Ομιλία Χαράς Κεφαλίδου (βουλευτή Δράμας και Τομεάρχη Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής) – Ν/Σ Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση ΠΝΠ»
Ολομέλεια Βουλής – 14.11.2019
«Κυρίες και κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η πρωτοτυπία στη σημερινή συζήτηση δεν είναι ότι συζητάμε μια ΠΝΠ. Η πρωτοτυπία σε αυτή τη συζήτηση είναι ότι συζητάμε για δυο διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας. Μια αφορά στο άρθρο 9 και μια νυχτερινή τροπολογία. Μέχρι σήμερα, πέντε μήνες από τότε που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση, δεν έχει έρθει ούτε ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Ό,τι διατάξεις έχουν περάσει είναι μέσα σε άλλα, άσχετα Νομοσχέδια.
Αυτά τα είχαμε συνηθίσει επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και τα στιγμάτιζε τότε θυμάμαι και η Νέα Δημοκρατία ως αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά φαίνεται ότι είναι κολλητικό το σύνδρομο της νομοθέτησης στο πόδι, του αιφνιδιασμού του Κοινοβουλίου, του
νομοθετικού έργου μέσω ΠΝΠ και τροπολογιών.
Όμως, επιτρέψτε μου με κάθε σοβαρότητα να σας πω ότι δεν είναι μια τακτική που τιμά κάποιον. Και δεν τιμά ούτε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Εκθέτει δε και τον Πρωθυπουργό, που ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στιγμάτιζε –και δικαίως- αυτή τη μέθοδο που είχε εφαρμόσει ο κ. Τσίπρας και η Κυβέρνησή του.
Θυμάμαι με πόσο πολύ μεγάλη σοβαρότητα ακούσαμε όλοι την πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, που συμβολικά είχε να κάνει με την ορθή νομοθέτηση και δυστυχώς καθημερινά αποδομείται από εσάς τους ίδιους. Είναι φόβος ή επιπολαιότητα;
Εμείς πάντως στο Κίνημα Αλλαγής τονίζουμε για χιλιοστή φορά ότι τα ζητήματα Παιδείας δεν προσφέρονται για γονατογραφήματα και αποσπασματική νομοθέτηση. Χρειαζόμαστε εκπαιδευτικές πολιτικές, που δεν θα ανατρέπονται την επόμενη μέρα και πολιτικές με μακρόχρονο σχεδιασμό και ευρύτατες, όσο το δυνατόν, συναινέσεις. Για αυτό επιμένουμε –και θα το λέμε με κάθε ευκαιρία- και για την ανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ).
Θα μιλήσω αποκλειστικά για θέματα Παιδείας, διότι εδώ έχουμε το άρθρο 9 που κάθε παράγραφός του είναι και ένα διαφορετικό νομοθέτημα, είναι και μια διαφορετική ρύθμιση. Και θα δεχθώ ότι υπάρχει η αναγκαιότητα να ρυθμιστούν θέματα που έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα, γιατί η προηγούμενη Κυβέρνηση κατάφερε μέσα σε τεσσεράμισι χρόνια να δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα στον χώρο της Παιδείας. Η γενική παρατήρηση είναι ότι εδώ έχουμε ετερόκλητα ζητήματα, τακτοποιήσεις και διευθετήσεις, τα οποία όμως τείνουν να δημιουργήσουν μια στρεβλή εικόνα. Και περιμένουμε επιτέλους από το Υπουργείο την ολοκληρωμένη
παρέμβαση, γιατί μέσα από αυτές τις αποσπασματικές μέχρι τώρα λύσεις και τις σοβαρές ελλείψεις που βλέπουμε, οι στρεβλώσεις στον χώρο της Παιδείας συνεχίζονται.
Πρώτη παράγραφος: έχουμε τον ανακαθορισμό του χρονικού διαστήματος έναρξης του προγράμματος μεταλυκειακού έτους τάξης μαθητείας. Κανονικά ξεκινούσε από την αρχή του σχολικού έτους και ήταν μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Έρχεται και αλλάζει και γίνεται 15 Νοεμβρίου. Είναι απολύτως φυσικό, διότι καθυστέρησε πάρα πολύ η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Υπογράφηκε μόλις στις 22 Οκτωβρίου και χωρίς να υπάρχει αυτή η απόφαση δεν μπορεί να ξεκινήσει καμία από τις συμβάσεις μαθητείας.
Όμως, θέλω να θέσω ένα ερώτημα στην Κυβέρνηση σε σχέση με τα Εσπερινά Λύκεια. Ξέρετε ότι ήταν τετραετούς θητείας. Ο ΣΥΡΙΖΑ για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους ήρθε και τα μετέτρεψε σε τριετούς διάρκειας. Και ξέρετε πολύ καλά ότι κινδυνεύουν με την τριετία οι ισοτιμίες των πτυχίων.
Θυμίζω ακόμη ότι η τετραετής διάρκεια είχε ένα νόημα. Οι περισσότεροι από τους μαθητές ήταν εργαζόμενοι που σημαίνει ότι δεν είχαν τον χρόνο να παρακολουθήσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα για αυτό και επεκτάθηκε στον τέταρτο χρόνο. Η ερώτηση είναι ότι η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο. Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τα εσπερινά λύκεια είναι κάτι το οποίο ακόμη περιμένουμε.
