έχει πρόσβαση σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο, τότε ο υπολογισμός των μορίων του για κάθε ένα από τα δύο επιστημονικά πεδία που έχει δικαίωμα να δηλώσει προτίμηση γίνεται με βάση τα αντίστοιχα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.