Με ενστάσεις της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, αλλά και βολές από την ηγεσία της ανεξάρτητης αρχής για την αξιολόγηση, οδεύει προς ψήφιση σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ. Οι ενστάσεις αυτές σχετίζονται και με τις παρατηρήσεις νομικών ως προς τη συνταγματικότητα κρίσιμων διατάξεων του νομοσχεδίου.
Απόστολος Λακασάς
Ειδικότερα, η Επιστημονική Επιτροπή παρατηρεί το… παράδοξο: ότι οι πρυτάνεις σε περιπτώσεις επεισοδίων πρέπει να συμβουλεύονται νομικούς για τη δικονομική διάκριση του εγκλήματος που διαπράττεται εκείνη την στιγμή στο ίδρυμά τους – διαδικασία που είναι χρονοβόρα και άρα αποτελεσματική. «Με την προτεινόμενη ρύθμιση, η αυτεπάγγελτη επέμβαση της δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ επιτρέπεται μόνο σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής. Προβληματισμός μπορεί κατά τούτο να εγερθεί σχετικά με την παροχή αποτελεσματικής προστασίας κατά άλλων εγκλημάτων, ιδίως αυτόφωρων. Η διάκριση μεταξύ των εγκλημάτων κατά της ζωής και των εγκλημάτων κατά της σωματικής ακεραιότητας είναι ενίοτε δυσχερώς διαγνώσιμη κατά τον χρόνο τέλεσής τους», λέει η επιτροπή. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», συνταγματολόγοι εκτιμούν ότι η διάταξη για το άσυλο είναι αντισυνταγματική, καθώς για εγκλήματα κατά της σωματικής ακεραιότητας, για την επέμβαση της αστυνομίας, απαιτείται απόφαση του πρυτανικού συμβουλίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για έναν ξυλοδαρμό φοιτητή ή πανεπιστημιακού πρέπει να συγκληθεί το πρυτανικό συμβούλιο για να καλέσει την αστυνομία, η οποία θα φθάσει μάλλον αφού λήξει το περιστατικό.
Στη δεύτερη παρατήρησή της, η Επιστημονική Επιτροπή επισημαίνει ότι η ρύθμιση της ειδικότερης συμμετοχής των φοιτητών στα όργανα του ΑΕΙ θα όφειλε να συναρτάται με τον χαρακτήρα των εκάστοτε ασκούμενων αρμοδιοτήτων. Δηλαδή, δεν μπορεί οι εκπρόσωποι των φοιτητών να έχουν άποψη π.χ. για τα συγγράμματα ή για εκλογές καθηγητές. Στο ίδιο πλαίσιο, η επιτροπή παρατηρεί ότι «γεννάται προβληματισμός εάν είναι κατά το Σύνταγμα επιτρεπτή η μειοψηφική συμμετοχή του κύριου διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού σε όργανα, όπως η κοσμητεία μονοτμηματικής σχολής». Η τρίτη παρατήρηση αφορά τα, υπό θεσμοθέτηση, νέα Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ), λέει η επιτροπή.
Υποβάθμιση
Την ίδια στιγμή, η πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), Νικολέττα Παϊσίδου, έκανε λόγο για έμμεση υποβάθμιση της ανεξάρτητης αρχής με τη δημιουργία παράλληλης συμβουλευτικής επιτροπής για την αξιολόγηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων. «Η διάταξη ορίζει ένα ιδιότυπο σύστημα αξιολόγησης από μια επιτροπή η οποία ονομάζεται Επιστημονική Συμβουλευτική Επιτροπή και η οποία από τον τρόπο συγκρότησης, λειτουργίας και αποτελέσματος δεν συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά και τη φιλοσοφία του πλαισίου διασφάλισης ποιότητας και, μάλιστα, της εξωτερικής, όπως αυτά καθορίζονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης. Το ερώτημα που τίθεται είναι για ποιο λόγο δημιουργείται ένας νέος θεσμός αξιολόγησης ενώ υπάρχει ένας εθνικός φορέας και μάλιστα ανεξάρτητη αρχή, η οποία είναι επιφορτισμένη με την εφαρμογή διαδικαστικών αξιολόγησης των ιδρυμάτων σε εθνικό επίπεδο με ενιαία διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια. Από τις διατάξεις του ν/σ η ΑΔΙΠ υποβαθμίζεται. Αυτή η υποβάθμιση μπορεί να μην είναι ρητή, αλλά προκύπτει έμμεσα από τις διατάξεις. Είναι έμμεσος τρόπος η θέσπιση παράλληλων θεσμών με ίδιες αρμοδιότητες», είπε.