Αγωνιστικές Παρεμβάσεις ΔΕ
Aνοιχτή εκδήλωση – συζήτηση
Παρασκευή 4/12, στις 6.00 μ.μ., στην ΕΔΟΘ
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση: Η πρόταση αγώνα και διαλόγου των Παρεμβάσεων
Οι συνέπειες των μνημονίων, τα καθημερινά άμεσα προβλήματα, οι διεκδικήσεις μας. Το ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο που χωράει όλη τη γνώση, όλους τους μαθητές, όλους τους εκπαιδευτικούς, η πρότασή μας!
Θα μιλήσουν εισηγητικά οι συνάδελφοι της τεχνικής εκπαίδευσης:
- Καρυώτης Δημήτρης, πρόεδρος ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής,
- Τσούγκα Γιώτα, μέλος του συντονιστικού καθηγητών που ήταν σε διαθεσιμότητα, Γεν. Συμβ. της ΕΔΟΘ
Σπανούδης Δημήτρης, γραμματέας Γ΄ ΕΛΜΕ.
Για τα άμεσα προβλήματα της Τεχνικής Επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ)
Με την έναρξη της χρονιάς οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις, κεντρικά και τοπικά σε ΟΛΜΕ και ΕΛΜΕ, καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για τα άμεσα προβλήματα και την επαναλειτουργία στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων των τομέων Υγείας Πρόνοιας, Αισθητικής Κομμωτικής και Γραφικών Τεχνών που είχαν καταργηθεί τον Ιούλιο του 2013, ώστε να διασφαλιστεί η ουσιαστική ένταξή τους στη λειτουργία του σχολείου, καθώς και η εναρμόνισή τους με το σύνολο των τεχνικών ειδικοτήτων. Ιδιαίτερα επισημάναμε:
- Τη λειτουργία όλων των τμημάτων και όλων των ειδικοτήτων με λιγότερους μαθητές.
- Την αποκατάσταση μισθολογικών, εκπαιδευτικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των συναδέλφων που γυρίζουν στα σχολεία.
- Τον κατάλληλο εξοπλισμό των εργαστηρίων όλων των τομέων.
- Τη λειτουργία του 4ου έτους -χωρίς μαθητεία, με ευθύνη πρακτικής άσκησης στο σχολείο- αποκλειστικά για ειδίκευση και με επέκταση κατά ένα έτος στην προοπτική των δίχρονων μεταλυκειακών σπουδών.
- Καμία μετακίνηση συναδέλφων στα ΙΕΚ εάν δε διασφαλιστεί η άμεση υλοποίηση της λειτουργίας του 4ου έτους στη βάση των προτάσεων του κλάδου. Αγωνιστήκαμε και πετύχαμε να ανατρέψουμε το σύστημα της διαθεσιμότητας – κινητικότητας – απόλυσης, να μην επιτρέψουμε να επανέλθει.
- Να διατεθούν στις σχολικές μονάδες της Τ.Ε.Ε. αμέσως όλα τα βιβλία
- Ανάγκη για άμεση ανακοίνωση του αναλυτικού και ωρολόγιου προγραμμάτος και βιβλίων της Γ΄ τάξης ΕΠΑΛ καθώς και του προσδιορισμού της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης.
- Αναγκη για προσλήψεις στα οργανικά και συμπληρωματικά κενά ειδικότερα στα εργαστηριακά μαθήματα.
- Να καταργηθεί η Υπουργικής Απόφαση173771/Δ4/ 02-11-2015 σύμφωνα με την οποία επιτρέπεται στους απορριπτόμενους μαθητές Γ΄ τάξης ανεπαρκούς φοίτησης των ΕΠΑΛ, να προσέρχονται σε ολική ή μερική, προφορική και γραπτή εξέταση τον Φεβρουάριο, χωρίς υποχρέωση παρακολούθησης!
