Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα “Η ΕΠΟΧΗ” και τη δημοσιογράφο Ιωάννα Δρόσου. Ακολουθεί η συνέντευξη του Υπουργού:
Ολοήμερο σε όλη την επικράτεια
Τι αλλαγές αναμένονται για τη νέα σχολική χρονιά;
Πρώτον, θα μειώσουμε το επτάωρο σε εξάωρο και το σχολείο θα τελειώνει στη 1.15. Όταν τελειώνει το μάθημα θα μπορεί το παιδί να κάθεται στο Ολοήμερο, αλλά αυτή είναι μια άλλη διαδικασία, περιλαμβάνει τη σίτιση του παιδιού, την απασχόλησή του, την προετοιμασία του για την επόμενη μέρα… Είναι διαφορετικό αυτό και διαφορετικό να κρατάς το παιδί για επτά ώρες σε μη λειτουργικό σχολείο. Θα ανανεώσουμε, λοιπόν, το περιεχόμενο του σχολείου.
Επομένως το ολοήμερο σχολείο παραμένει, μέχρι τις 4 μ.μ.;
Βεβαίως. Επιχειρούμε να δοθεί η δυνατότητα του Ολοήμερου σε όλα τα παιδιά, σε όλη την επικράτεια. Μέχρι τώρα μόλις το 1/3 των σχολείων είχε αυτή τη δυνατότητα του αναβαθμισμένου ολοήμερου.
Σπάει το καθεστώς αδιοριστίας
Το νέο πρόγραμμα θα σημαίνει και λιγότερες ώρες απασχόλησης αναπληρωτών;
Αυτή η κίνηση θα σημάνει προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών και αργότερα μόνιμου προσωπικού. Δυστυχώς έχουμε βουλιάξει στο καθεστώς αδιοριστίας που έχει επιβληθεί από τα μνημόνια. Όμως, από το 2017 και μετά θα μπορέσουμε να προσλάβουμε μόνιμο προσωπικό. Έως τότε θα προσλαμβάνουμε αναπληρωτές.
Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών θα αναγνωριστεί στη διαδικασία διορισμών;
Είμαστε ηθικοπολιτικά δεσμευμένοι οι αναπληρωτές να αξιοποιηθούν στη διαδικασία ΑΣΕΠ που θα προκηρυχθεί. Ακόμα και για εκείνους που δεν είναι στη λίστα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ. Θέλουμε σε κάθε περίπτωση να αποφύγουμε την ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού. Πρόκειται για έναν κίνδυνο που ελλοχεύει εξαιτίας του κατακερματισμού των εκπαιδευτικών σε 150 ειδικότητες, καθώς και των αδιόριστων εκπαιδευτικών σε πάνω από δέκα ομάδες ιδιαίτερων συμφερόντων. Όμως, πιστεύω ότι η προκήρυξη θέσεων θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ο ένας να κατηγορεί τον άλλον και θα προβλέπεται επίσης η δυνατότητα των νέων πτυχιούχων για διορισμό.
Γράφεται το ενδεχόμενο απεργιακών κινητοποιήσεων μέσα στις εξετάσεις, παρότι το διαψεύδει η ΟΛΜΕ. Ποια η δική σας πληροφόρηση;
Κανείς δεν παίζει με την αγωνία των παιδιών. Αυτά είναι μικροπολιτικές, που έχουν διαψευστεί σε όλους τους τόνους από την ΟΛΜΕ. Επομένως, αύριο θα αρχίσουν και θα τελειώσουν οι εξετάσεις κανονικά. Για τα επόμενα χρόνια το στοίχημα του υπουργείου είναι ο προγραμματισμός του απεγκλωβισμού του σχολείου από ένα βάρβαρο σύστημα εξετάσεων.
Ήδη υπάρχουν 3.000 κενά στα σχολεία που θα ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά. Αυτά θα καλυφθούν;
Η μάχη που δίνουμε αυτή την περίοδο είναι όλα τα σχολεία, γενικής, τεχνικής ή ειδικής αγωγής να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο, από την πρώτη μέρα. Αυτό το στοίχημα χάνεται συνεχώς επί τριάντα χρόνια. Γι’ αυτό θα προχωρήσουμε εγκαίρως σε προσλήψεις αναπληρωτών και τα βιβλία θα έχουν σταλεί τον Ιούλιο σε όλα τα σχολεία.