Δεύτερη παράγραφος: διαδικαστικό θέμα. Έπρεπε με κάποιο τρόπο να υπάρξει επιχορήγηση των ΕΛΚΕ, τόσο του Καποδιστριακού όσο και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, για να μπορέσουν να προχωρήσουν δράσεις, εργασίες και προμήθειες που σχετίζονται με τις εξετάσεις που γίνονται τον Νοέμβριο και αφορούν στο κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Ευτυχώς, βρέθηκε η λύση μέσα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για να καλυφθεί αυτό το κονδύλι.
Τρίτη παράγραφος: Σας λέω ότι είναι απολύτως διαφορετικά
θέματα μεταξύ τους. Πάρα πολύς λόγος έγινε για τους 475 φοιτητές του πρώην Τμήματος Τεχνολογίας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας του παραρτήματος Μουδανιών. Ξέρετε ότι αυτοί οι άνθρωποι βρέθηκαν στον αέρα κυριολεκτικά. Δεν ήταν πουθενά γραμμένοι και το σύστημα δεν μπορούσε να τους εντοπίσει πουθενά. Η ερώτηση που καταθέσαμε προς την Υπουργό Παιδείας δεν απαντήθηκε ποτέ. Το θέμα έρχεται λοιπόν, σήμερα να τακτοποιηθεί και οι άνθρωποι αυτοί θα μεταγραφούν στο αντίστοιχο Τμήμα στο Μεσολόγγι.
Όλα αυτά τι δείχνουν; Ότι οι αλχημείες της προηγούμενης Κυβέρνησης όντως έχουν ναρκοθετήσει το τοπίο. Πρόταση, όμως, από την Κυβέρνηση για το πώς θα έλθουμε να διαχειριστούμε όλο το θέμα της ανωτατοποίησης των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια ακόμη, πέντε μήνες μετά, δεν έχουμε δει.
Τέταρτη παράγραφος: στο μοναδικό άρθρο 9 του νομοσχεδίου. Εδώ λοιπόν, έχουμε το μεγάλο θέμα, το οποίο θα ζήσουμε τις επόμενες μέρες, με τις μεταγραφές των φοιτητών. Η προηγούμενη Κυβέρνηση στη βιασύνη της δεν σκέφτηκε ότι πρέπει να αντικαταστήσει τη Σύνοδο των Προέδρων των ΤΕΙ και την άφησε να υπάρχει μέσα στο θεσμικό σώμα που ασχολείται με το θέμα των μεταγραφών. Επιτέλους, λίγη σοβαρότητα θα βοηθούσε όλους μας περισσότερο.
Θέλω να μιλήσω και για το θέμα της τροπολογίας, που αφορά στη ρύθμιση των προσλήψεων των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής. Είναι αυτές οι 4.500 που περιμένουμε να δούμε πώς θα ολοκληρωθούν. Εδώ υπάρχει μια ηθική και μια θεσμική αντίφαση. Οι προσλήψεις αυτές θα γίνουν με κριτήρια που η Κυβέρνηση όταν ήταν Αξιωματική Αντιπολίτευση είχε καταγγείλει. Εμείς εξακολουθούμε ως Κίνημα Αλλαγής να λέμε ότι είναι μεγάλη αδικία για τους αναπληρωτές που υπηρέτησαν στις εσχατιές της Ελλάδας, με βάση την προκήρυξη που ουσιαστικά πατάει πάνω στον «Νόμο Γαβρόγλου», να μοριοδοτούνται με έναν τρόπο που μηδενίζονται, λόγω της υπερβολικής πριμοδότησης των τυπικών προσόντων των
υποψηφίων.
Και κοιτάξτε τώρα το θέατρο του παραλόγου. Η σημερινή Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα φέρει νομοθετική αλλαγή για τον Νόμο αυτόν, σπεύδει όμως να προχωρήσει στην εφαρμογή του και από την άλλη μας λέει ότι ετοιμάζεται να τον αλλάξει. Γι’ αυτό μιλάμε για μεγάλη προχειρότητα. Βεβαίως, δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν είναι μια θετική εξέλιξη, το γεγονός ότι επιτέλους έγινε κατανοητό ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε προσλήψεις -όχι μόνο στην Ειδική Αγωγή, οπουδήποτε-, χωρίς να προσδιοριστούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών και χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες πιστώσεις στον προϋπολογισμό. Βέβαια, αυτά ήταν η κανονικότητα ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Τώρα η θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων είναι η μόνη λύση που υπάρχει για να προχωρήσουν οι προσλήψεις, παρόλο που γίνεται πρόχειρα και αποσπασματικά και σε αυτό δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.
Εμείς θα στηρίξουμε αυτήν την τροπολογία, διότι δεν μπορούν οι μαθητές με ειδικά μαθησιακά προβλήματα και ανάγκες να περιμένουν άλλο. Είμαστε θετικοί. Περιμένουμε όμως, από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας περισσότερη σοβαρότητα, περισσότερη σύνεση, διάλογο για τα ζητήματα τα οποία όλοι θεωρούμε διακηρυγμένα μέχρι σήμερα ότι είναι εθνικά θέματα και πρώτης προτεραιότητας. Σας θυμίζω ότι όλοι κρινόμαστε.
Σας ευχαριστώ πολύ για την ανοχή».