Η ΟΛΜΕ έχει καταθέσει πρόταση για προσλήψεις, η ΔΟΕ όχι ακόμη – Το υπουργείο απαντά και οι εκπαιδευτικοί δεν αποκλείεται να προχωρήσουν σε νέες κινητοποιήσεις
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Εξετάζεται η βελτίωση του σχεδίου της διάταξης” είπε χθες ο Ν. Φίλης στους εκπροσώπους ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και αναπληρωτών αναφερόμενος στο ενδεχόμενο μοριοδότησης της προϋπηρεσίας σε δυσπρόσιτες περιοχές και προσπαθώντας να απαντήσει στους εκπαιδευτικούς που κατηγορούσαν την επίμαχη μεταβατική διάταξη ότι “τους κλέβει την προϋπηρεσία”.
Δάσκαλοι και καθηγητές επέμεναν πως ένα διαφορετικό σύστημα προσλήψεων άπτεται πολιτικής βούλησης, κάνοντας λόγο για επαναφορά τον Ν. 3848/2010 της Άννας Διαμαντοπούλου με την επίμαχη διάταξη. “Στόχος είναι η κατάργηση του νόμου αυτού” ήταν η απάντηση του Ν. Φίλη.
“Μετά από 16 χρόνια οι πίνακες αναπληρωτών θα καταρτιστούν με ευθύνη του ΑΣΕΠ” είπε ακόμη διαβεβαιώνοντας ότι μετά την πρώτη αξιολόγηση και τον προσδιορισμό του δημοσιονομικού κενού θα προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς. Θύμισε δε ότι η κυβέρνηση επανέφερε χιλιάδες διαθέσιμους εκπαιδευτικούς που είχαν απολυθεί επί Σαμαρά και ανέστειλε την εφαρμογή της τιμωρητικής αξιολόγησης. Μάλιστα το υπουργείο δρομολόγησε ήδη μόνιμους διορισμούς 456 εκπαιδευτικών διοριστέων του ΑΣΕΠ 2008.
Ο Ν. Φίλης απάντησε, τέλος, στα ερωτήματα περί αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών αναφέροντας ότι δεν προβλέπεται, ενώ στους νηπιαγωγούς, που έθεταν θέμα συγχωνεύσεων νηπιαγωγείων λόγω σχετικής ρύθμισης στο ν/σ για την έρευνα, είπε: “Δεν θα γίνει καμία συγχώνευση”.
Εντάσεις εντός και εκτός
Στα ανωτέρω πρόλαβε να σταθεί ο Ν. Φίλης πριν αποχωρήσει από τη συνάντηση, κατά την οποία ξέσπασε “διαπαραταξιακός εμφύλιος” ανάμεσα σε καθηγητές και δασκάλους. Εκπαιδευτικοί κύκλοι ανέφεραν ότι η διάταξη κατάφερε να διασπάσει τους αναπληρωτές, καθώς άλλοι στέκονταν στη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και άλλοι στη μη συμπερίληψη του βαθμού πτυχίου, συμφωνώντας με την πριμοδότηση του ΑΣΕΠ.
Αναπληρωτές σχολίαζαν στην “Α” πως είναι κοινωνικά άδικη η μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας, ειδικά όσον αφορά τις δυσπρόσιτες περιοχές, λέγοντας ότι κάποιος με υψηλότερο βαθμό πτυχίου, αλλά μικρότερη προϋπηρεσία, είναι δυνατόν να χάσει τον διορισμό του. “Μπορεί να έχει όμως χαμηλότερο βαθμό γιατί ως φοιτητής εργαζόταν” τόνιζαν.
Την ίδια ώρα στις πύλες του υπουργείου είχαν σκαρφαλώσει καθηγητές και δάσκαλοι που διεκδικούσαν την απόσυρση της μεταβατικής διάταξης, ενώ δυνάμεις των ΜΑΤ είχαν παραταχθεί μέσα και έξω από τις πύλες. Μπορεί η κινητοποίηση να μην είχε τον αναμενόμενο κόσμο -παρά την κινητοποίηση των ομοσπονδιών- είχε όμως παλμό, αλλά και εντάσεις, αφού μέλη του ΠΑΜΕ καλούσαν ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να αποχωρήσουν από τον εθνικό διάλογο. Την ίδια ώρα μαθητές περνούσαν από την πλαϊνή είσοδο στο υπουργείο Παιδείας για την εκδήλωση βράβευσης του διαγωνισμού “Κύπρος 1974-2014: Δεν Ξεχνώ, Δημιουργώ, Διεκδικώ”.