Γιατί υπήρξαν φέτος τόσα κενά;
Πέρυσι, ορισμένοι αναπληρωτές που είχαν περάσει στο ΑΣΕΠ προσέφυγαν στο ΣτΕ και εν μέρει υπήρξαν γι’ αυτό καθυστερήσεις. Κύριος λόγος, όμως, είναι η κατάσταση που διαμορφώθηκε πέρυσι το καλοκαίρι με τη συμφωνία, η οποία δεν επέτρεψε στο κράτος να λειτουργήσει εγκαίρως. Από την πλευρά μας, κάνουμε ότι είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν όλοι οι πόροι, ώστε να μην πάει χαμένο ούτε ένα ευρώ από τον προϋπολογισμό για τη δημόσια παιδεία.
Ποιος είναι ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός του υπουργείου;
Τον Ιούνιο θα παρουσιάσουμε τις εκθέσεις της Μορφωτικής Επιτροπής της Βουλής και της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, όπου θα καταγράφονται τα άμεσα μέτρα και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του υπουργείου. Στόχος μας είναι η μεταρρύθμιση να γίνει βήμα-βήμα σε έναν μεγαλύτερο ορίζοντα της τετραετίας. Μια πρόγευση των δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της εκπαίδευσης δίνουν οι ρυθμίσεις για το ΕΠΑΛ, όπου καταργείται το καθεστώς σκληρής και οριστικής εξειδίκευσης. Θα είναι ένα σχολείο ισότιμο με αυτό της γενικής εκπαίδευσης, όπου στο τέλος θα υπάρχει η δυνατότητα, εφόσον το παιδί θέλει να ακολουθήσει ένα έτος μαθητείας, να δουλεύει με εξασφαλισμένα τα εργατικά και ασφαλιστικά του δικαιώματα. Ακόμα, ο μαθητής θα έχει δυνατότητα πια να δώσει εξετάσεις για να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε σε ΤΕΙ είτε σε ΑΕΙ. Δεν θέλουμε ένα σχολείο που θα μαζεύει τυπικά τη σχολική διαρροή, θέλουμε και τα ΕΠΑΛ να δίνουν ισότιμες ευκαιρίες στα παιδιά για να μάθουν.
Αέρας δημοκρατίας στο σχολείο
Την πειθαρχική δίωξη των μαθητών, με τις αποβολές, αλλά και την τιμωρητικότητα απέναντι στα παιδιά, πώς θα την αντιμετωπίσετε;
Αυτό το κλίμα έχει υποχωρήσει πια από τα σχολεία. Έχουμε ήδη καταργήσει την ποινικοποίηση των μαθητικών καταλήψεων και του ιδιωνύμου που είχε νομοθετήσει ο Ευ. Γιαννόπουλος. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε τις σχέσεις συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών και να αποτρέψουμε τις τιμωρητικές συμπεριφορές. Σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε διάλογο με τους μαθητές, για την αναμόρφωση των σχολικών κοινοτήτων. Δεν υπάρχει προοπτική να λειτουργήσει το σχολείο μέσα από την τιμωρία. Ούτε βέβαια με την τιμωρητική αντίληψη εις βάρος των εκπαιδευτικών, όπως είχε επιχειρηθεί επί κυβερνήσεως Σαμαρά με την ψευδεπίγραφη αξιολόγηση και τις χιλιάδες απολύσεις εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έφερε έναν αέρα δημοκρατίας στο σχολείο.
Ποιος είναι ο προγραμματισμός για τα σχολεία στις φυλακές;
Τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας είναι ο προσανατολισμός μας. Προσπαθούμε να τα ενοποιήσουμε σε μια δομή, για να έχουν τα παιδιά τη δυνατότητα ουσιαστικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατεύθυνσης, για όσους το χρειάζονται. Όλοι έχουν δικαίωμα στη μόρφωση και αυτό είναι και ο μόνος τρόπος ένταξής του στην κοινωνία. Επομένως, η κατεύθυνσή μας είναι να διευρυνθούν οι σχολικές κοινότητες, ώστε να έχουν όλοι πρόσβαση.
Ποιος ο σχεδιασμός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Αυτή την περίοδο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιχειρείται αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων, ώστε να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά, τμήματα δια βίου μάθησης, να συνδυάζεται η ένταξη της τεχνικής εκπαίδευσης και να προωθείται ο ενιαίος χώρος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας. Σ΄ αυτόν τον ορίζοντα σχεδιάζουμε κι εμείς, καθώς μάλιστα είναι κοινή πεποίθηση στην ακαδημαϊκή κοινότητα ότι η προηγούμενη παρέμβαση Διαμαντοπούλου- Αρβανιτόπουλου αποδιοργάνωσε τη διοίκηση της ανώτατης εκπαίδευσης.