- Άμεση χρηματοδότηση για τις ανάγκες των ειδικοτήτων στα Ε.Κ και ειδικότερα εξοπλισμό στις επαναλειτουργούντες ειδικότητες
- Δυνατότητα πρόσβασης στους αποφοίτους ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ που καταργήθηκε με τον νόμο 4186/2013
- Τροποποίηση της εγκυκλίου Γ2/6098/13-11-01 Υ.Α. (Β΄1588, άρθρο 5 παράγρ.ζ) και ορισμός των υπευθύνων εργαστηρίων με μερική διάθεση στο Ε.Κ 9 ώρες και όχι 12
Διεκδικήσεις για τα άλλα προβλήματα
- Όχι στον απόλυτο διαχωρισμό της θεωρίας απ’ την πράξη. Όχι στη μαθητεία. Να δοθεί το δικαίωμα στους εκπαιδευτικούς με ολική διάθεση στα Εργαστηριακά Κέντρα (Διευθυντής, Υποδιευθυντής, Υπεύθυνος Τομέα, Υπεύθυνος Εργαστηρίου) που το δικαιούνται (εκπαιδευτικοί ΠΕ) να διδάσκουν και το Θεωρητικό Μέρος του Εργαστηριακού μαθήματος που αναλαμβάνουν.
- Στο Μηχανολογικό Τομέα να επανέλθουν τα εργαστήρια των ΕΡΓΑΛΕΙΟΜΗΧΑΝΩΝ.
- Να ξαναδοθεί η δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑΛ και στα ΑΕΙ.
- Να δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους μαθητές του ΕΠΑΛ να ξαναεγγράφονται στο Β’ έτος ΕΠΑΛ για την απόκτηση άλλης ειδικότητας του ίδιου ή άλλου τομέα.
Το Δ.Σ της ΟΛΜΕ αποδέχτηκε τις προτάσεις μας για τα άμεσα προβλήματα και τις συμπεριέλαβε σε υπόμνημα που κατέθεσε στο υπουργείο. Δεν αποδέχθηκε βασικές μας προτάσεις όπως: της εναντίωσης του κλάδου στη νέα κινητικότητα και στις μετακινήσεις στα ΙΕΚ, καθώς και την πρόταση για άμεση λειτουργία του 4ου έτους αποκλειστικά ως έτος ειδίκευσης και επέκτασης κατά ένα έτος. Στο 17ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ οι ΣΥΝΕΚ και η ΔΑΚΕ, αλλά και το ΠΑΜΕ καταψήφισαν την πρόταση μας. Το υπουργείο όμως δεν έλυσε ούτε τα άμεσα προβλήματα, ενώ δημιούργησε και νέα στα πλαίσια της πολιτικής του για την εξοικονόμηση πόρων και της προώθησης της κινητικότητας (κατάργηση πολλών ολιγομελών τμημάτων, υποχρεωτικές μετακινήσεις στα ΙΕΚ συναδέλφων κ.ά.). Τη νέα εξέλιξη πρέπει αγωνιστικά να αντιμετωπίσουμε.
Αγώνας για ενιαίο, 12χρονο, δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά.
Το ενιαίο 12χρονο, δημόσιο, δωρεάν, σχολείο αντιστοιχεί στην υπεράσπιση της εκπαίδευσης σαν κοινωνικό αγαθό. Σαν στήριγμα για την απελευθέρωση από τη βαρβαρότητα της πολιτικής κυβερνήσεων-ΕΕ-ΔΝΤ.
Η θέση για το ενιαίο 12χρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο συνδέεται με μια συζήτηση για ένα αναγκαίο μεταβατικό στάδιο υπέρβασης του διπλού σχολικού δικτύου, γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης, με ριζικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία. Διεκδικούμε σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια, με εργαστήρια όχι μόνο για τα κλασικά αντικείμενα των φυσικών επιστημών, αλλά και για τα αντικείμενα των πολυτεχνικών γνώσεων, γυμναστήρια, μουσικά όργανα, βιβλιοθήκες, σχεδιασμό εναρμονισμένο με την παιδαγωγική τους λειτουργία. Υποδομή για ιατρική πρόληψη και υγιεινή. Αφετηρία για τον «οδικό χάρτη» είναι η εγκατάλειψη της λογικής της κατάρτισης, της απόκτησης δεξιοτήτων και φυσικά της μαθητείας – τζάμπα εργασίας. Δεύτερο βήμα είναι η προσπάθεια συνδυασμού στο περιεχόμενο της ακαδημαϊκής γνώσης με την πολυτεχνική γνώση, δηλαδή βασικές επιστημονικές γνώσεις πάνω στους τομείς της παραγωγής. Αυτό απαιτεί την αξιοποίηση εκπαιδευτικού προσωπικού και υποδομών της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Τεχνική εκπαίδευση και ενιαίο 12χρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο
Στο ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο ενσωματώνεται και αξιοποιείται η τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση (ΤΕΕ), οι υποδομές, ο εξοπλισμός και κυρίως το ζωντανό της στοιχείο, οι εκπαιδευτικοί, με την εμπειρία και την κατάρτισή τους. Στόχος είναι η κατάκτηση από τους μαθητές εισαγωγικής επιστημονικής γνώσης για τους βασικούς τομείς της παραγωγής. Έτσι σε αντίθεση με τη λογική των καταρτίσεων και δεξιοτήτων, η εκπαίδευση δε στοχεύει σε γνώση μια χρήσης. Αρνείται τη λογική της μαθητείας, της φθηνής και ανασφάλιστης εργασίας που υποβιβάζει την τεχνική εκπαίδευση.
