Ενας διαφορετικός «παιδικός σταθμός», με σύμβολο τον χαρταετό και με στόχο τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, ολοκληρώνει τη λειτουργία του στις 31 Μαΐου έχοντας προσφέρει τις υπηρεσίες του σε προσφυγόπουλα αλλά και παιδιά της τοπικής κοινωνίας.
Πρόκειται για το πιλοτικό πρόγραμμα «ΔΙΑ-δρασις παιδιών προσχολικής ηλικίας: Παιδικό Κέντρο για την Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων», το οποίο υλοποιήθηκε τους τελευταίους 21 μήνες από τη ΧΑΝΘ στο πλαίσιο της Δράσης Ι του έργου «Ενισχύοντας το δικαίωμα στην εκπαίδευση και την πρόσβαση στο σχολείο για προσφυγόπουλα» με επικεφαλής εταίρο την Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ) ΑΑΕ/ΟΤΑ, υπό την αιγίδα του δήμου Θεσσαλονίκης και με χρηματοδότηση από τα Open Society Foundations.
Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας για προσφυγόπουλα 2 έως 4 ετών δόθηκε έμφαση στην προσαρμογή των παιδιών στο νέο περιβάλλον μάθησης, καθώς και προτεραιότητα στην εξοικείωση με την ελληνική γλώσσα αλλά παράλληλα και στην ενίσχυση των γλωσσών καταγωγής τους, αρχικά στα αραβικά και στη συνέχεια εντάσσονταν και άλλες γλώσσες, όπως τα κουρδικά ή τα περσικά.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, «απώτερη επιδίωξη ήταν η προετοιμασία των παιδιών για την ομαλή ένταξή τους στην τυπική εκπαίδευση, όπως και πράγματι έγινε για περισσότερα από 15 τετράχρονα παιδιά που παρακολούθησαν την περσινή χρονιά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της «ΔΙΑ-δρασις» και τη φετινή φοίτησαν στο Νηπιαγωγείο».
Κάνοντας ένα βήμα πιο κοντά στην ένταξη
Η «ΔΙΑ-δρασις» προώθησε και την κοινωνική ένταξη μέσα από το «Πρόγραμμα διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων» που υλοποιούνταν κατά την απογευματινή ζώνη λειτουργίας στον χώρο του Παιδικού Κέντρου. Οι διαπολιτισμικές δραστηριότητες απευθύνονταν σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας από 2 έως 6 ετών.
«Η καινοτομία του προγράμματος εντοπίζεται στο γεγονός ότι το πρόγραμμα δεν ωφέλησε αποκλειστικά προσφυγικές οικογένειες, αλλά ήταν ανοιχτό και στην τοπική κοινωνία. Βασική επιδίωξη του προγράμματος ήταν να φέρει ένα βήμα πιο κοντά τον τοπικό πληθυσμό με τους πρόσφυγες, να μοιραστούν τα οφέλη της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας, να καλλιεργήσουν τον σεβασμό προς τη διαφορετικότητα μέσα από την αρμονική συνύπαρξη και την ισότιμη συμμετοχή. Έτσι, δημιουργήθηκε ένα πεδίο αλληλεπίδρασης και διαπολιτισμικής επαφής των οικογενειών προσφυγικού και τοπικού πληθυσμού συμμετέχοντας από κοινού σε εκπαιδευτικά διαπολιτισμικά εργαστήρια (εικαστικά, θέατρο, μουσικοκινητική, παιδική γιόγκα, επιστήμες και τεχνολογία, παιδαγωγικό τσίρκο κ.ά.) και ποικίλες δράσεις», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Συνολικά, περίπου 70 παιδιά συμμετείχαν μαζί με τις οικογένειές τους και τα μισά περίπου προέρχονταν από την τοπική κοινωνία. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, η πιλοτική φάση του προγράμματος ολοκληρώνεται στο τέλος Μαΐου αλλά συνεχίζονται οι προσπάθειες για αναζήτηση νέας χρηματοδότησης.