Φτάσαμε αισίως στον Νοέμβριο και τα προβλήματα έναρξης της σχολικής χρονιάς παραμένουν για τα . Η πολιτεία οφείλει να δει πιο σοβαρά τα θέματα της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να μην αφήνει την απογοήτευση να κυριαρχεί στους  μαθητές, στους εκπαιδευτικούς αλλά κυρίως στους γονείς που εμπιστεύτηκαν τα ΕΠΑ.Λ. και κάνουν αναπόφευκτα τη σύγκριση με τα Γενικά Λύκεια.

ΟΛΤΕΕ

Για ακόμη μια χρονιά, τα βιβλία ειδικοτήτων και η ύλη των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων καθυστέρησαν χαρακτηριστικά να φτάσουν στα σχολεία μας. Η εξεταστέα ύλη επιβάλετε από τον Ιούνιο να είναι γνωστή και όλα τα βιβλία την πρώτη βδομάδα Σεπτεμβρίου να είναι στα σχολεία, για να γίνει η κατάλληλη προετοιμασία εκπαιδευτικών και μαθητών και να μην φτάνουμε στο σημείο να απολογούνται οι εκπαιδευτικοί στους γονείς που γεμάτοι απορία διερωτώνται τι θα γίνει και από πού μπορούν να τα προμηθευτούν εναλλακτικά τα βιβλία αφού αυτά ήρθαν καθυστερημένα και εντελώς οριακά όσο αφορά το πλήθος τους.

Διαπιστώνουμε δυστυχώς με λύπη και δυσαρέσκεια ότι τα κενά σε εκπαιδευτικούς είναι μεγάλα σε όλη την επικράτεια, με βασικές ελλείψεις και σε μαθήματα πανελλαδικώς εξεταζόμενα, γενικής παιδείας αλλά και ειδικοτήτων. Η εκπαιδευτική διαδικασία προχωρά με μεγάλους ‘συμβιβασμούς’ και με το πείσμα τόσο των εκπαιδευτικών όσο και της διοίκησης των σχολείων, οι οποίοι σε πλείστες περιπτώσεις αναλαμβάνουν μεγάλο ρίσκο να διδάξουν εργαστηριακά μαθήματα, με μεγάλο αριθμό μαθητών χωρίς να υφίσταται ο “δεύτερος” εκπαιδευτικός.

Τα Ευρωπαϊκά προγράμματα που υλοποιούνται στα ΕΠΑ.Λ., και φέτος έχουν μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη τους. Νοέμβρη μήνα δεν έχουν τοποθετηθεί Ψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί γενικής παιδείας για το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑ.Λ.» και την Εναλλακτική Ενισχυτική Διδασκαλία. Επίσης υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών για να αναλάβουν και να υλοποιήσουν υπεύθυνα το «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας» διεκπεραιώνοντας όλη την γραφειοκρατία στα πολύ πιεστικά χρονοδιαγράμματα. Έχουμε φτάσει πλέον στην υπογραφή των συμβάσεων με τους εργοδότες και τα νούμερα να είναι αποκαρδιωτικά έως και καταστροφικά σε σχέση με την προηγούμενη φάση υλοποίησης και τον θεσμό να απαξιώνεται και να χάνεται η εμπιστοσύνη των ιδιωτών, οι οποίοι αποχωρούν από το πρόγραμμα, καταργώντας τις θέσεις που είχαν

αποφασίσει να δώσουν για τα ΕΠΑ.Λ. και να τις εγκαταλείπουν ή να τις παραχωρούν αλλού. Η αίσθηση που δίνεται είναι ότι “αφήνουμε” τον θεσμό να καταρρεύσει υπό την σκέπη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευση για να αξιοποιηθεί μελλοντικά από άλλες δομές.

