Το σύστημα τελικά λειτούργησε και παρουσιάστηκε στο 13ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, που διοργανώνουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, το Ίδρυμα Νόησις – Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (ΚΔΕΜΤ), το σωματείο Φίλοι του Ιδρύματος ΚΔΕΜΤ και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου πληροφορικής.

Το πρόβλημα του εξαερισμού μιας αίθουσας με ανακλινόμενα παράθυρα που δεν ανοίγουν εντελώς και περιορισμένα ανοίγματα κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι και οι μαθήτριες του Πειραματικού Γυμνασίου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Χρησιμοποιώντας καθαριστές αέρα, εξαεριστήρες τζαμιού, μικροελεγκτές και αισθητήρες που ελέγχουν την ταχύτητα λειτουργίας του εξαεριστήρα και την ποιότητα του αέρα της αίθουσας, κατάφεραν να φτιάξουν ένα σύστημα ελέγχου της ποιότητας του αέρα, το οποίο ονόμασαν «Άλλος αέρας».

Το αποτέλεσμα σε ό,τι αφορά την ποιότητα του αέρα στο εσωτερικό της τάξης ήταν εντυπωσιακό ενώ πλέον τα επόμενα βήματα για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς είναι η συνέχιση των δοκιμών και του πειραματισμού, η κατασκευή του συστήματος και με έναν δεύτερο τρόπο και η δημοσιοποίηση των σχετικών οδηγιών ώστε να το κατασκευάζει όποιος επιθυμεί στο σπίτι του.

Αναζητήθηκαν λύσεις από την αρχή της σχολικής χρονιάς

«Η αφορμή για να ξεκινήσουμε και να ασχοληθούμε με αυτό το πρότζεκτ προέκυψε από τις συνθήκες που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε στις αρχές της σχολικής χρονιάς, όταν τον Σεπτέμβρη προσήλθαμε στο σχολείο με μάσκες και με το άγχος του κορονοϊού σε αίθουσες οι οποίες δεν είχαν τη δυνατότητα κατάλληλου εξαερισμού λόγω ανακλινόμενων παραθύρων. Έτσι προσπαθήσαμε να σκεφτούμε τρόπους με τους μαθητές μας για να ενισχύσουμε το φυσικό αερισμό των αιθουσών», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκπαιδευτικός Φίλιππος Κουτσάκας.

Από την πλευρά του, ο εκπαιδευτικός Μανώλης Κοσμίδης αναφέρει ότι το ζήτημα της ποιότητας του αέρα σε μια σχολική τάξη απασχόλησε και τον ίδιο ως γονέα ενώ σημειώνει ότι στην αρχή υπήρξε δυσπιστία από γονείς σχετικά με την καταλληλότητα των καθαριστών. «Όταν όμως υπάρχουν συγκεκριμένοι τρόποι για να αποφευχθεί η μόλυνση είναι καλό να ανανεώνεται ο αέρας όσο το δυνατόν περισσότερο αλλά και να καθαρίζεται, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η περίπτωση να υπάρχει σε αυτόν ο ιός», προσθέτει.

Το σύστημα τελικά λειτούργησε και παρουσιάστηκε στο 13ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, που διοργανώνουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, το Ίδρυμα Νόησις – Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (ΚΔΕΜΤ), το σωματείο Φίλοι του Ιδρύματος ΚΔΕΜΤ και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου πληροφορικής.

Τα πλεονεκτήματα του συστήματος

Τα πλεονεκτήματα της λύσης που προτείνουν οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι ο μηχανικός εξαερισμός και καθαρισμός του αέρα από 3 έως 6 φορές σε μία ώρα, η κατασκευή του από οικιακές συσκευές που είναι διαδεδομένες, έχουν χαμηλό κόστος αγοράς και συντήρησης και είναι απλές στην εγκατάσταση και τη χρήση καθώς και η δυνατότητα άμεσης εφαρμογής με ιδιαιτέρως χαμηλή κατανάλωση.

«Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη μείωση των επιπέδων των μικροσωματιδίων στο χώρο. Άλλωστε, μελέτες και έρευνες δείχνουν ότι η Covid-19 εν τέλει μεταδίδεται σε αυτή τη μορφή των αιωρούμενων μικροσωματιδίων», υπογραμμίζει ο κ. Κουτσάκας.

Στην όλη διαδικασία υπήρξε συνεννόηση με τον Κωνσταντίνο Σιούτα, καθηγητή του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος και κάτοχο της έδρας Fred Champion στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας (USC), ο οποίος, μάλιστα, ήταν απόφοιτος του ίδιου σχολείου.

Λύσεις αντιμετώπισης της πανδημίας

Λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης της πανδημίας πρότειναν, εξάλλου, με δημοσιεύσεις τους στο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, οι μαθητές από το Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας με ρομπότ που δίνει ανέπαφα αντισηπτικό στους χρήστες, το 1ο Γενικό Λύκειο Αγίου Αθανασίου με σύστημα καταμέτρησης ατόμων εντός των καταστημάτων για να αποφεύγεται ο συνωστισμός και το Γυμνάσιο Ελληνογαλλικής σχολής Καλαμαρί με εφαρμογές αναγνώρισης της χρήσης μάσκας σε δημόσιους χώρους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025