Υπάρχει ο μύθος πως το ενιαίο 12χρονο σχολείο θα σημάνει το τέλος της τεχνικής εκπαίδευσης και ότι το διπλό δίκτυο διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας των τεχνικών ειδικοτήτων. Η διαθεσιμότητα των συναδέλφων στην ΤΕΕ έδειξε ότι πρόκειται για αυταπάτη. Αδιέξοδη είναι επίσης η αντίληψη ότι η διαπιστωμένη αδυναμία πολλών μαθητών να αντέξουν το «νέο λύκειο» μας προσανατολίζει στο διπλό σχολικό δίκτυο, κάτι που ζητάνε οι κατευθύνσεις της ΕΕ και οι «ανάγκες της αγοράς εργασίας». Αυτή η προσέγγιση καθηλώνει στην υποβάθμιση την ΤΕΕ και γίνεται άλλοθι για να μην εκπληρώνει το κράτος την υποχρέωση παροχής ίσων δυνατοτήτων στην εκπαίδευση.
Η πρώιμη εξειδίκευση δεν εξασφαλίζει εργασία. Διαμορφώνει ανθρώπους χωρίς στέρεα γενική παιδεία, που δυσκολεύονται στη συνεχή εξέλιξη των επαγγελμάτων. Οι θέσεις των εκπαιδευτικών στο διπλό τύπο σχολείου κινδυνεύουν από καταργήσεις κλάδων λόγω «αναγκών της αγοράς», ενώ το νέο εξεταστικό σύστημα ωθεί στη λεγόμενη άτυπη εκπαίδευση-μαθητεία των ΣΕΚ και ΙΕΚ. Εξάλλου όσο τα Μνημόνια και η αποπληρωμή του χρέους καταστρέφουν τον παραγωγικό ιστό, η ΤΕΕ θα βρίσκεται στον αέρα.
Σε τελική ανάλυση την εργασία και τα μορφωτικά δικαιώματα υπονομεύει η παραμονή στη σημερινή κατάσταση που απαξιώνει την τεχνική εκπαίδευση και ανοίγει το δρόμο σε δηλώσεις περί πληρωρισμού ειδικοτήτων του Φίλη ή στη γενίκευση της μαθητείας σε βάρος των μαθημάτων όχι μόνο της γενικής παιδείας, αλλά και των τεχνικών και των εργαστηριακών μαθημάτων, με στόχο την δωρεάν εργασία…
Το σχολείο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Το σχολείο της Επαγγελματικής εκπαίδευσης θα λειτουργεί μετά απ’ το 12χρονο σχολείο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το επαγγελματικό σχολείο πρέπει να είναι διετές, δημόσιο ενταγμένο στο Υπουργείο Παιδείας, με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και όρους λειτουργίας του δημόσιου σχολείου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι τομείς και οι ειδικότητες πρέπει να καλύπτουν τους τομείς και τις ειδικότητες των σημερινών σχολείων ΕΠΑΛ με την προσθήκη και άλλων που θα κριθούν αναγκαίες σύμφωνα με τις ανάγκες παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της χώρας. Ο στόχος αυτού του σχολείου πρέπει να είναι η εκπαίδευση των μαθητών για την απόκτηση ολοκληρωμένων γνώσεων (θεωρητικών και δεξιοτήτων) ενός ολοκληρωμένου γνωστικού αντικειμένου που ορίζεται ως επάγγελμα. Το πτυχίο να παραπέμπει σε συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Αγωνιστικές Παρεμβάσεις ΔΕ