Επιπλέον διαπιστώνονται σοβαρά οικονομικά προβλήματα στις χρηματοδοτήσεις των Σχολικών επιτροπών, με πολλούς Δήμους να έχουν καθυστερήσει τις διαδικασίες ορισμού Σχολικών επιτροπών και τις χρηματοδοτήσεις να μη φτάνουν για την κάλυψη των αναγκών και ένα χειμώνα προ των πυλών να απειλεί τα ισχνά οικονομικά αποθέματα των σχολείων, τα οποία πρέπει να καλυφθούν με δαπανηρά αναλώσιμα υλικά για τις εργαστηριακές ασκήσεις.

Τα Ευρωπαϊκά κονδύλια για την χρηματοδότηση εξοπλισμού Τ.Π.Ε. σε ΕΠΑ.Λ. καθώς επίσης και την αναβάθμιση εξοπλισμού εργαστηρίων για την κατάρτιση και εκπαίδευση ενηλίκων και για την επαγγελματική εκπαίδευση φτάνουν στη λήξη τους και ακόμα δεν έχει έρθει ο εξοπλισμός στα σχολεία με κίνδυνο να χαθούν κονδύλια πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Απαιτείται οι κεντρικές δομές να συνεργασθούν με τις περιφέρειες γρήγορα και αποτελεσματικά, δεν αποτελεί άλλοθι ότι υπήρξαν πρόσφατες αλλαγές προσώπων. Η υποχρηματοδότηση των Σχολείων μας μαζί με την μη εφαρμογή της αυτοτελούς

χρηματοδότησης των εργαστηριακών κέντρων μας έχει φέρει σε οριακό σημείο.

Πολλές κτηριακές σχολικές εγκαταστάσεις σε όλη την επικράτεια είναι σε μη αποδεκτή κατάσταση, με τους Δήμους να αδυνατούν να τις συντηρήσουν. Υπάρχουν περιοχές στην Ελλάδα, ιδιαίτερα σεισμογενείς που οι έλεγχοι στατικότητας των σχολικών μονάδων θα πρέπει να γίνονται πιο συχνά και ειδικά στην Αθήνα με τους τελευταίους σεισμούς να έχουμε ΕΠΑ.Λ. τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ‘κόκκινα’ και οι διαδικασίες αποκατάστασης ζημιών από τους Δήμους να καθυστερούν και να προκαλείται μεγάλη δυσλειτουργία στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι μαθητές να είναι αναστατωμένοι και να υπάρχει ένα αίσθημα «αδικίας»  λόγω έλλειψης κατάλληλων αιθουσών για την διδασκαλεία των μαθημάτων. Αν δεν επέλθει γρήγορα η εκπαιδευτική ομαλότητα αυτών των μαθητών θα πρέπει το υπουργείο να μελετήσει την ένταξη τους σε καθεστώς σεισμόπληκτων περιοχών.

Κυρία Υπουργέ, κυρία Υφυπουργέ, θέλουμε να πιστεύουμε ότι όλα τα σχολεία ξεκινούν να λειτουργούν στις 11 Σεπτεμβρίου και όχι στις 11 Νοεμβρίου. Η Ομοσπονδία μας ζητά την άμεση κάλυψη των κενών των εκπαιδευτικών και την άμεση και πλήρη εφαρμογή των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α. για την απορρόφησή όλων των κονδυλίων. Ζητούμε τις εγκρίσεις όλων των βιώσιμων τμημάτων της τάξης μαθητείας σε όλες τις Περιφέρειες ώστε να αποτραπεί το καταστροφικό

παράδειγμα της Κεντρικής Μακεδονίας όπου από 97 τμήματα στη Γ’ Φάση έχουν εγκριθεί για τη Δ’ Φάση μόνο 13. Επιπρόσθετα να γίνει άμεσα χαρτογράφηση στις κτιριακές υποδομές των σχολείων και να εγκριθούν επιπρόσθετα κονδύλιά για την αποκατάσταση των ζημιών ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσβαση και να επισκευασθούν τα ‘κόκκινα’ σχολεία ώστε να επέλθει η ομαλότητα στα ΕΠΑ.Λ. και να καθησυχαστούν οι μαθητές και οι γονείς οι οποίοι βλέπουν τις πολλαπλές διεξόδους των ΕΠΑ.Λ. να γίνονται αδιέξοδα.