Η πρόταση της ΟΛΜΕ
“Ενιαίο σύστημα μοριοδότησης όλων των εκπαιδευτικών με κριτήρια αντικειμενικά και πρόσφορα, ήτοι την προϋπηρεσία, την αξιολόγηση σε προγενέστερο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, τον χρόνο αναμονής πρόσληψης και τα οικογενειακά βάρη” είναι το αίτημα της ΟΛΜΕ, όπως προκύπτει από τη γνωμοδότηση του νομικού της συμβούλου κ. Γεραπετρίτη -την οποία δημοσίευε από χθες το πρωί το avgi.gr.
Η γνωμοδότηση, πάντως, αναφέρει ερμηνεύοντας το ΣτΕ: “Κρίθηκε ότι ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών από πίνακες αναπληρωτών κατά το άρθρο 9 παρ. 1 του Ν. 3848/2010, μολονότι συνιστούσε επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια (κατάταξη σε πίνακα αναπληρωτών με βάση την πραγματική προϋπηρεσία του εκπαιδευτικού), αντέκειτο στο άρθρο 103 παρ. 7 του Συντάγματος, διότι η σχετική προϋπηρεσία προέκυπτε από προσλήψεις αναπληρωτών ή ωρομισθίων οι οποίες δεν είχαν υπαχθεί στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής. Το Συμβούλιο πάντως δέχτηκε ρητά ότι η προϋπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού επιτρεπτώς καταρχήν λαμβάνεται υπ’ όψιν προκειμένου να προσαυξηθεί η βαθμολογία σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τον διορισμό σε θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών”.
Κύκλοι του υπουργείου Παιδείας σχολίαζαν στην “Α” πως “στην ερμηνεία και στην αξιολόγηση των αποφάσεων του ΣτΕ συμπίπτουν απολύτως οι εκατέρωθεν απόψεις” υπογραμμίζοντας πως “υπάρχει νομική και λογική αντίφαση στην εν λόγω γνωμοδότηση, αφού καταλήγει να διατηρεί στους πίνακες κατάταξης των αναπληρωτών το προβάδισμα όσων από αυτούς έχουν μόνο προϋπηρεσία. Όμως αυτό ακριβώς έχει κρίνει αντισυνταγματικό το ΣτΕ, σύμφωνα και με τον ίδιο τον κ. Γεραπετρίτη”.
Η ΟΛΜΕ προτείνει να ληφθούν υπόψη ο αριθμός τέκνων (3 μονάδες ανά τέκνο), η προϋπηρεσία σε δημόσια σχολεία (έως 84 μονάδες), η αναμονή χρόνου πρόσληψης (έως 10 μονάδες) και η αξιολόγηση σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (έως 50 μονάδες).
Πέραν του ότι με την αρ. 527/2015 απόφαση του ΣτΕ κρίθηκαν αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου 3848/2010, για την προϋπηρεσία κρίθηκε πως η απόκτησή της ανάγεται σε προσλήψεις αναπληρωτών ή ωρομισθίων, που δεν είχαν ελεγχθεί από ΑΣΕΠ και άρα δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιοκρατική· αυτό υπενθυμίζουν με νόημα κύκλοι στο υπουργείο Παιδείας.
Μάλιστα, στέκονται στη αρ. 4303/2015 απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ, που νομολόγησε ότι η ισχύς εν συνόλω του μεταβατικού πλαισίου εφαρμογής των πάγιων διατάξεων του Ν. 3848/2010 δεν μπορεί να παραταθεί πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2016, στη μέση δηλαδή της χρονιάς.
Σημειωτέον ότι η διάταξη έχει δοθεί στους βουλευτές, δεν έχει όμως κατατεθεί. Αναμένεται μέσα στην εβδομάδα η κατάθεσή της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.