Καταρρέει το αφήγημα της κυβέρνησης περί κατάργησης των καθώς και για ελεύθερη η. Χθες ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμος Κουζέλης ανέλαβε να παρουσιάσει την επιστροφή στον ρεαλισμό που ορίζει πως… εισαγωγή σε ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις δεν γίνεται.

Βεβαίως, οι χθεσινές αναφορές της ηγεσίας του ΙΕΠ αποτελούν αναμάσημα γνωστού σχεδιασμού με νέο τίτλο: , ενώ έχει θολά σημεία. Ενδεικτικά, επαναφέρει τη βαθμολογία των καθηγητών του σχολείου ως παράγοντα συνδιαμόρφωσης της επίδοσης του μαθητή για τα ΑΕΙ. Κάτι που θα προκαλέσει στρεβλώσεις, χωρίς να απαλείψει την παραπαιδεία.

Προς το παρόν σύμφωνα με την το μόνο που φαίνεται να επιτυγχάνει η ηγεσία του υπουργείου είναι η κατάργηση τών, έτσι κι αλλιώς, υποβαθμισμένων ενδοσχολικών εξετάσεων. Ωστόσο, μέσω των εξαγγελιών της ηγεσίας του αρμόδιου επιστημονικού φορέα, του ΙΕΠ, ο αρμόδιος υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου θα προσμετρήσει τις αντιδράσεις γονιών και υποψηφίων για τη μη κατάργηση των Πανελλαδικών, ενώ επαναφέροντας στο προσκήνιο το θέμα των αλλαγών στο εξεταστικό σύστημα, υποχωρεί το ενδιαφέρον για το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στα ΑΕΙ που προωθεί ο κ. Γαβρόγλου δεχόμενος σφοδρότατες αντιδράσεις.

Ειδικότερα, χθες ο κ. Κουζέλης ανέφερε ότι από το 2020 οι μαθητές για να λάβουν το εθνικό απολυτήριο και να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα: Για όλους, η Νεοελληνική Γλώσσα-Εκθεση, δύο μαθήματα κρίσιμα για τη σχολή (π.χ. Βιολογία-Χημεία για τις ιατρικές) και ένα ακόμη μάθημα που θα επιλέγει ο υποψήφιος και θα λειτουργεί ως μπαλαντέρ για διεύρυνση του αριθμού των σχολών στις οποίες θα μπορεί να εισαχθεί. Πρόκειται για παρεμφερές με το σημερινό σύστημα, ενώ στο ερώτημα εάν τα 4 μαθήματα θα περιορίσουν τον αριθμό των επιλογών των υποψηφίων, ο κ. Κουζέλης ανέφερε χθες στην «Κ» ότι οι υποψήφιοι από το 2020 και μετά θα έχουν περίπου το 90% των επιλογών που έχουν οι σημερινοί.

Οι εξετάσεις θα είναι πανελλαδικές και τα θέματα δεν θα προέρχονται από Τράπεζα Θεμάτων. Αντιθέτως, θα παραμείνει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων που θα επιλέγει τα θέματα, με προφανή στόχο να διατηρηθεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Υποχρεωτικά Θρησκευτικά

Οι μαθητές επίσης στην Γ΄ Λυκείου θα διδάσκονται υποχρεωτικά Θρησκευτικά, και θα κάνουν Γυμναστική και ένα πρόγραμμα δημιουργικότητας (δράσεις εθελοντικού, κοινωνικής προσφοράς κ.ά.). Ετσι, στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θα μειωθεί ο αριθμός των μαθημάτων (σήμερα 18 στη Β΄ και 15 στην Γ΄ Λυκείου), ενώ για εμβάθυνση και αποτελεσματική διδασκαλία, τα μαθήματα θα διδάσκονται σε δύο συνεχόμενες διδακτικές ώρες (των 45 λεπτών). Επίσης, θα μεταβληθεί ο τρόπος αξιολόγησης (π.χ. περιγραφική αξιολόγηση, εργασίες).

Ο βαθμός της Β΄ Λυκείου δεν θα μετράει στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, αλλά θα μετράει της Γ΄ Λυκείου. Θα καταργηθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις, αφού τα 4 μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά. Ωστόσο, θολός είναι ο ρόλος των ΑΕΙ πλην του ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές, ενώ υπό εξέταση είναι το ποσοστό στο οποίο θα μετράει το εθνικό απολυτήριο στον υπολογισμό των μορίων για τα ΑΕΙ. Η αρχική πρόταση έκανε λόγο για 20%. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Γαβρόγλου το θεωρεί υψηλό. Βεβαίως αυτό δεν είναι το μόνο υπό εξέταση σημείο του νέου συστήματος, αφού δεν έχει διευκρινισθεί ο τρόπος με τον οποίο θα μειωθεί η ισχύς του βαθμού του καθηγητή της τάξης. Πόσο μάλλον όταν η εισαγωγή στην πολυπόθητη, υψηλόβαθμη σχολή μπορεί να κριθεί για ένα μόριο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025